
A jazzt a műfaji gettóból kiszabadító generáció egyik legismertebb zenekara harmadik lemezén merészet húz. Groove-ok, lebegő pszichedélia, rejtett részletek. Ez a kritika először a Recorder magazin 124. számában jelent meg.
A jazzutálásnak olyan komoly hagyománya van, hogy idén megjelent egy Hating Jazz című szakmunka is, úgyhogy az utóbbi évek talán legmeglepőbb fejleménye a jazzszeretés terjedése. Ennek egyik hazai éllovasa a New Fossils, akik merészet váltottak, ami túlmegy a basszusgitár és a szinti behozásán.
Ha vakteszten mutatnák, leginkább a Jazzbois és a Qualitons közös örömzenélésének tippelném. Vannak itt dögös, olykor komolyan megbillenő groove-ok, lebegő pszichedélia és exoticás álmodozás – és még sok minden más is, franciás cukiság Nagy Emmával, afrojazz és rockolás.
Az említettekhez képest az egyik különbség, hogy itt azért több a szóló, de ezek a jazzszeretés mellett még nem teljesen elkötelezettek számára is átélhetők. Továbbá a New Fossils szeret úgy eldugni ötleteket, hogy csak a kifejezetten figyelmes hallgatónak jöjjenek elő. Ilyen például az, ahogy a merengés + némi krimijazz alapról induló Merengo szinte pszichedelikus rockba váltó második része alatt megkezelt beszédtöredékek gazdagítják és koszosítják a hangzást. A többi felfedezésének örömét nem akarom elvenni senkitől.
Előadó: New Fossils
Cím: Ecosphere
Kiadó: Morotva
Megjelenés: 2025
Műfaj: jazz-funk
Kulcsdal: Merengo
8,5/10
Rónai András
Lemezkritikánk elkészítését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.


