Petrányi Zsolt: A 90-es években a pozitív életérzés volt a meghatározó, és nem az, hogy ki hová tartozik

2023.12.29. 09:00, trecorder

dsc00426.jpg
(X) A rendszerváltás után indult fontos folyamatokról mesél a Magyar Nemzeti Galériában (MNG) októberben megnyílt TechnoCool kiállítás. Ehhez kapcsolódik 2024. február 3-án a Várkert Bazár TechnoCool napja, amelyen izgalmas workshopok, filmvetítések és kerekasztal-beszélgetések lesznek. Az egyiken Petrányi Zsolt, az MNG Jelenkori Gyűjteményének vezetője, a TechnoCool kiállítás kurátora is részt vesz, ennek apropóján kérdeztük a korszakról.

Miért érdekes ez a „szabadságban gazdag”, technooptimista korszak?

A kilencvenes éveket talán egy méltatlanul elfelejtett évtizednek tarthatjuk, pedig több olyan jelenségnek is a kiindulópontja volt, amelyek ma éreztetik igazán hatásukat. Elkezdődött a közösségi média kialakulása a chat-programokkal, és a globális felmelegedés ténye is ekkoriban tudatosult az emberekben. A korszakot meghatározta az analóg-digitális átállás, de sok adat eltűnt a flopilemezek kiszorulásával. A művészetet a rendszerváltás utáni szabadság határozta meg, az utazás lehetősége. Az akkor született művek kreativitást, játékosságot sugároznak, ami reményeink szerint inspirálja a TechnoCool kiállítás mai nézőjét. Szeretnénk azokat a fiatalokat is megszólítani, akiknek ez az évtized határozta meg a gyerekkorát.

A korszak alkotásai tükrözték a 90-es évek technikai fejlődését?

Abszolút. Nicolas Bourriaud Utómunkálatok című esszéjében a korszak művészetét az akkor formálódó DJ-kultúrához hasonlítja. A sampling, a zenei mintavétel és újraértelmezett felhasználás szabadságot adott a művészeknek, hogy ne az aggassza őket, mennyire eredetiek, hanem inkább azzal foglalkozzanak, hogy minél közvetlenebbül fejezzék ki a technológiai újításokkal teli kort. A DJ-szettek, a mixek azt közvetítették számukra is, hogy az egyéni művészi megnyilatkozásnál fontosabb, hogy egy kiállításon hogyan kapcsolódnak az alkotások egymáshoz, egy közös témához. Így olyan csoportos munkák, installációk születhettek, amelyek mint egységek, együttműködések hatnak a nézőre.

De a videó- és fotómunkákon feltűnő a korabeli divat is, érzékletesen mutatják, ahogyan megváltozott a viszony a szubkultúrákkal. A kilencvenes évekig voltak rockerek, metálosok, breakesek, punkok, diszkósok, de amint megjelent a partikultúra, mindez egy eklektikus arculatot kapott. A korszak pozitív életérzése volt a meghatározó, és nem az, hogy ki hová tartozik. A kilencvenes években sok új eszköz került a művészek kezébe: a személyi számítógép, az internet, a photoshop, a videó- és vágóprogramok, a viszonylag olcsón elérhető kamerák. Mindezek új lehetőséget adtak a művészi önkifejezésre, a velük való kísérletezéssel definiálódott igazán a korszak életérzése. Ezért is adtuk a TechnoCool címet a kiállításnak, hogy kifejezzük a kor technooptimizmusát, a fejlődésbe vetett hitet, és utaljunk az elektronikus zene akkor forradalmi világára is.

Ha logót terveznél a korszakhoz, kinek a képét használnád?

A Bakos Gábor – Lakner Antal – Wéber Imre által kezdeményezett Vágy projekt egyik kiállított darabjáról vennék részletet. A művésztrió mélyinterjúk alapján megjelenítette, hogy ki hogyan szeretné magát leginkább látni. Komoróczky Tamás Vágy képén például annak lehetőségével játszottak, mi lenne, ha létezne egy utazási iroda, ami mások lelkében tehető utazásokat szervez meg. Ennek a vállalkozásnak a logója a Spiritway, amelynek a kis szellemfigurája jól kifejezi a kor hangulatát.

A TechnoCool tematikus napjának kerekasztal-beszélgetésén a Kiégő Izzók vizuálművész-csapatával és Mayer Balázs Kenguru divattervezővel a korabeli szubkultúrák képi világát járjátok körül. Mi kerül majd reflektorfénybe?

Izgalmas lesz többféle nézőpontból rálátni a 90-es évekre, kurátortársaimmal, Harangozó Katával, Major Sárával és Tarr Lindával a művészetet akkor inspiráló jelenségek felől néztük a korszakot. Biztos, hogy lesznek érdekes felvetések, új szempontok, amelyek tovább árnyalják majd az eddigi tudásunkat. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy a többi résztvevő mit mesél a divatról, a partik látványvilágáról, a vetítésekről és a szubkultúrák alakulásáról. 

A február 3-i tematikus nap során a Várkert Bazár látogatói kedvezményesen, tárlatvezetéssel tekinthetik meg a Magyar Nemzeti Galéria TechnoCool kiállítását is, három különböző időpontban, a részletekért katt ide.

A Várkert Bazár TechnoCool-eseménysorozata a Facebookon.

Interú: NZSA. A nyitóképen Petrányi Zsolt.

https://recorder.blog.hu/2023/12/29/petranyi_zsolt_a_90-es_evekben_a_pozitiv_eleterzes_volt_a_meghatarozo_es_nem_az_hogy_ki_hova_tartozi
Petrányi Zsolt: A 90-es években a pozitív életérzés volt a meghatározó, és nem az, hogy ki hová tartozik
süti beállítások módosítása