(X) Új hagyománynak ágyazhat meg a CAFe Budapest Fischer Annie Night programja: a nemzetközileg is hatalmas elismerésnek örvendő, neves zongoraművészről elkeresztelt, két felvonásos, október 16-ai koncerten a kortárs magyar zene fiatal női zeneszerzői mutatkoznak be a nagyközönségnek darabjaival. Egy este, öt komponista, tizenkét ősbemutató. (Fotó: Hrotkó Bálint)
A hangversenyre járók a kelleténél ritkábban találkozhatnak fiatal zeneszerzőnők kortárs darabjaival, ezt a hiányosságot kívánja orvosolni a Fischer Annie Night két koncertje: először a Belvárosi Plébániatemplomban hangzik el az öt ősbemutató, majd onnan átsétálva a Három Holló Kávéházban, Fischer Annie lakását idéző díszletek között még kilenc rövid kompozíciót hallgathatunk meg Mona Dániel zenetörténész kalauzolásával, 2020-ban Fischer Annie-ösztöndíjat nyert zenészek tolmácsolásában.
AZ IDEI CAFE BUDAPEST FESZTIVÁL TÍZ LEGIZGALMASABB PROGRAMJA
És hogy kik alkotják ezt a fiatal generációt? Mindannyiukban közös, hogy szeretnek és mernek is nyitni más zenei irányzatok, művészeti ágak felé, keresik a kortárs zene helyét multimédiás projektekben, kísérleti és alternatív színházban, filmben. Többen szerepeltek kompozícióikkal az idei januári Átlátszó Hangon: Varga Abigél, a Zeneakadémia zeneszerző szakos hallgatója Porcelain című, csellóra komponált darabját, Szászi Petra egy Charles Bukowski előtt tisztelgő, elhangolódó és szétcsúszó gitáron játszott művet vitt el az újzenei fesztiválra. Várallyay Petra progresszív fúziós jazztriójával zongorán és hegedűn játszik, de szerzett nagyobb ívű, több tételes, klasszikus kortárs hegedűversenyt is. Persányi Zsófia nemcsak a Zeneakadémián, hanem a Stuttgarti Zeneművészeti Egyetemen is tanult, Mihalicza Csenge pedig idén a Zeneakadémia BA-hallgatójaként ért el előkelő helyezést a Visegrádi Négyek zeneakadémiáinak megérettetésén, a Generace Zeneszerzőversenyen.
A két koncerten néhány műtől eltekintve kizárólag ősbemutatókat hallhatunk, rendkívül sokszínű és eklektikus program áll össze a legkülönbözőbb ötletekből fogant darabokkal. Mihalicza Mint találkozott Pantagruel egy limúziaival, ki frantzia anyanyelvét nyomorgatta című, bariton énekesre és orgonára írt műve például egy Rabelais-regény játékosságát, felszabadult humorát zenésíti meg; Szászi Here beyond the chimneys-jének címe a holokausztra utal; Persányi bach-i korálelőjátékai közé becsempészett egy népdafeldolgozást; Várallyay cselló duója fúziós jazzt vegyít progresszív rockkal, huszadik század komolyzenei hatásokkal és improvizatív jellegű szólókkal. Több darab is eljátszik Fischer Annie nevével, örökségével: a Prelúdium és variáció hangkészletében, valamint az Images on a Theme-ben el vannak rejtve nevének betűi, míg a Chignon and Cigarette a zongoristáról született kritikákat dolgozza fel zenei tételek formájában. A megszólaló hangszerek között felvonul majd a zongora, a cselló, az orgona, a hegedű, a csembaló és a hárfa is – senkinek nem maradhat hiányérzete.
Az első, templomi koncertre itt lehet jegyet vásárolni
A kávéházi folytatásra pedig itt kaphatóak jegyek
A két kamarakoncert Facebook-eseményoldala: ITT és ITT
Szászi Petra Bukowski-műve:
Varga Abigél csellóra írt darabja:
Várallyay Petra jazzes énje: