Albumpremier! Budapest Aires: Eternity Tango

2015.02.24. 11:00, Frontrecorder

budapestaires.jpg

A nevében a magyar és az argentin fővárost összekapcsoló Budapest Aires zenéjében az akusztikus hangszerelésű tangó találkozik a mai elektronikus hangzásokkal. A "magyar Gotan Project" bemutatkozó albuma Eternity Tango címmel ma jelenik meg, nálunk már végighallgatható.

bpaires_eternity_1500px.jpgA Budapest Aires-t két zenész hívta életre: a tangó oldaláról Kerek István, aki egy évtizedig volt a Quartet Escualo és más tangózenekarok hegedűse, hangszerelője (emellett az elmúlt húsz évben számos színházi zenét írt, szimfonikus zenekarok koncertmestere és szólistája volt, dolgozott az Omegával és hangszerelt Miklósa Erikának is), az elektronika részéről Lázár Tibor, a  Žagar és DJ Bootsie együttesének dobosa, aki Occam néven alkot szólóban, de ő a Manoya hangszerelője-producere is. Hozzájuk csatlakozott a hazai tangóközegből Agnecz Katalin harmonikás, továbbá Kovács Bálint, a dél-amerikai akusztikus gitárzene avatott mestere, és DJ Bootsie, aki szkreccseivel színesíti a formáció szimfonikus betétekkel és magyaros hangszerekkel (pl. cimbalom) megfűszerezett, egyedi electro tango zenéjét. A formáció létrejöttéről Lázár Tibor mesél: "Kerek István barátommal már vagy tizenöt éve ismerjük egymást, öt éve együtt zenélünk DJ Bootsie Akoustic Big Bandjében, miközben az argentin tangót játszó Quartet Escualo hegedűse is volt évekig. Ők már régóta tervezték, hogy ki szeretnék próbálni az elektronikus tangót is, ezért István beszervezett minket DJ Bootsie-val egy közös fellépésre. Miközben ezen az anyagon dolgoztunk, kiderült, hogy nagyon egy húron pendülünk Istvánnal – tényleg hihetetlen, hogy mennyire gördülékenyen tudunk együtt dolgozni, mindenféle feszültség nélkül. A közös munkát nem úgy kell elképzelni, hogy ő írta a tangót, én pedig az elektronikát, hanem mindenki beleszólt mindenbe, a témákat is kb. fele-fele arányban hoztuk. Mivel az Escualo inkább a hangszerközpontú piazzolás hangzást szerette volna továbbvinni, ezért Istvánnal, Agnecz Katival, Kovács Bálinttal és DJ Bootsieval megalapítottuk a Budapest Aires-t." Mint mondja, a koncepció az volt, hogy hagyományos tangókvartettre (harmonika, hegedű, gitár, bőgő) és szimfonikus vonóskarra írjanak az elektronikus megoldásokkal (hiphopos alapok, dubstep-szinti, glitch, dubtronica, szkreccsek) fuzionáló zenét, "azzal az alapelvvel, hogy bármilyen vad hangzással kísérletezhetünk, és próbáljuk úgy összehozni a tradicionális argentin tangóval, hogy a végén valamilyen egységes mű szülessen." 

A kísérletezések eredménye az Eternity Tango című album, rajta nyolc szerzeménnyel, illetve a nyitódal radio editjével. Lázár Tibor így kommentálja a számokat:

Room 101

"Tipikus nyitószám. Kis átverés benne, hogy krimizenének indul, aztán hiphop tangó lesz belőle. Eddigi visszajelzések alapján az egyik közönségkedvenc."

Eternity Tango

"Itt 'adunk egy kicsit a népi kultúrának': arab oud és magyar cimbalom kezdi a számot. Aztán bejön egy vészjósló kelet-európai vonósszekció a harmonikával, de mindez csak azt a vihart készíti elő, ami ezután következik: egy szikár hiphopütem, zakatoló szintiriffek szimfonikus orgiával, kórus, kürtök satöbbi. 
Kedvencem a szkreccs és a harmonika válaszolgatása a közepén."

Pimasz Milonga

"Lehetne a címe Bizarr Milonga is, annyi furcsa dolog van benne: preparált zongorákból és egy nyomtató hangjából készült ritmus, dubstep-szintik és törzsi dobok keverednek a tangós harmonikaritmussal, aztán a refrénnél megérkezik a hőstenor - Bootsie egy operaáriával szkreccsel benne."

Ady et la Mélancholie

"Sokan nem szeretik, ha valaki nyomkodja a telefonját, de ennek a számnak a témája egy okostelefon zongora-applikációján született. Beugrott egy dallam, és gyorsan feljátszottam a telefonomra. Nagyon furcsa, hogy egy ilyen párizsi sanzon hangulatú dallam jött, bár a francia szomszédasszony sokat hallgat ilyen zenét, biztos az hatott rám. Adta volna magát, hogy valamilyen francia szöveget rakjunk a számba, de inkább Ady élményeire támaszkodtunk. Latinovits hangja utolérhetetlen."

El Rapido

"A címmel egy daliás latino mesterlövészre utalunk. Egy szaggatós argentin tangótéma bontakozik ki benne. Főhősünk lovát 'elektro drums'-nak hívják, meglátjuk, hogy a végén ellovagol-e a naplementében!"

El Instante

"Ez a legrégebbi szerzemény a lemezen, még 2010-ben írtam, eredetileg zongorára. Egy óra ketyegése adja az alapritmust – az idő témakör egyébként még ki lesz bontva az egyik következő Occam-lemezen. Nagyon szép dal lett, István gyönyörűen játssza a témát. Szeretem az ilyen egyszerre boldog, egyszerre szomorú hangulatot."

Sensual

"Nagyon szeretem azt a kettősséget, amikor egy zenének határozott (pumpálós) alapja van, de érzéki is egyben. Érdekes, ahogy egyre több és több szólam épül egymásra: gitár, hegedű, harmonika, szintetizátor, majd a kórus, a vége pedig katarzis."

Ballade für Eszter

"Szerzőtársam, Kerek István epikus műve, nagyon komoly szólamokat írt bele. Mondjuk minden számban hallható egy komplett szimfonikus vonóskar, de itt vannak a legvirtuózabb dallamok. Az egyik főtéma cimbalmon szólal meg – imádom a hangját! Miért van az, hogy a kedvenc hangszereimet (vibrafon, nagybőgő, cimbalom, zongora, lábdob) rettentő körülményes szállítani? Azért belecsempésztem egy kis dub-basszust, meg elektro glitchezést is, biztos, ami biztos."

A Budapest Aires március 4-én az A38-on tartja a lemezbemutató koncertjét (Facebook-esemény), nálunk pedig most az album premierjét - íme, az Eternity Tango teljes egészében: 

https://recorder.blog.hu/2015/02/24/albumpremier_budapest_aires_eternity_tango
Albumpremier! Budapest Aires: Eternity Tango
süti beállítások módosítása