Azt, hogy Fiona Apple az utóbbi két évtized egyik legzseniálisabb (ha nem a legzseniálisabb) női dalszerző-előadója, csupán harmincvalahány szerzemény alapján kellett állítanunk: az 1977-es születésű New York-i zongorista-énekesnőnek az eddig csupán három albuma jelent meg, elég nagy időbeli eltérésekkel (Tidal –1996, When The Pawn... – 1999, Extraordinary Machine – 2005), de minden dalt ő írt egyedül, és mindegyik dal briliáns volt. Azóta hét év telt el, miközben csak különféle feldolgozásokat hallhattunk tőle, de ez a hét szűk esztendő, ez az áldatlan állapot 2012-re végre véget ért: januárban jött az örömhír, hogy még idén érkezik a negyedik Fiona Apple-stúdióalbum, a márciusi South by Southwest fesztiválon a művésznő már három új szerzeményt is előadott róla, áprilisban pedig az Every Single Night kislemezdal stúdióváltozata mellett közzétette az album megjelenési dátumát (június 18.) és nagyon hosszú címét is (a 23 szavas The Idler Wheel Is Wiser Than The Driver Of The Screw, And Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do persze csak azoknak tűnik hosszúnak, akik nem tudják, hogy a '99-es lemez teljes címe egy 90 szóból álló vers volt!). Június elején aztán felgyorsultak a dolgok: Fiona gyors egymásutánban két lenyűgöző új dalt is közreadott (Anything We Want, Werewolf), tegnap az Every Single Night szürrealista videoklipjét is bemutatta, a mai napon pedig az amerikai NPR rádióhálózat honlapján közzétette a visszatérő album teljes 43 perces anyagát – mely most itt a Recorderen is meghallgatható megjelenés előtt, egy teljes héten át.
Ez az első lemez, amelyen a leghűségesebb zenészbarát, a multiinstrumentalista-hangszerelő-producer Jon Brion semmilyen minőségében nem szerepel (ahogy a legutóbb albumot helyette újrarögzítő Mike Elizondo sem, aki most épp Regina Spektorral dolgozik), és ez a csupasz hangzásból is kihallatszik: a zongorista-énekesnő lényegében a dobosával, Charley Draytonnal kettesben rögzítette az albumot (néhány számban Sebastian Steinberg basszista is besegített), és ebből a perkusszív puritánságból még jobban kiemelkedik a volt szerelmeket és/vagy önmagát ostorozó, múltbéli traumákkal és aktuális pszichózisokkal küzdő művésznő éneke a szépségesen fájdalmas daloktól az egzaltáltabb darabokig, a Regret fájdalmas rekedt ordításig és a Hot Knife játékos vokalizációjáig (ez utóbbiban a nővérével, a szintén énekesnő pályát választó Maude Maggarttal együtt hallható). Nos, Fiona Apple az utóbbi két évtized egyik legzseniálisabb (ha nem a legzseniálisabb) női dalszerző-előadója, és ezt most már negyvenvalahány szerzemény alapján állíthatjuk.
az album borítója és dallistája:
Fiona Apple:
The Idler Wheel Is Wiser Than The Driver Of The Screw, And Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do
(2012)
1. Every Single Night
2. Daredevil
3. Valentine
4. Jonathan
5. Left Alone
6. Werewolf
7. Periphery
8. Regret
9. Anything We Want
10. Hot Knife
FRISSÍTÉS: az album itt dalonként is hallgatható, a végén 11. számként a Largo című iTunes-bónuszdallal!
összeállította: Déri Zsolt
FRISSÍTÉS 2: Fiona Apple június 18-án este Jimmy Fallon műsorában járt, ahol a tévéshow házizenekarának, a Roots együttesnek a támogatásával adta elő az új lemez Anything We Want című dalát...
... és ha már épp Paul McCartney 70. születésnapjának estéje volt, Fiona előadta egy 1973-as egy Wings-dal, a Let Me Roll It feldolgozását is a Roots kíséretében, a műsorvezető háttérvokáljával!