Az elmúlt időben itthon is felpezsdült a darkwave/poszt-punk színtér, de ebből a mezőnyből is kiemelkedik a tavalyi év egyik nagy felfedezettje, a Cold Contrast, akik első nagylemezükkel sem okoznak csalódást. A Last Honest Words elsőként itt, a Recorderen debütál, péntektől pedig a Spotify-on és más felületeken is hallható lesz. Premier!
2023 egyik kellemes meglepetése volt a Cold Contrast a magyar undergroundban, akik fotós szerzőnk, Frank Olivér kedvenc új zenekara lettek tavaly itthonról („a legjobb fajta, borongósan lépegetős darkwave”), és felkerültek Szabó Sz. Csaba év végi listájára is, akit a Moogból és a Gustave Tigerből, mostanában meg a Kaltes Ekwából ismerhetünk. Év végén aztán kijött az első EP, az Absent Future, idén pedig felkerültek a Szelektor lemezére is az Outlanddel, amit a Telekom Electronic Beats válogatott össze fiatal, feltörekvő zenékből – most pedig befutott a nagylemez, a Last Honest Words is.
A Cold Contrast Nemesházy Marcell egyszemélyes hálószobaprojektjéből nőtte ki magát a járvány alatt, akihez előbb Iadar Melinda énekesnő (BlackLore, Tükörzaj) csatlakozott, vele pedig jött a basszgitáros és a gitáros is (Baranyai Márk és Pribéli „Makó” Miklós). „Közös bennünk a 80-as évek klasszikus poszt-punk/darkwave és szintipop zenekarai (The Cure, Depeche Mode) és az újhullámos dark zenék (She Past Away, Boy Harsher, Molchat Doma) iránti szeretet, így egy évvel a bedroom-projektem indulása után már közösen dolgoztunk a meglévő alapok énekkel, szöveggel való kiegészítésén, majd még egy évre rá megjelent első dalunk, a Misdeed” – meséli Nemesházy.
„Ezekben az években kezdett el éledezni a hazai goth/dark színtér is (követve a nemzetközit), sorra jelentek meg a jobbnál jobb magyar zenekarok (Utolsó Hullám, Empty Story, Post Analog Disorder, Crow Black Dream), ami minket is bátorított arra, hogy megmutassuk magunkat. Egyből pozitívak voltak a visszajelzések a közönségtől és hamar rengeteg támogatást kaptunk a szcéna arcaitól – a SenkWaves csapat, Lvcretia, a Kollektíva, Kobura és még sokan mások tárt karokkal vártak minket, így számos koncerten is előadhattuk a folyamatosan születő dalokat, majd koncertezés mellett írtuk a mostani lemez anyagait, ami egészen az utolsó pillanatokig formálódott.”
A Cold Contrast zenéjében a '80-as évek szintetizátoros, dobgépes hangzása dominál kórusos, zengő gitárokkal, amiket sok effekt és néha modernebb elemek egészítenek ki. „Dalaink központi eleme a hangulatteremtés, az érzelmek lefordítása dallamokra. Ami a szövegeket illeti, ezek inkább kiegészítik, segítik érvényesülni a zenét. A dalok témáit végigkíséri a melankólia és a romantikus keserűség, visszatérő elemek a csalódás, vívódások, tönkrement kapcsolatok, menekülés. Ezeket legtöbbször személyes élmények ihlették, vagy a körülöttünk történő járványok, háborúk, világi történések, tragédiák – ezekből az elmúlt években, amikor a dalok is íródtak, sajnos volt bőven.”
Cold Contrast. Fotó: Dajka Péter.
A Last Honest Wordsre került két új szám, amit még élőben sem játszottak, „a pörgös, poszt-szovjet hangzást és hangulatot idéző Prisoner és a borús, tépelődő, magánytól szenvedő Devil Inside of Me”, és az Absent Future EP remixei mellé még születtek újak is. Az album ma debütál a Bandcampen, péntektől elérhető lesz minden nagyobb streamingplatformon, szombaton pedig élőben is bemutatják a Blue Hellben, a VIII. Országos Gothic Találkozón. Jegyvásárlás, Facebook-esemény. Lentebb Marcell mesél részletesen a lemez dalairól, még lentebb pedig a remixekről is.
1. Misdeed
Debütáló dalunk, amely főleg ettől különleges. A megalázottság állapotát idézi fel, ami meg is alapozza a lemez hangulatát.
2. Outland
Az album talán „legvidámabb” száma, holott ezt is kiábrándultság ihlette. De ki ne akarna néha elmenekülni a szerelmével a világ gondjai elől? Mindenesetre a Telekom Szelektor zsűrijének, és a remek Káltes Ekwa zenekar Szabó Sz. Csabájának elnyerte tetszését.
3. Dependency
Szabadság = függetlenség? A kettő nem mindig jár kéz a kézben, és ha az embert börtönbe zárja bármilyen függőség, könnyen merenghet mások boldog(nak tűnő) életéről... Ha minket nem is ejt rabul, környezetünkben sajnos időnként tanúi lehetünk annak, hogy mégis milyen az, ha valakit igen. Ami a dallamokat illeti, akármilyen komornak is hangzik ez a dal, a zenei alap éppen egy forró nyári napon született a Balatonnál – egy évvel később Dajka Péter rendezésében klip is készült hozzá, bár az már nem a Balatonnál.
4. My Emptiness
Önmagunkat korbácsolva gondoljuk végig a múlt eseményeit, és úgy érezzük, ez holnap sem lesz jobb. Talán jobb is lenne, ha nem lenne holnap.
5. Devil Inside of Me
Miután felismerjük a sötét oldalunkat, sokszor próbáljuk tagadni, elnyomni, de ez is hozzánk tartozik, el kell tudni fogadni, és egyensúlyba hozni a két oldalt.
6. Silent Souls
Széthulló kapcsolat/barátság, utána elszigetelődés – amikor az újabb csalódás után elhatározzuk, hogy többé nem engedünk közel senkit. Ehhez a dalhoz készült az első klipünk, Balázs Krisztina jóvoltából.
7. Falling Down
Van, hogy túl sokáig húzódik egy eleve diszfunkcionális kapcsolat, ilyenkor időről időre megfordul a fejünkben, hogy pontot kellene tenni a végére. Így vagy úgy…
8. Prisoner
Ha a változásoktól való félelmünk béklyóba köti az elménket, önmagunk foglyai maradunk örökké.
9. Funeral Mist
Talán mindenkinek van egy titkos csendes helye, ahová alkalomadtán elvonulhat a problémák elől, ahol nem zavarja meg semmi. Legfeljebb a saját gondolatai.
10. Last Honest Words
Koncertjeink nyitódala, jogosan, hiszen a zavaros álmot idéző történet is egy klubban játszódik – így meg is alapozza a hangulatot. Igaz, a szövegben egy félresikerült este képei sejlenek fel, ami reméljük, hogy a koncertjeinkre azért nem jellemző.
11. Time Storm
Ez a dalötlet született meg legkorábban, de mégis, talán ezt volt a legnehezebb összerakni. Azt nem lehet mondani, hogy megnyugtató lezárást ad a lemeznek, de nem is ez volt a cél. Hiába csendesen szép a tenger, a vihar és a hullámok előbb-utóbb megjelennek – de a tenger ettől még nem lesz kevésbé szép.
A remixekről:
„Decemberben úgy gondoltuk, hogy a közelgő EP-t érdemes lenne feldobni valamivel, így hát felkértük néhány barátunkat a magyar dark színtérről, hogy gondolják újra az addig megjelent dalokat, aminek eredménye 5 fantasztikus remix lett. CALM-T-től rögtön kettő is érkezett, a Misdeedre kértük fel, de az Outland is inspirálta Tomit, így előbbiből egy remek synthpop feldolgozást, az Outlandből pedig egy táncolható EBM-mixet készített - utóbbi bónuszdalként sokáig csak az EP-n volt elérhető. Az Outland eredetileg a kékmandarinra lett bízva, akik most sem hibáztak, és zseniálisan vegyítették saját hangzásukat a miénkkel - nem meglepő módon nagy sikert aratott, és extra dalként ezzel szoktunk készülni visszataps esetére.
A Silent Souls újragondolt verziója a színtéren nemzetközileg is elismert Post Analog Disorderhez kötődik, akik egy synthpop/EBM hatású verziót készítettek, emellett a Funeral Mistből készült – az eredetinél még misztikusabbra hangszerelt – „Hidden" remix Balázs Krisztina fotósunk által, aki itt próbálta ki először magát a zenében, de reméljük, hogy nem utoljára! Az EP sikeres lett, sok pozitív visszajelzést kaptunk a remixekre, így szerettük volna megint kiadni őket - főleg azok kedvéért, akik nem tudtak szerezni „házi" kiadványunkból – így ezek a „limitált" változaton ismét helyet kaptak. Ráadásként kiegészítve a Cawatana zenekar 25 éves fennállásának első remixével, amely a rájuk újabban jellemző analóg, minimal synth hangzásvilágba ültette át a dalt, továbbá Engel Simon, vagyis Separated Lamb, a színtér új felfedezettje készített címadó szerzeményünkből egy igazi sötét EBM-electro hangulatú feldolgozást. Elfogultak vagyunk, de szerintünk mindegyik dal kiváló lett – kisebb utazás a stílusunkon belül, aki szeretne belehallgatni a magyar dark zene aktuális hangzásaiba (a teljesség igénye nélkül), érdemes tennie egy próbát. Ezúton is hálásan köszönjük nekik a munkáikat!"
Cold Contrast a Facebookon. Instagramon.
Nyitókép: Balázs Krisztina.
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.