A 2012 óta hibernált állapotban lévő Másfél a magyar zenei élet, a kilencvenes-kétezres évek egyik legegyedibb és jelentősebb formációja, amelynek életműve digitálisan eddig elérhetetlen volt. A Mana Mana Records azonban most vállalkozott az értékmentésre, felvételgondozásra és a hazai viszonyok között ritkaságnak számító újrakiadás formájában jelenteti meg a Másfél életművét, először itt és most a két első, legendás lemez (az 1993-as Mese és az 1994-es Kínai nátha) anyagát újramaszterelve.
A nyolcvanas évek legvégén létrejött, a kilencvenes évek elején koncertezni kezdett Másfél sajátos megszólalást képviselt a korszak zenei életében, instrumentális, nagyon sok mindent mixelő magatartása gyorsan kiemelte az eredetileg ötfős, kétbasszusgitáros formációt a korabeli alternatív színtér megszólalásából. Az alternatív rock instrumentális változata mellett eleinte funkrock-, posztpunk-, pszichedelikus rock- és acid jazz-hatások jellemezték (Ozric Tentacles, Primus, Kong), a világban ekkoriban bontakozó posztrock sem lenne távoli analógia velük kapcsolatban, főleg, hogy idővel egyre több elektronika, jungle- és drum'n'bass-ritmusok szűrődtek be dinamikus váltásokra és az egyedüli alapító tagként mindvégig másfeles Lukács Levente szaggatott szaxofonjátékára erősen építő dalaikba. A zenekar jól táncolható, sodró groove-os zenéje hamar népszerű lett, eleinte az FMK-ban és a Tilos az Á-bn léptek fel a leggyakrabban (sokszor a hasonlóan instrumentális Korai Öröm társaságában), kvadrofon hangzású koncertekkel is kísérleteztek, külföldön is nagy sikerrel turnéztak, sőt a Sziget nagyszínpadáig is eljutottak.
Első lemezanyaguk az 1993-as magánkiadású Mese volt, amit az 1994-ben élőben rögzített Kínai nátha követett, majd az 1996-os Viperagarzonon már Salamon Eszter csellós is közreműködött, aki az 1998-as Katasztrófamámor és a 2000-es Angyaltojás lemezeken is zenélt. Filmzene- (Villamos, 1997), remix- (Rádióbarátnő maxi, 2000, Moni, 2001), és további koncertlemez (Ballast, 2003) is napvilágot látott a 2005-ös En Garde! című utolsó nagylemez előtt. A zenekart mindvégig jellemző egyedi színpadi jelenlét a kilencvenes-kétezres évek legnépszerűbb élő formációi közé jogosítja az együttest, amely 2012-es utolsó koncertje után azt fogalmazta meg, hogy csak akkor lép újra színpadra, ha új műsort állítanak össze.
A Másfél kazettái, cd-i ma már nagy ritkaságnak számítanak, csak használt állapotban, drágán tudnak gazdát cserélni és (a Ballast című koncertlemezt kivéve) digitálisan sem elérhetők. Ennek az áldatlan állapotnak akart véget vetni a Mana Mana Records, amelynek mindkét alapítója, Kürtössy Nándor Savages és Lakatos Sándor Suefo is nagy rajongója a Másfélnek. Szándékuk találkozott a zenekaréval, hiszen a Másfél meg a megjelent felvételek minőségével nem volt teljesen elégedett. Mindennek eredményeként – számos bürokratikus akadály és gondos, a zenekart is bevonó, Párizs által végzett újramaszterelés után – most a Mana Mana kiadja az összes lemezt, a tervek szerint év végig szép sorban, amit majd jövőre egy válogatás-vinyl is követni fog.
Elsőként itt az első két album. „Időrendben haladva az 1993-as Mese című bemutatkozó anyaggal kezdjük a sorozatot. Ezt a felvételt a Schönherz kollégium stúdiójában készítették, majd magánkiadásban és csak kazettán jelentették meg, így valószínűleg ez a zenekar legkevésbé közkézen forgó hanghordozója. Basszusgitáron Hegedűs János, a doboknál Kalocsai Tamás, a gitárnál Barnabás, szaxofonon pedig Lukács Levente hallható. A jellegzetes repetitív, de éles váltásokkal operáló játékmód itt már kialakult. A pszichedélia is jelen van, a címadó dal, vagy a laza, kilenc perc hosszú Rét elég meggyőző, de a későbbiekben ezt a vonalat még jobban erősítik. A Mese időkapszuláját elcsócsálva garantáltan visszarepülünk a kilencvenes évek szépreményű kezdeteihez.
A Kínai nátha 1994-ben, egy évvel a bemutatkozó Mese kazetta után jelent meg, a Bahia és a Trottel Records közös kiadványaként. A két fontos underground kiadó mellett a korszak egy másik kulturális innovátorának, a Tilos az Á-nak is köszönhetjük, hogy kijöhetett ez a lemez, hiszen egy ottani koncerten rögzítették 1994. április 24.-én. A felállás nem változott, sőt a számlista fele is megegyezik a Mesén hallhatóakkal. Viszont ez az élő felvétel már egy összeszokottabb, érettebb és erőteljesebb zenekart örökített meg.”
Az anyag újramaszterelését az NKA támogatta.
a Mese című 1993-as lemez újramaszterelt 2017-es kiadása:
a Kínai nátha című 1994-es lemez újramaszterelt 2017-es kiadása:
Másfél Facebook-oldal
Mana Mana Facebook-oldal