Sajnáljuk, sajnálgatjuk, de a kisujjunk nem nyújtjuk - Rec.hu

2024.07.18. 10:16, RRRecorder

sear_bliss_heavenly_down.jpg

You fuck with me és véged lesz. Hang, szemek, kezek, ajkak. A legkúlabb nem-prím. Hóhér zarándokúton, elfelejtett istenek, szivárgó fények. Ki viszi át a szerelmet? A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Jaber márciusban adta ki debütáló lemezét, amit pár hónappal később követett a 4EVR. Az angol-magyar szövegeket gátlástalanul keverő rapper (aki itt sokszor inkább csak egy-két magyar szót illeszt az alapvetően angol számokba) zenéje elsősorban az ő figurája köré épül, nem tematikai, ritmikai vagy zenei izgalmaival próbál lenyűgözni. A Fehér Coco sejtelmes keleties alapja és az Ak47 fenyegető dubstepes morgásai az utóbbi szempontból kiemelkednek a 25 perces kiadványól. Instagram


Fjelbu már több formációban megfordult, szólóprojektjével rögtön egy teljes albumot adott ki bemutatkozásként. Az I'm Inside könnyed, dallamos house, ami hol az emelkedettség, hol a melankólia felé mozdul el; néhol filmzenés hatásokat vet be, vagy kicsit furább hangokkal kísérletezik. A Plain and Simple-ben Anton Vezuv, a Flashlightban Taiga Peer vokálja hallható. FacebookInstagram


"Metal with horns since 1993" - ez a Sear Bliss bemutatkozása, ami utal egyrészt az ördögvillára (metal horn), másrészt az atmoszferikus black metalt játszó zenekar legkönnyebben beazonosítható megkülönböztető jegyére, a fúvósok (leginkább harsona) használatára. A Heavenly Down, a 31 éves zenekar új lemeze tovább finomítja egyéni hangzásukat; összetett szerkezetű dalok teremtenek erős hangulatokat. Az albumot - az előző, hat évvel ezelőtti Letters From The Edge-hez hasonlóan - a holland Hammerheart adta ki, jönnek is az elismerő kritikák a nemzetközi sajtóból. "Minden dal önmagában is nagyszerű, de az album átgondolt íve még inkább megemeli őket" (Last Rites), "Az atmosztferikus black metal csúcsa" (Lycanthropia), "Az egyik legkülönlegesebb metalélményem valaha" (Metal Rules), "Felemelő, epikus utazás, ami a legkeményebb metálosokat is és a trve arcokat is magával fogja ragadni" (Metal Storm). A borítón Kris Verwimp képe látható. FacebookInstagram


August Forester debütálása egy erős és különleges ambientlemez. Eurorackes improvizációkat hallunk, néhány környezeti felvétellel (békáktól zajokig) kiegészítve. A zenész szerint ezek a számok emlékek vagy "pillanatfelvételek", és tényleg erősen személyesek, de könnyű hozzájuk kapcsolódni. Ráadásul úgy tud emelkedett lenni ez a zene, hogy közben egy csöppet sem patetikus, inkább egyfajta áttetsző könnyűség hatja át. Instagram


KOBANYA3000 számaival sokfelé találkozhattunk már, pl. válogatásokon (és aki látja a nevét, az meg is jegyzi), de első nagyobb kiadványát csak nemrég jelentette meg (legalábbis én úgy tudom). A TRAXX '19-'22 a megjelölt időszakban készült számokat gyűjt össze, amiket a chicagói, detroiti és brit elektronikus zene inspirált - a sorrend nem véletlen. "Főleg középtempós house és break számok, amik álmodozó szintiszőnyegeket hoznak össze jellegzetes 303-as csipogásokkal és bassline-okkal" - szól az önjellemzés. A megszólalás minden polírtól mentes, közvetlen, ahogy kell. A név magyarázat egyébként a Soundcloudon olvasható: "Kőbánya objektíve a legkúlabb kerület Budapesten, a 3000 pedig egyike a legkúlabb nem-prímeknek." FacebookInstagram


A Building Ruins a magyar hardcore színtér új szupergrupja, a Tragic, nemecsek, Tisztán A Cél Felé, Dissolve stb. zenekarok egykori és jelenlegi tagjaiból. Bemutatkozó EP-jük dallamos, de rendkívül dühös és elkeseredett hardcore, társadalomkritikus szövegekkel. Ahogy a Nuskullnak mondták: "a stílus főleg a Tragicben elkezdett sötét, dühös hardcore csillagjegyében született. Kiadjuk a bennünk lévő feszültséget." Az egyszerre míves és direkt szövegek az ötszámos EP záró számának legvégén csillantanak csak egy kis reményt, vagy talán utópiát: "itt gyökeret vert a magány / nem nő semmi jelentékeny / de büszkén öntözi a kert magát / egy szeretőbb közösségben". (Ugyanebből a számból jön a cikk címe is.) FacebookInstagram


A GÏNGÏLÏ egy új trió, az improvizatív kísérleti zene három ismert alakjával: Bolcsó Bálint, Labus Gida és Tóth Kinga egy jól sikerült közös berlini koncert után határozott úgy, hogy ilyen keretek között folytatják. "A zenekar fő fókusza a mély koncentráció és kommunikáció különböző szinteken; egymás emberi-gépi hangjainak és gesztusainak módosítása, a nyitottság és játékosság jegyében" - szól a bemutatkozásuk. Bár első kiadványuk elsőre "nehéz" kísérleti zenének tűnik, zajokkal, neszezésekkel, látszólag kiszámíthatatlanul tekergő puttyogásokkal, nem nehéz benne megtalálni a játékosságot. Tóth Kinga sokszor mindenféle fura hangokat ad ki, néha viszont énekel (például a Szabad élet, szabad madár népdalt, vagy azt, hogy "ki viszi át a szerelmet"), és ilyenkor az ismerős - de új oldalról megmutatott - dallamok összerántják és maguk köré rendezik a zenét. A Sirens of the Spree teljes, 34 perces felvétele a vásárlók számára letölthető; a szabadon meghallgatható részletek kb. a harmadát teszik ki. Bolcsó Bálint FacebookLabus Gida FacebookTóth Kinga FacebookInstagram


Rónai András

 

https://recorder.blog.hu/2024/07/18/sajnaljuk_sajnalgatjuk_de_a_kisujjunk_nem_nyujtjuk_rec_hu
Sajnáljuk, sajnálgatjuk, de a kisujjunk nem nyújtjuk - Rec.hu
süti beállítások módosítása