A hét gyászhíre: 77 éves korában szívrohamban elhunyt a világ egyik legnagyszerűbb filmzeneszerzője, a brit John Barry, akinek nevét a nagyközönség leginkább a James Bond filmek kapcsán ismeri (már a szériát nyitó 1962-es Dr. No elején is az ő zenekara szolgáltatta a főtémát, majd ezt követően 1987-ig bezárólag további 11 epizód zenéjét írta, beleértve a klasszikussá lett főcímdalokat is Shirley Bassey, Tom Jones, Nancy Sinatra és Louis Armstrong számára, de társszerző volt a Duran Duran A Wiew To A Killjében és az A-ha The Living Daylightsában is). Ő írta az aláfestő muzsikáját például a Minden lében két kanál tévésorozathoz is, komolyabb munkáiért pedig Oscar-díjakat (Elza, a vadon szülötte, Az oroszlán télen, Távol Afrikától, Farkasokkal Táncoló) és Grammy-díjakat is bőven kapott (Éjféli cowboy, Gengszterek klubja), de mi most emlékezzünk rá legelső mozis megbízatásával, a több szempontból is úttörő Beat Girl filmzenével.
Ez az 1960-as brit film, melynek középpontjában egy éjszakai beatnik klubokban lázadó tinilány áll, nem tartozik a filmtörténet remekművei közé (bár merész jelenetei miatt Alex Cox például lelkesen beválogatta a BBC-n futó Moviedrome kultuszfilm-sorozatába), ám a filmzenében már fényesen csillog John Barry géniusza. Ráadásul amiatt is történelmi jelentőségű, mert ez volt Nagy-Britanniában első alkalom, hogy egy film zenéjét nagylemezen is megjelentették. Igen, tényleg annyira jó – íme bizonyságul a nyitó jelenet és a Beat Girl főtémája, mely mániákus surf gitárjával a későbbi kémfilmzenék vagy a korai B-52's-slágerek hangzását is előre vetíti:
ez ugyanaz a kompozíció, a Beat Girl vokális popdal formájában, John Barry popsztár barátjának, Adam Faith-nek az énekével:
ez itt a James Bond főtéma 1962-ből, a John Barry Orchestra hangszerelésében és előadásában:
ez itt a James Bond filmekben 1963 óta használt 007-es téma:
ez itt Barry legelső Bond-betétdala, a Goldfinger 1964-ből, Shirley Bassey-től, aki a sorozatban később még két további főcímdalt (Diamonds Are Forever – 1971, Moonraker – 1979) is énekelhetett:
ez pedig a Minden lében két kanál 1971-es főtémája, mely már azt a John Barryt mutatja, akit a szofisztikált triphop mezőny – a Portisheaddel az élén – mestereként tisztelt:
összeállította: Déri Zsolt