A friss Mercury Prize-nyertes brit zenekar dalát jogosulatlan használták fel a toryk egy pártrendezvényen. A poptörténelemben számos hasonló eset előfordult már – hírünk végén azokat is áttekintjük.
A Brit-szigetek legjobb albumának járó idei Mercury-díjat begyűjtő The XX zenekar, illetve kiadója, a Young Turk Records felháborodását fejezte ki amiatt, hogy a brit Konzervatív Párt engedély nélkül használta fel az együttes egyik dalát birminghami pártkonferencián. A lemezcég Twitter-bejegyzése szerint David Cameron miniszterelnök és pártja nem hívta meg az együttest a rendezvényre, és nem is kértek semmilyen engedélyt a dal felhasználására, ráadásul az XX nem is szimpatizál az említett párttal. Hogy konkrétan melyik számról volt szó, arról nem szól a hír – a melankolikus XX-felvételeket amúgy is könnyű összekeverni (de abban biztosak lehetünk, hogy nem a VCR legfrissebb Four Tet-remixé volt az).
Nem ez az első alkalom, hogy a politikusok ilyen módon idegesítik fel a zenészeket – lássunk pár példát a múltból:
2010 tavaszán a Keane tagjai háborodtak fel azon, hogy Everybody’s Changing című daluk szerepelt a Konzervatív Párt választási kampányában.
2009-ben emlékezetes vihart kavart Nicolas Sarkozy francia miniszterelnök pártja, az UMP, mely a Kids című MGMT-slágert egy nemzeti kongresszuson és két internetes videóban is használta (a pereskedést követően a kapott kárpótlást a zenekar a haiti földrengéskárosultaknak ajánlotta fel).
A 2008-as amerikai választásokon John McCain republikánus elnökjelölt kampánya során több előadó, köztük a Foo Fighters, a Heart, a Van Halen, John Mellencamp és Jackson Browne zenéjét is jogosulatlanul használta – a Running On Empty című dala kapcsán érintett Browne pert is indított (bocsánatkérésben és anyagi kártérítésben részesült ő is).
2005-ban akkori német kancellárjelölt, Angela Merkel pártja, a CDU idegesítette fel a Rolling Stonest az Angie használatával. „Meglepődtünk, hogy nem kérdeztek meg minket. Amúgy ha megkérdeznek volna minket, nemet mondtunk volna” – hangzott a zenekar válasza.
A poptörténet valószínűleg leghíresebb ilyen jellegű ügye persze az volt, amikor 1984-es újraválasztási kampányában Ronald Reagan úgy hivatkozott Bruce Springsteen dalaira, mintha a zenész mögötte állna – a Born In The U.S.A. című számot a republikánus jobboldal szinte kisajátította magának. A Főnök felháborodott az eseten, ami nem is csoda, hiszen slágere egyáltalán nem hazafias himnusz (mint azt bombasztikus címadó refrénje alapján a tájékozatlanabbak gondolják), hanem súlyos társadalomkritikát fogalmaz meg.
Híres magyar esetről nem nagyon tudunk beszámolni, a Roxette-nek például semmi baja nem volt azzal, hogy 1990-ben a Listen To Your Heart főszerepet kapott a „Hallgass a szívedre, szavazz a Fideszre!” szlogennel ellátott Fidesz-kampányban (ahogy ugyanabban az időben Csehszlovákiában a Václal Havel vezette Polgári Fórum kampányában is ugyanez a dal szerepelt).