
Az élet végtelen egyszerű, ha a koffein a fő iránytű. Lehet, hogy nyomunkban vannak a kékek, de minket soha nem kaptok el élve. Senki se tudja, merre megyünk, visszavonulni mégse merünk. A pacekom gyári, ezért megkapok bárkit. A Napnak beszéltem rólad. Kiégett világ, végjáték, nem ugyanaz a Jack. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Az Esti Kornél utoljára 2022-ben adott ki lemezt, a zeneileg a korábbiaknál sokszínűbb Nyitva hagytamot, amiről azt mondták, hogy "az önsajnáltatást már kevésbé engedjük meg magunknak". Az Elég már címével is egy új hozzállást jelöl, és a nyitó Új honfoglalás meg is fogalmazza is a fő gondolatot: a világ szar, semmi más nem maradt nekünk, mint a párkapcsolatba zárkózás. A következő dal pedig már egyértelművé teszi, hogy nemcsak úgy általában a világgal van baj, hanem konkrétan az országgal. A Meg nem érkezünk a lelépés lehetőségével vet számot (ebből vettem a cikk címét). A lemeznek ez a része egyébként nem annyira dühös, mint inkább reménytelenül kiábrándult, amit a repetitív, magukba tekeredő dallamok (ének, gitár, sokszor hangsúlyos szinti) is hangsúlyoznak. Ez az első hat szám, amit három párkapcsolati problémás követ ("ez nem szerelem, ez függőség"), a végén pedig a mókás-bulis Halló, szia zár. Facebook, Instagram
Pár nappal az EK után jelent meg a Lázár Tesók évszakos sorozatának második része. A Tavasz után már nem meglepetés, hogy kifejezetten könnyeden gördülő, kedves dalokat kapunk tőlük. Van egy igazán vicces dal a kávéról (amiben megkapják a magukét azok, akik cukrot tesznek bele!), de a legtöbb szám inkább olyan kettősségekkel játszik el, mint hogy "a szomorú fiúk is nevetnek néha egy sötét sarokban, ha már elzsibbadt a szájuk a sírástól, és senki se látja, akkor a szomorú fiúk is nevetnek néha, talán, de csak a rosszabb vicceken"; vagy a testvérkapcsolatról szóló Tesóm meg énben: "Gyűlöllek, szeretlek, gyűlöllek, szeretlek - de inkább szeretlek"; vagy egy örökzöld mókás kifordításában: "Ha senki nem hagy békén, akkor hagyd békén magad". Oké, a záró Kurvára fáj tényleg a kurvára fájásról szól, de laza kis egyszálgitáros formában, meghatározhatatlan mértékű öniróniával. Ha elsőre talán a komoly EK melletti lazulásnak tűnhet is a tesós projekt, valójában izgalmas, egyedi hangot képvisel. Facebook, Instagram
Babé Sila a 2020-as Plum EP óta nem jelentetett meg nagyobb kiadványt. Az I Told The Sun About You című EP születéséről ezt írta: "Meghívtam a zenészbarátaimat Dél-Spanyolországba, hogy írjanak velem egy EP-t. Szükségem volt arra, hogy a szívem fellélegezhessen egy nehéz szakítás után, és arra, hogy mindennek a zene által értelmet adjak. Az egész szívemet, lelkemet, másfél évemet és az összes pénzemet (haha) beletettem ebbe." Az EP öt száma a korábbiaknál is közelebb áll a (neo)soulhoz, meleg hangzású, jazzes és/vagy latinos kísérettel, de persze Babé Sila érett, magabiztosan uralt éneke áll a középpontban. (Ő van a nyitóképen.) Facebook, Instagram
Nemrég írtam a mostanában megjelent Capeesh Society-zenékről, most pedig itt egy teljes album Udvari Viktortól a saját nevén. A Végjáték (Az Utolsó) címet komolyan kell venni: a zenész elbúcsúztatja mindkét alteregóját (amiből az egyik a neve), és a jövőben más zenével, más néven tér majd vissza. A Végjáték egyébként illeszkedik az utóbbi idők kiadványai közé. Az előtérben funky house-groove-ok állnak, de mellettük és a fő dallam (és többször egy előtérbe állított hosszú szövegidézet) mellett-alatt apróbb és furább hangocskák szólnak. Bár ezek rejtett színezésnek tűnhetnek, valójában ezek adják meg ennek a zenének az egyedi hangzást, illetve ezek felfedezése az igazi öröm a hallgatásukban.
Zazie Wolf vagyis Farkas Virág Zazie a Henri Gonzo és a Papírsárkányok és a Maluridé tagja, de sok más zenei projektje is van, ahogy a WMN portrécikkéből kiderül. Az egyik a színházi zene, és a Loupe Színházi Társulás James Fritz drámájából készült előadásához is ő írta a zenét. Az önállóan is megjelent bő félórás anyag hangzásvilágának felépítését Pitlu Gergő is segítette. Vannak itt ambientes vagy neoklasszikus miniatűrök; amolyan tág értelemben idm-esnek nevezhető elektronikus számok, némelyik óvatosan a tánczene felé is kacsintgat, mások az éneknek köszönhetően az art pop irányába mozdulnak; valamint vannak kísérletezőbb, akár zörejek köré épített darabok is. A legtöbb egy perc körüli, de ennyi is elég Zazie Wolfnak, hogy valami érdekeset megmutasson, sokszor hallgatnám tovább is. Egészében egy magában is működő, sajátos hangulatot teremtő lemez. Instagram
Elvileg közeledik a Slow Village-lemez, de addig is itt egy új remixalbum, amin Jojo Makasi értelmez újra dalokat a zenekar több korszakából. Ő - ahogy már többször, legutóbb tavalyi albumáról megírtam - az egyik legeredetibb producer a hiphopban, súlyosan funky beatekkel. Nagyjából ez a recept most is; néhány igazi telitalálattal, mint pl. a Kékek szaggatott, mégis igen hatékonyan bólogattató új alapja. Ha a remixek mellé tesszük az eredetiket, akkor különösen értékelhetjük Jojo Makasi remixelői tehetségét, hiszen az új verziók olyan jól működnek, mintha ezekre rappeltek volna rá, holott eredetileg olykor radikálisan mások voltak. "Én sample-alapú beateket csinálok, ahol a minta hangulata és dallama eleve meghatározza, merre indul a trekk – és ez néha elég messze állt attól, amit az adott a capella megkívánt. Szóval minden számnál külön kellett megtalálni azt a pontot, ahol a kettő mégis összeér. Próbáltam úgy belenyúlni, hogy megmaradjon a szövegek súlya és flow-ja a beateken, de közben átcsússzanak az én világomba is" - mondta Jojo Makasi a Refreshernek. A Slow Village egyébként korábban már megjelentetett egy remixlemezt, 2022-ben Takeshivel. Slow Village Facebook, Instagram, Jojo Makasi Facebook, Instagram
A Psychedelic Source Records legújabb kiadványa a tőlük megszokott jammelős, ezúttal ezen belül sűrű hangzású, rockolós lemez. Az "elveszett és megtalált" felvételek közül az első az igazán különleges, amin Go Kurosawa ütőhangszeres is játszik a kollektíva tagjai mellett, új színt hozva ebbe a világba.
Fehér Krisztián tavaly ősszel letarolta a YouTube-ot, aztán jött még több sláger - ám az utóbbi hónapokban (talán a Bors szorgos aknamunkájának köszönhetően?) már nem hoz olyan nézettségeket. Mindenesetre megjelentette első albumát, a 23 perces Mokaszint. Bár itt nem az első sikereket meghozó Buraival dolgozott, hanem Varga Márkkal, nagyjából ugyanaz a zenei világ, amit a Gipsy amerikai számcím is jelképez: Timbaland-light R&B és nyolcvanasévek-nosztalgia, roma pop, reggaeton és jamaicázás. Facebook, Instagram
Rónai András

