
Itt az a konszenzus, hogy nem lesz konszenzus. Elmeállapot az óceán partján ülve. Rendes ember nem leszek, álmot kergetek. Egyetlen dolgom az, hogy hagyom megtörténni. Roncstársadalom, roncsélet, roncsemberek, roncsévek. Visszamennék néha és szétbasznám a béna dealeremet. Különös rendeltetésű készülékek; villanybögöly, bajor óriásbong. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
"Beach-Garage-College-Alt Rock?" - írta magáról Magyarradar-bemutatkozásában a lisszaboni-pécsi Nite Chimp. Új EP-jének nagyobb részén továbbra is a szörf és a garázs a kiindulópont, meg a többi, belefértve a kérdőjelet is. Van, hogy egészen ravaszul megtört, az afrobeat felé kacsintgató ritmusok lepnek meg (Deep Sea Diver), vagy a pszichedélia csavarodik meg többféle, zajos és cuki-furi irányba (Toilet Philosophy), zárásként pedig teljesen kótyagos pszichodiszkót vagy mit kapunk (Black Mold's Back). "Nite Chimp nem kínál megfejtéseket - csupán az óceán partján ülve villant fel egy többnyire felkavaró képet pillanatnyi elmeállapotáról, amelyet áthatnak korunk főbb aggodalmai" - mondta a Lángolónak, de ebből a viszonylag sötét képből kimarad az, hogy az EP-n egyéni és igencsak vonzó módon kapcsolódik össze könnyedség, melankólia, lendület és kísérletezés. Instagram
A Kingseeker ugyan bluestriónak nevezi magát új, második lemeze alatt, azért rögtön kiderül, hogy ez stoner-doom-sludge. Ezek különböző dolgok, és a dalok kellően változatosak is a maguk paraméterei között: jól váltakoznak lassan ledaráló, középtempón poroszkáló és gyorsabban kalapáló dalok/részek, illetve az, hogy a riffelésre vagy inkább a minél súlyosabb gitárhangzás előállítására koncentrálnak; valamint a blues hatása is különböző mértékben van jelen. Talán az a legjobb a lemezben, hogy képes ötvözni a gonoszkodást az öniróniával, anélkül, hogy az utóbbi az előbbi rovására menne. (A borítót Undroidvoid készítette.) Facebook, Instagram
Lord Iron Livah sokszor szerepelt már a rovatban, de a tavalyi Yoo című lemezéről, illetve annak idei, Yooo című folytatásáról még nem írtam. Alapvetően ugyanolyanok, mint a többi: nagyon koszos és nagyon funky beatek, az átlagosnál jóval szabadabb jazzes minták (olykor egészen meglepő sample-öket tud minden valószínűség ellenére ráfeszíteni egy beatre); rekedtesen keménykedő(nek tűnő), ámde kulturális referenciáit kivételesen széles körből merítő rap. (Pl.: "a lábnyomaimból nyílnak fehér liliomok / de az ütemeim viszont Idi Amin vízilovai" - A keskeny kapu). Persze az, hogy olyan, mint szokott lenni, csak a nagy kép, mert a lényeg a részletekben van: egy fasza bőgő, egy súlyosan groove-os dob, egy valószerűtlenül jó minta, váratlan szövegbeli utalás stb. mindig megörvendeztet. Az áprilisban kijött Yoooo után még egy szám jelent meg, a csodásan összedarabolt zongoraloopra építő Szibéria, amiben 6363 is vendégeskedik, bár nem akar annyira beszólogatni, mint Lord Iron Livah. A legfrissebb szám pedig egy Slow Village-remix: az eredetileg 2018-as Jogos kapott teljesen új, de tökéletesen passzoló alapot. És ha már: még egy Slow Village-remix is megjelent (mármint a nemrégi Jojo Makasi által jegyzett remix-EP óta): Man + Machine készítette a 201X lemez Afterem című számából, amit az utóbbi "gesaffelsteines ipari hangzásúnak" nevezett a Lángolónak. (A cikk címét az Achát Kastély című Lord Iron Livah-számból vettem.) Facebook, Instagram
Dismay The Ladom Artefact című kétrészes EP-je Tillman J. A. A Ladomi lelet című innen letölthető könyvéből inspirálódik, annyira, hogy a számcímek a fejezetcímekből jönnek. Az első rész aprólékosan meghangdizájnolt, végső soron mégis rejtélyes, a valóságosság és a fikció határvonalán mozgó történésekből áll össze. Felbukkannak ugyan dallamkezdemények, ritmusok, de leginkább egy félig-meddig rekonstruálható kultúra ismerős-ismeretlen hangjait halljuk (ha jól értem, a könyv is valami ilyesmivel foglalkozik a fikció, a tudomány és filozófia határán). A második rész egyrészt megfoghatóbb, másrészt mégsem az. Itt a tágan értett ipari zene a kiindulópont, részben neoklasszikus hangzások is előkerülnek - de amikor 12 másodperc után minden látható ok vagy cél nélkül elhalkul az éppen csak megindult súlyosan bólogatós ütem, akkor az ember elveszíti a fogódzót. Hasonló eltérülésekkel, illetve magyarázat nélkül egymásra torlódó, egymást kioltó rétegekkel dolgozik az EP, ami másként, de ugyanolyan rejtélyes, mint az első. (Nem a hangzást, hanem a megoldások jellegét és váratlanságát tekintve olykor a Muslimgauze juthat eszünkbe róla.) Instagram, Linktree
Oli Blaze korábban - polgári nevén, vagyis mint Szőke Olivér - színészként volt ismert, de életének ezt a szakaszát lezárta, és punk-pop-zenészként tért vissza. "Mióta az eszemet tudom, viaskodott bennem, hogy a színészetet vagy a zenét válasszam és mindig a színház nyert annak ellenére, hogy mindig voltak zenekaraim. Sokáig szorongást okozott, hogy úgy éreztem, nem fejezem ki magam eléggé, nem vagyok önazonos, és sok idő volt rájönni, hogy ez abból adódik, hogy bármennyire is imádtam a színházat, mindig szerepet játszottam" - mondta a Rockbooknak. Tavaly kezdett dalokat kiadni, és nemrég két nagyobb kiadványra is összegyűjtötte a számait. Július 1-én jelent meg a magyar nyelvű E(X) MOTEL, július 7-én pedig az (egy számot leszámítva) angol nyelvű BLOOM. Mindkettőnek nagy része pop-punk, de emós hatások is felfedezhetők egyes dalokban. A BLOOM zárása a Pop Punk Xmas, de nem azért, mert karácsonyig már nem lesz új Oli Blaze-szám. Sőt, az "új érából" már most jönnek dalok. Instagram
Szergya, vagyis Szebelédi Zsolt a P. Mobil dobosa, dalszerzője, majd a VálaszÚt énekes-dobosa volt. 2020-ban indította el szólóprojektjét, amivel áprilisban jelentette meg első szólólemezét, csak eddig kimaradt a rovatból. A Határtalanul a (modern) hard rock és a hagyományosabb blues, az angolszász folk és a magyar népzene sajátos, számonként változó arányú keveréke; az egyenesebben rockos számok mellett tehát izgalmasabb fúziók is hallhatók az albumon. A népzenei, folkos hatást a dallamokon túl hangszerek (pl. ütőgardon, doromb, hegedű) is erősítik. Több versfeldolgozás, illetve Edda- és Hobo-átértelmezések is hallhatók a lemezen. Facebook, Instagram
A Supramental a hiphop, a funky, a rock és a reggae négyszögében alkot. Gazdagon hangszerelt első nagylemezükön gitárszólótól ska-betétig, fúvósoktól scratchig sok minden hallható. A csapat rappere, a legendás Az Idő Uraiból ismert Rapa elsősorban spirituális szövegeket írt az albumra - vagyis a címbeli Átjáró is leginkább egy másik világba vezet; de közben azért itt van ebben a világban is, akár azért, hogy kritizálja, akár olyan feelgood dalokkal, mint a Nem sietek. Facebook, Instagram
A Paks 3 előző lemeze dühös, csapkodós, nyers hc-punk volt, ámde a világ csak hangulat cím is jelezte, hogy a szövegek meglepően költői módon szólaltak meg. A Roncs című új EP viszont a jóval egyenesen társadalomkritikát választja; nem annyira a gonosz/tolvaj politikusok felől közelítve (bár azért ők is szerepelnek), mint inkább az alul lévők (a kiszolgáltatottak, kizsákmányoltak, éhezők) kilátástalanságára koncentrálva. Instagram
Rónai András

