Unikális cseleszta, víztározó-ambient, építkező techno és érzelmes szólózongora ad szép ívet Őri-Kiss Botond mini-albumának. A zongorista-zeneszerző több hazai és külföldi együttesben játszott már, de most Botond Orikiss néven, a Luminous Carats Jeruzsálemben született és itt, a Recorderen debütáló anyagával indítja útnak szólókarrierjét.
Jon Hopkins vagy Nils Frahm rajongóinak biztosan izgalmas hangot jelent majd a hazai színtéren a Théque Records gondozásában megjelenő Luminous Carats, melynek szerzeményeiről így mesélt Botond:
„Jeruzsálemben az első albérletem ablakából kilátás nyílt az esti városra, itt kezdtem el írni, ez adta az album alaphangulatát, innen is az albumcím. Először a Luminous Carats született meg, amit az Evolving Carats követett. A kint töltött hónapok alatt szépen fokozatosan épültek ki az ötletek, majd a legvégén kötöttem össze a számokat. A komponálás folyamatosan csiszolódott buszon, vonaton, séta közben.”
A teljes, 16 perces, összefüggő kompozíció változatos ívet ír le; az első mű érdekessége, hogy az általában szimfonikus zenei műfajban használt cselesztára íródott, amelybe elsőre beleszeretett Botond. (A különleges hangszer felvételében Pálinkás Márton működött közre.)
A második, rövidebb ambient művet pedig egy különleges jeruzsálemi helyszín inspirálta: „Az átvezető St Helena Cisternt a Jeruzsálemi Szent Sír Bazilika alatt található, lenyűgöző hangulatú víztározó ciszternában vettem fel. Csengőket, perkusszív hangszereket vittem a helyre, melyeket a Besh-o-Dromot is alapító Barcza Gergőtől kaptam kölcsön” – mesélte Botond.
A technoalapokon nyugvó Evolving Caratsnál jut el az utazás a dinamikus csúcspontjára, melynek a címe is utal az építkező szerkezetére. Ezt csendesíti le az albumot záró Garden of Peace, egy szóló-zongoradarab, ahol „a felvétel Vajda Bence munkája, és közreműködött még a szabadban arra járó verőcei madárkórus”.
Az album élőben az idei Piano Day-en fog debütálni a MOM Kultban április 6-án. Jegyvásárlás, Facebook-esemény. Idén ősszel pedig érkezik Botond első LP-je, egy stúdióalbum zongorára és Fender Rhodesra komponálva, amely szintén a Théque Records gondozásában fog – a tervek szerint vinylen – megjelenni.
Az album borítóját a Lobotworks készítette, Németh Balázs Kristóf pedig meg is animálta. A keverést és a maszterelést Lászlóffy Andrásra bízta Boti. Az album létrejöttéhez külön köszönet jár az Óbudai Danubia Zenekarnak, Fuchs Benjáminnak és Borsay Máténak.
Botond Orikiss a Facebookon. Instagramon.
Fotól: Karancsi-Albert Rudolf.