Két kongói zenekar + nemzetközi indie-válogatott egy színpadon, vagyis tíz énekes, öt gitáros, három likembe-játékos, öt ütős, két basszusgitáros, három dobos. Kijöhet ebből más, mint káosz? Ez a kritika először a Recorder magazin 95. számában jelent meg.
A likembéket (hüvelykzongorákat) házilag épített mikrofonokkal kierősítő, szemétből varázsolt ütősöket is használó Konono No.1 eksztatikus, repetitív zenéjére 2004-ben csodálkozott rá a világ, és nemcsak a világzenei szcéna. Az őket és a hasonló Kasai Allstarst remixelő-feldolgozó Tradi-Mods Vs Rockers válogatáson például olyanok szerepeltek, mint az Animal Collective, Shackleton és Micachu.
2011-ben pedig a két kongói zenekar a következőkkel turnézott: Deerhoof, Juana Molina, Wildbirds & Peacedrums, Matthew Mehlan (Skeletons). Koncert- és későbbi stúdiófelvételekből állt össze (szép lassan) ez a nagyszabású album. Tíz énekes, öt gitáros, három likembe-játékos, öt ütős, két basszusgitáros, három dobos – ebből csak káosz jöhet ki, nem?
Igen is meg nem is, és pont ez a jó. Néha majdnem szétcsúszik, de a ritmusok aztán csak összerántják. Senki nem dominál, de az ájult tisztelet sem jellemző; bátran gerjesztik a gitárt a rockerek, ha kell. A zenéből áradó lelkesedés elsőre elkap, aztán lehet szálazgatni a részleteket.
Előadó: Congotronics International
Cím: Where’s The One?
Kiadó: Crammed Discs
Megjelenés: 2022. április 29.
Műfaj: afro-indie
Kulcsdal: Banza Banza
8/10
Rónai András