Mindenütt jó, csak otthon nem annyira - Rec.hu

2025.07.24. 08:56, RRRecorder

sawa_169.jpg

Kertvárosi gengszterek, vállalhatatlan minőségű jegyek, fagylaltkurzus. Ítéletnapi okosóra, az élővilág morajlása, fekete tenger. Van egy ridegebb dolog annál, mint ha megássuk a saját sírunkat. Nem félsz a csendtől? A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

SunMa - vagyis Koroknay András - tavalyi, a spirituális jazzt, dubot és elektronikus zenét összehozó lemezével, majd idén a nagyszerű PEREMGYEREK duó tagjaként bizonyította, hogy aligha lehet előre kiszámítani, hogy mit csinál legközelebb. Ez igaz a legújabb megjelenésére is: videó egy élő fellépésről, ami a fekete tenger című lemez anyagát képezi majd - nem egészen világos, hogy mi lesz az album viszonya ehhez a felvételhez, mindenesetre ez utóbbi magában is megáll. A finn Ari-Pekka Leinonen különleges, szobrászműnek is beillő hangrendszerén zenél, főleg moduláris szintivel. Ambientnek indul, majd kozmikus arpeggiók érkeznek, de az igazi meglepetés kb. tíz perc után jön: egészen kemény technoid ritmusok. Később savasba fordul a zene, de súlyosabb instrumentális hiphop is előkerül, miközben többször visszatér a korábbi, merengősebb hangulathoz is. Mindezek hatásos dramaturgiával épülnek össze, ha nem is egyenes ívű, mégis egységes egyórányi zenébe. HonlapFacebookInstagram


Tövisházi Ambrus
és Preiszner Miklós írta a - 2024 legjobb filmjeinek listájára is felkerült - Kék Pelikan filmzenéjét. Közülük Tövisházit aligha kell bemutatni; Preiszner Miklós több film és még több színházi előadás zenéjét írta, egyébként színész, rendező, társulatalapító is, egykor a Plastic Heavenben zenélt. A filmzenealbumon a rendesebb diszkós, szintipopos, dubos, dnb-s stb. vagy amolyan filmzenés számok között számos rövid, fura-izgi kis szösszenet hallható, egy-egy szellemes ötlet akár egy percnél is rövidebb kibontása, valamint rövid szövegrészletek (az egyik ilyenből lett a cikk címe). Összesen 30 szám van itt 35 percben, ha jól sejtem, a filmben elhangzás sorrendjében, de anélkül is jól működik: szórakoztató és mindig meglepetéseket kínáló, önállóan is élvezetes lemezzé áll össze. Egyébként a zenék kb. tíz éven át készültek, ami még mindig semmi a film 17 évéhez képest. A lemez vinylen is megjelent, nyilván kéken. Erik Sumo FacebookInstagramPreiszner MIklós Facebook


Nular
a progresszív metal erősen djentes változatát játssza, de különleges módon: egyszemélyes zenekarként egy MIDI kontrolleren és saját fejlesztésű szekvenszerrel (a Max for Live-on működő Nularseq-ről itt egy ismertető). Vagyis a teljes zenekarnak hangzó, groove-os, matekos, olykor durvulós zenét élőben, háttérben szóló rásegítősávok nélkül tudja játszani - ezt igazából érdemes alább élőben megnézni. Eddigi legnagyobb kiadványa a Live In Berlin, ami minden utómunka nélkül tartalmazza a Berlin Prog Nighton adott koncertjét. Egyébként a magát "prog metal cyborgként" jellemző Garamvölgyi Zsolt több, mint huszonöt éve aktív zenész, gitáron, basszusgitáron és különféle elektronikus hangszereken játszott rock-, grunge- és metal zenekarokban - derül ki a Lángoló cikkéből. FacebookInstagram


Szkym
nek és Palmyynak mindenről az jut eszébe - ez a fő tanulsága az új, Kertvárosi gengszterek című EP-jüknek. Az egy dolog, hogy a Dickpic a szexről szól, de bizony az Ügyfélszolgálat is, illetve az elvben legalább részben közéleti témájú, Lil Frakkot is felvonultató Teddmegben is azt halljuk, hogy "hogyan akartok szexelni nyugodtan, ha basz az Or-". Szerencsére a hangvétel egyedi: inkább pajkos, önironikusan mókázós. Mindezt egyszerű, de hatásos (DJ Mustardot idéző) groove-okon, pimasz és szórakoztató flow-val. A duó egyébként a Sávlekötő Camp különdíjasa volt, és nemcsak rajongóik, hanem hatereik is vannak, egyikük kommentje ihlette az EP címét: "nekünk nagyon megtetszett, szóval ez lett az EP-nk címe. Innen is külön köszi neked, bro!” - mondták a Refreshernek. Szkym InstagramPalmyy Instagram


A pécsi pancakewar zenekar önmeghatározása: "szürreális poszt-lo-fi" - avagy bővebben: "a műfaji határokkal nehezen barátkozó zenei trió 2024 óta próbálja lekvárrá sűríteni közös felnőttkori eszképizmusuk gyümölcsét. A lekvárhoz pedig palacsinta dukál, amit a gyermekkori nosztalgia édes mázával tálalnak." Cipzár című bemutatkozó EP-jük leginkább azért tág értelemben posztrocknak nevezhető: a szűk értelemben vett posztrock megoldásai mellett pszichedelikus témák is előkerülnek, ravasz váltások hoznak progresszivitást, elektronikus zenéből ismert tört ritmusok vagy akár morcosabb basszusok lepnek meg. A hangulatos és okos EP-n a számcímek - pl. Ködbogár, Fagylaltkurzus - némiképp a Másfél szürreális címeit idézik, és valamennyire a zenébe is bele lehet hallani ezt a referenciát. FacebookInstagram


Á.Erdei
legújabb lemeze az élővilág morajlását ígéri címében. Egy magas drone és egy hagyományosabban ambientes réteg találkozása közel fél órában, a "majdnem semmi nem történik, mégis hipnotikus" lemezek közé tartozik. Az előző, még tavaly megjelent Emberek tükre ennél is rejtélyesebb. Elidegenítő zajjal indul, de ez még a megfoghatóbb része, mert ezután többé-kevésbé beazonosítható környezeti felvételek szólnak (emberi hangok, lépések, neszezések stb.), valamint lassú majdnem-ritmusok, majd gamelánszerű csilingelések, és még néhány hasonló majdnem ismerős dolog. Az egész 26 perces anyag végig olyan, mintha kéznyújtásnyira lenne a megfejtése, hogy mi is történik és miért - mégis elérhetetlen, rejtélyes. Pont ezért izgató és különleges élmény hallgatni.


SAWA
célja "a hang és a szellem olyan alkímiája, ami által az árnyak világába utazva felfedezheti a belső fényt". Zenéjének két szélső pontja az éteri vokál (amit effektek még inkább elemelnek) és a sűrű zaj, a kettő között súlyos dobütések, neszezések, úszkálások. Ami mindebből kijön, az azt is meggyőzheti, aki egyébként kevéssé fogékony az ilyen spirituális szövegekre. Első EP-je az invokáció után a vízbe ereszkedik, majd innen lép át a lángok közé (ez a fázis látható a nyitóképen, a külön is megjelent számhoz készült borítón). A Flames a legsúlyosabb szám, de nem ez a végpont, hanem a reflexió, a megszabadulás önmagunktól, a másik felünk felfedezése, és végül a vágy, hogy visszataláljunk. FacebookInstagram


Az EndrE a stoner-doom mezőnyből többek között a női énekkel, illetve a pszichedelikus részek tényleg elszállós jellegével emelkedik ki - és most már azzal is, hogy a színtéren ritkaságszámba menő módon készültek a számaikból remixek. "Arra gondoltunk, hogy van egy ridegebb dolog annál, mint ha megássuk a saját sírunkat: ha az egész stoner stílus sírját ássuk meg!" - mondták a Lángolónak, ami persze vicc, hiszen az EP-hez készült Metalheads React to rave / dubstep / breakbeat videóban is mindenki élvezi, de legalábbis túléli az élményt. A remixelők jól hozták össze az EndrE-számok torzabb vagy szállós gitárjait, illetve az éneket a választott műfajokkal, és amúgy ők is inkább a rock felől jöttek: Nacsai Zsolt (The Void, Solar Yeti), Géczi-Rédei Gergő (Sungazers, Brinza Impulza) és Kunics Olivér (KO96, ex-Idegen). FacebookInstagram

Rónai András

 

https://recorder.blog.hu/2025/07/24/mindenutt_jo_csak_otthon_nem_annyira_rec_hu
Mindenütt jó, csak otthon nem annyira - Rec.hu
süti beállítások módosítása