(LL Recordings, 2011)
„Ebben a pillanatban jól vagyok. Eddig soha, de soha nem volt így. Csak azt mondom, hogy most jól vagyok. Nem tudni, mi történik a héten, de ma minden rendben” – mondja egy interjúban az 1986-os születésű svéd dalszerző-énekesnő, az I Follow Rivers klipje kapcsán már a Recorderen is bemutatott Lykke Li, akinek második albuma igazolja azt a megérzést, hogy a 2008-ban Youth Novels egy sokat ígérő, de visszafogott kezdés volt. (Ez itt akár rögtön ellenőrizhető is, cikkünk alatt ugyanis mindkét lemez anyaga meghallgatható elejétől végéig!)
Az eltelt három év alatt Lykke Li szerepelt a Röyksopp Junior albumán és a Los Angeles-i N.A.S.A. hiphop kollektíva sztárparádés lemezén, illetve egy Levi’s kampányban, megírta Possibility című dalát a megkérdőjelezhető minőségű, de elképesztően népszerű Alkonyat vámpírsorozat második mozifilmjéhez, sőt ismert amerikai TV show-kban is feltűnt. Ezeknél viszont sokkal fontosabb az a változás, hogy maga mögött hagyta a Joanna Newsomhoz vagy Björkhöz hasonlítható kedvesen motyogó rajzfilmfigurahangot, a lüktető dobok pedig az amúgy is izgalmas hangszerelést még emlékezetesebbé tették, így elődjéhez képest a Wounded Rhymes egyértelműen biztosabb lábakon áll – a legjobb pillanatokban Bat For Lashes és Fever Ray világa is eszünkbe juthat róla.
Azért nem minden változott meg. A lemez producere például továbbra is Björn Yttling a svéd Peter Bjorn And John poptrióból, és a dallamos popdalok is ugyanazokra a témákra vezethetők vissza, mint legelőször: magány, csalódás, zavaros szívügyek, szomorúság – csak ezúttal hangsúlyosabb a nyugtalanság és a düh, és ezek nem mellékesen meg is határozzák az anyag hangulatát. Az album továbbra is nagyon személyes vallomásokat fűz egybe legalább olyan ellentmondásos hozzáállással (akár egy dalon belül is, például a Jerome esetében), mint amilyen ellentmondásosnak magát Lykke Lit is el lehet képzelni a különböző interjúi alapján. A dalokban hol összevont szemöldökkel szórja az nyugtalanító, átkoknak tűnő sorokat, hol szerény, de keserves önvallomásokat tesz, amitől az album igencsak kétarcúvá, nehezen kiismerhetővé válik.
A kislemezdalok (I Follow Rivers, Get Some) biztosan – és megérdemelten – a rádiókban fognak szerepelni, viszont másra is érdemes odafigyelni. Li a minimális hangszerelésű, kicsit folkos Unrequited Love-ben mutatja meg igazán, hangja mire képes önállóan is (ez akár a honfitárs lányduó, a First Aid Kit dala is lehetne), de emellett figyelemreméltóak az albumon helyet kapó lehengerlő balladák is (Love Out Of Lust, Sadness Is A Blessing), ha pedig valaki ezekben a dalokban túlzásnak érezné a jól ismert, de fájdalmas valóság megidézését, az mindenképpen hallgassa meg köztük az öniróniára építő Rich Kid Bluest. A Wounded Rhymes olyan lemez, ahol bőven van mit felderíteni.
8/10
Sugó Lilla
http://www.lykkeli.com
a Wounded Rhymes című 2011-es Lykke Li-lemez anyaga itt hallható:
ez pedig Lykke Li 2008-as bemutatkozó albuma, a Youth Novels:
+ ráadásként 42 percnyi Lykke Li-videóanyag: