Palack, ami összeköt; paranoia pop; paralelepipedon. 18 perc van az elalvásra. Nyaklövés, Halott beszéd, negatív jövőkép, kopott óriás. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
A szegedi Shot In The Neck a Facebookon csak úgy határozza meg magát: "rokkendroll", Lav and the cheaper one című EP-jük alatt azonban ott van a blues és a rockabilly címke is. No meg a punk, joggal, hiszen ezeknek a műfajoknak az elemei alapvetően punkos, garázsrockos nyerseséggel szólalnak meg. A zene kibukott hangulatában pedig a régebbi alternatív rock egyes nagyságait idézi a zene. A lényeg persze az, hogy erős, hatásos mind a nyolc - amúgy másfél és két és fél perc közötti - dal. Facebook
A Belau mindig elvágyódós zenéket készített, és az új klipet bemutató 24.hu-nak azt mondták, hogy továbbra is az a cél, hogy "gondolatban olyan áhított helyekre kalauzolják hallgatókat, ahova titkon el kívánnak jutni". Ezen felül az Essence című szám "az egyén feltérképezésének egyes állomásait próbálja megörökíteni – út az elszigeteltségből a felszabadultság felé vagy épp a magányból egymás felé." Aki pedig énekel, az Sophie Barker, akinek több szólólemeze is megjelent, valamint szerepelt az első két Zero 7-albumon, vendégeskedett Groove Armada- és Grooverider-számokban stb. A P. Szabó Péter által rendezett klipben három nőt látunk, és a vége felé összeérnek a szálak egy titokzatos palack által. Honlap, Facebook, legközelebbi koncert Magyarországon: június 21., Barlang, Szentendre.
Az Igor'Z soproni zenekar stoner rockként határozza meg magát; első nagyobb lélegzetű anyaguk, a Low ennek is indul, de aztán kerül bele lendületes-pattogós funk-rock is több helyen, az I'm Gone néhány megoldásáról a Helmet jutott eszembe, egy-két helyen pedig klasszikus rockos ízeket is érezni az énekdallamokon. Szóval az átlagos stonernél sokrétűbb, szellemesebb anyag. Amúgy Ausztriában vették fel (soproniként adódott ez, gondolom), zenekar önjellemzésként megadott (egyik) szövege pedig a Halotti beszéd. Facebook
Olejnik Tamás több alteregójával is szerepelt már a rovatban, legutóbb Organitként, hipnotikus technóval - most pedig Antendex néven adott ki egy EP-t 18 minutes to fall asleep címmel, ami egészen pontosan az, aminek látszik, vagyis nyugtató, szép ambient 18 percben. Nehéz is ennél többet írni róla, mert..... Honlap, Facebook
A pécsi, két lány + két fiú felállású Feriantes stílusmeghatározása: paranoia pop, és ezt a címet kapta első, négyszámos EP-jük is. Dallamos, de nyers, punkos hangzású a zene, de nem egyszerűen pop-punk; jobb megközelítés az, amit ebben az interjúban mondtak magukról: "Leginkább a cirkusz világához tudjuk hasonlítani, ahol szintén egyszerre van jelen a félelem és a szórakozás." Facebook
Még egy zenekar, aminek a neve nagy Z-re végződik: a ZebulonZ vicces banda. Egyrészt eleve vicces témákat választanak, mint például a paralelepipedon és a guminő, vagy komoly témákat dolgoznak fel viccesen, mint például a telefonfüggés (innen a cikk címébe kiemelt idézet) vagy a szeretetéhség. Az utolsó dal pedig Iróniaemberhez avagy Irony Manhez zeng ódát. Másrészt zene is vicces, tele műfaji utalásokkal és csavarokkal; vagy akár konkrét idézetekkel, például az Iróniaember nyilván az Iron Man riffjét veszi kölcsön. Első EP-jüket a Lángoló Gitárok mutatta be, ott emlegetik Zappa nevét is, és azt ígérik, hamarosan újabb anyagok is jönnek. A Paralelepipedonhoz animációs klip is készült. Facebook
A Grimcity a Facebookon a műfaj kategóriába egyszerűen annyit írt: "heavy"; szakértők a crust punk, hardcore és a black metal jegyeit fedezik fel náluk, de a lényeg a súly és a komorság. "A számok emlékekről, csalódásokról, sérülékenységről és egy negatív jövőképről szólnak, amit egy általános társadalomkritika ölel körül" - mondták új, Vesper című EP-jükről a Lángoló Gitároknak. Ha valaki nem ijed meg mindezek alapján, annak erősen ajánlott a Vesper. Facebook
Shum, akinek előző, zajos lemezéről itt volt szó, új lemezét a meglehetősen absztrakt Formák, textúrák címre keresztelte; a számcímek viszont jóval konkrétabbak. A Facebookon az a leírás róla, hogy "finoman rétegzett hangok". Ezek a bizonyos rétegek eleinte közelebb állnak a természetes hangokhoz, zörgésekhez (a levelek esetén pl. feltehetően tényleg azt halljuk, leveleket), később már gyanús, hogy "mesterséges" hangok is vegyülnek közéjük, zárásként pedig egy morgó-zörmögő hangfolyam idézik meg a kopott óriást, a cím szerint. Minden absztraktsága ellenére muzikálisan felépített, az odafigyelő hallgatást jutalmazó album ez; nyilván kevés a hagyományos fogódzó, de ha másként, de erre is illik, amit az előző lemezről írtam: a zajzenének a kalandos kedvű kívülállók számára viszonylag jól megközelíthető része ez. Facebook
Lanuk legutóbbi lemezét itt a Recorderen mutattuk be; az egy moduláris szintin improvizált, absztrakt anyag volt, amin "nem nagyon vannak megjegyezhető futamok, vagy dallamok" - mondta róla a korábban a derTANZ basszusgitárosaként is ismert Lanuk. Ehhez képest a friss, háromszámos, negyedórás Ruq meglehetősen más, bár ez sem könnyű: sötét, pulzáló drone ambient; a középső, leghosszabb szám szanaszét repkedő szintihangjai szinte könnyebbséget jelentenek ebben a nyomott világban. Facebook
Összeállítás: Rónai András