Legyünk már többek a mézes-mázos popzenénél! Lehet-e újat mondani az ovi óta ismert népdalokról? Szellemes animációs klipek, black és animal metal veteránok, bólogatós jazzes hiphop. Bimbózó adatrománc; gitár, zaj, sipítozás és parasikolyok. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A hódmezővásárhelyi Twentees 2012-ben alakult, lendületes indie-gitárpopot játszik, amiben kellő mennyiségben vannak fülbemászó dallamok és zenei izgalmak, mondjuk abban, ahogy a szintit beépítik, vagy a ritmusokban stb. Második nagylemezük 2016-ben jelent meg, a harmadik, Balkon című album pedig mostanra készült el. Szó van rajta a felnőtté válás problémáiról (de azért nem úgy, hogy kilógjon a "generációs himnuszt akarunk írni" lóláb), többször pedig ún. közéletről, mondjuk "az értelem halott, az igazság is lopott" nemcsak olyan általános kesergés, hanem az ittre és mostra vonatkozik. "Őszintén akartam énekelni az engem foglalkoztató ügyekről, és sok polgártársamhoz hasonlóan nem vagyok túl boldog, ha az ország jövőjére gondolok. És van az is, hogy a mai magyar popzene iszonyatúan mézes-mázos: csak egyszerű érzelmek, egyszerű történetek szólnak a tévében és a rádióban – ennél azért legyünk már többek" - mondta Balázs Konrád frontember a Phenom'enonnak. Az Ígéretes Titánoknak pedig arról beszélt, hogy "az első 3-4 évben nagyon arra a kapura játszottunk, hogy a Nagyon zenés Petőfis előadók között legyünk. Ám a rádió átalakulásával rájöttünk, nem kell azon erőlködni, hogy minden áron a mainstream média felületeit célozzuk meg az érvényesüléshez. Ez persze nehéz." De hozzátette: "akárhogy próbálkozom, nem tudok nem popzenében gondolkodni a dalok írásakor." A popzene és az "underground" közötti határvonalon könnyű megcsúszni, de a Twenteesnek sikerült ezen a lemezen jól eltalálnia az arányokat. Honlap, Facebook, lemezbemutató turné.
A Folkfonics zenekar önmeghatározása: "népdal és irodalom fúziója alternatív funk-pop-swing köntösben". Ezek tényleg megvannak különböző arányokban; az alap leginkább a világzene, amibe hol ilyen, hol olyan ízek kerülnek nagyobb hangsúllyal. Ami a legfontosabb, hiszen a Folkfonics sajátos hangját adja, az finom, kedves könnyedség, ami lefegyverzően árad az énekből és a zenéből is. A Folkfonics egyébként tíztagú, és a Két karodban című bemutatkozó lemezük tíz számában hat vendégénekes működik közre: Csemer Boglárka "Boggie", Szász Veronika "Veni", Veres Ida, Zsigmond Emőke, Jéger Dorottya, Havai Gábor. A szövegek felerészben versek, köztük több a versfeldolgozó zenekarok régi kedvence, de ezekről, valamint a többnyire már oviban-alsóban tanított népdalokról is tud újat mondani a zenekar. Facebook, lemezbemutató koncert: március 14., TRIP Hajó.
Két pompás animációs klip is megjelent mostanában. Az egyiket Hangácsi Márton magyar nyelvű, a következő lemezt megelőlegző dalához készítette Barkóczi Noémi, és egy érmegyűjtögetős videójátékban játszódik, legalábbis eleinte - aztán kiderül, hogy ezen kívül is van élet, olyan, amilyen. Az üzenet ugyan nem túl szívderítő, a megvalósítás viszont szép és ötletes. "Ahogy nálam általában ez lenni szokott, a szöveg nem túl vidám témáját egy kevésbé komor zene ellensúlyozza" - mondta a számról Hangácsi a klipet bemutató SzeretlekMagyarország.hu-nak. Honlap, Facebook, legközelebbi koncert: március 23., Sportalsó, Esztergom.
A másik animációs klip pedig Müller Péter Sziámi szövegét követi egyrészt elég szorosan, másrészt szellemesen és kedves iróniával viszonyul hozzá. Az AndFriends zenekarral készült dal komoly kérdésekkel foglalkozik szójátékosan, Cohen és Bowie is megjelenik benne, Szabatka Tomi videója pedig nagy pluszt ad neki. A Lángoló Gitárok mutatta be. Facebook, legközelebbi koncert: március 30., Kiscelli Múzeum.
Egy hónapja írtunk a legutóbbi Blunt Shelter-kiadványról, BluntOne lemezéről, azóta pedig már van egy újabb is, Herring Franky Blue Jives című tizenhat számos, erősen jazz inspirálta gyűjteménye. Az egyetlen kivétellel két perc alatt maradó számok klasszikus groove-okra helyeznek rá hangmintákat, és nagyon finom, visszafogottan hangulatos az eredmény, miközben persze bólogattató hatása erős. A kiadó kiemeli, hogy "vasakon" (Sp12 / Mpc 3000) készült, és ennek köszönhető a zene "nyers analóg íze". Facebook, legközelebbi fellépés: március 16., Roots Budapest.
Az Ahriman a magyar black metal színtér egyik veteránja, 1992-ben alakultak - bár csak most érkeztek meg harmadik nagylemezükhöz. Az Őskő a black metalos kalapálások között sok atmoszferikus részletet is tartalmaz, különösen fontos hangszer a zongora, ami nemcsak az (olykor egész hosszú) átvezető, hangulatfestő részekben, hanem néha a torzított gitárok mellett is szól. "Próbáltunk elmélyedni egy olyan világ hangulatában, amit a mai ember még felszínesen sem ismerhet. A dalok világa az utazás élményét adja az arra kíváncsiaknak. Olyan időkbe, ahol a szagok, észlelés, erő, harmónia, a természet megbonthatatlan körforgásai tartó pillérei voltak az életnek" - mondták a lemezt bemutató Lángoló Gitároknak. Facebook
A Diktátor zenekar pedig 1986 óta működik, régisulis heavy metalt - hard rockot játszanak, szokás a magyar thrash zenekarok felsorolásában is említeni őket. De mondhatjuk azt is, hogy első, 1991-es lemezük címe programadó: Animal Metal. A kezdetektől fogva Derzsi Vezér a frontember, mellette számos más tag fordult meg. A Diktátor-lemezek eddig nem voltak elérhetők online, de most a Thunderflash kiadó felpakolta mindegyiket a Bandcampre. Van köztük egy válogatás is, ami nyilván jó kiindulópont. Szerepel rajta például A gyilkos maci című társadalomkritikus opusz, meg a Kőcsirke (akinek "tekintélyes kőtalpa van, ezért most nem ugrál"), de azért komolyabb dalok is. Honlap, Facebook
Nemerov az EXILES-nél megjelent, Pier című EP-je persze (a kiadó alapján tudható) kísérleti elektronika. Viszonylag rendes szerkezetű szintis számokból indul ki - ezek hol egy-két motívum modulációjára építő darabok, hol van alattuk dob is -, csak éppen azok a fránya, rakoncátlan szintik folyamatosan szanaszét szaladnak a leghülyébb irányokba, illetve csipogósra vagy savasra vagy ragacsosra változnak. Van, amikor inkább ideges hatású lesz az eredmény, van, amikor inkább mókás, és mindig érdekes. A mókás jelleget erősíti a kiadó leírása: "bimbózó adatrománc", és Nemerové: "megtisztító romantikus pulzálások és a fogyatkozási idők elemzése" (vagy valami ilyesmi). Facebook
A Shum Varsás Gábor egyszemélyes projektje. Legutóbb, Üvegsziklák című kiadványán a következő kredit szerepel a neve mellett: "gitár, zaj, sipítozás". Van vendége is: "Soós Ádám (Libido Wins): parasikolyok". Az a fajta zajzene ez a három szám, ami a legközelebbi rokonságban áll a noise műfajon belül a rockkal / metallal: nem színtiszta absztrakt torzulás és sípolás, hanem erős érzelmi töltése van. Főleg az első, címadó szám ilyen, ahol ráadásul azok a bizonyos parasikolyok a legkönnyebben kivehetők; a harmadik, Ragyogó üresség című számban pedig a mormoló torzított gitárt lehet felfedezni. (Nem megalapozatlanul szerepel a Bandcampen a címkék között a drone metal is.) A zajzenének a kalandos kedvű kívülállók számára viszonylag jól megközelíthető része ez, ráadásul még jó is. Facebook
Összeállítás: Rónai András