
A koszos, erősen pszichedelikus és improvizatív dubot játszó Dadapest kiadványairól (Bass Szájba, LP) már többször is írtunk a Recorderen, de most saját szavaikkal és saját kiáltvánnyal is bemutatkoznak a spontaneitás és az anarcho-instrumentalizmus propagandistái.
Mikor indult: Kezdetben ketten, több száz éves közös kísérletezést követően 2024 elején összeállt a végleges formáció, amikor rájöttünk, hogy basszusgitár nélkül nem lehet zenét csinálni.
Hol indult: https://maps.app.goo.gl/xiNPWTXJJpXjb1sT6.
Tagok, hangszerek: Krisz aka Pokonelakokode (dob, Head of Facility Management), Mátyás aka Polyklinik (billentyű+fx, Service Engineer), Tégla aka Sonny Coca (basszusgitár, CTO & Head of R&D).
Stílus: A nehéz ütemeket, a dub sötét visszhangjait és a jazz érzelmeit keverjük Budapest és a szociális hálók különböző szintjeiről érkező történetekkel. A zenénk nyers, viharvert és garantáltan „trash”, de büszkék vagyunk rá, hogy valódi, élőben játszott és teljesen egészében improvizált felvételekből készítjük el a végleges tracket.
From: DADAPEST Corporate HQ <dadapest.corporate@**********>
To: ***** <*********>
CC: DADAPEST Research & Development <*********>
A legmodernebb tudományos tesztelés és az illatos bullshit egyedülálló kombinációjával a DADAPEST tovább feszegeti az improvizációs elmélet és kivitelezés aktuális korlátait. Vég- és költségvetés nélküli kutatásunk a következőket tárta fel:
- Az improvizációs zenét gyakran szakértők játsszák, akik tudásukra és készségeikre támaszkodnak. A mi célunk kizárólag olyan nem-szakértőket alkalmazni, akik nélkülözik ezen tudást és készséget. Ha nem tudjuk, hogy mit csinálunk, akkor jól csináljuk.
- Az improvizáció szorosan összefonódik a játszott dallal. A mi célunk az, hogy megszabaduljunk ettől az egész “dal” izétől, így növelve a szabadságunkat. Nem játszunk “dalokat”. Nem ismerünk valódi “dalokat”. Nem szeretnénk megtapasztalni annak érzését, hogy “ismerünk egy dalt”. Szigorúan tilos megbeszélni, hogy mit fogunk játszani.
>> Művészi szabadság forever. <<
- A zenészek előkészítik és tökéletesítik hangszereiket és hangzásukat hogy tökéletesítsék a kifejezőképességüket. A mi véget nem érő szabadság-keresésünk azt követeli, hogy vessük le ezeket a rabláncokat. Bármilyen hangot, ami szembejön játszanunk kell, kivétel és halasztás nélkül. >>Sound selection is for pussies.<<
A hagyományos felvételi és keverési folyamat tiszta hangsávokat rögzít, hangszerenként, amikből a legjobb mixet próbálja létrehozni. A tiszta és transzparens hangzás érdekében mi csak és kizárólag egyetlen, torzított mixet veszünk fel, ami még véletlenül sincs kiegyensúlyozva. Majd harcolunk vele eleget a mastering során, de az egyedi sávok keverése számunkra eretnekségnek hangzik – mintha a motor, a gumik és a pilóta egymástól függetlenül versenyezne egy F1(C™)(TM) futamon.
Hatások: Amióta összeszereltük az időgépünket, csak a jövőből visszaküldött Dadapest-albumokat hallgatjuk, hátha sikerül megjegyezni valamit belőlük. A Dadapest R&D Zrt. genetikai elemzése alapján a dub kromoszómák 100% biztonsággal azonosíthatóak a zenekar teljes populációjában, de semmi másban nincs egyetértés a (kiemelkedően jól fizetett) Dadapest történészek között.
Kiadó: Mi kiadunk mindent a zenénkben, a zenénk pedig kiadja magát. Keményen dolgozunk a fintech haverjainkkal, hogy az első kockázati-tőkéből épült privát űrliftben csak és kizárólag a Dadapest szóljon.
Történet: A Dadapest egy időn és téren kívül létező, öntudatára ébredt elképzelés, amely mint egy szél, összefújta a szemetet. Ahogy a zene, a zenekar is a spontaneitás és az anarcho-instrumentalizmus propagandistája – mi így alakítjuk cselekvéssé a költészetet. A sikerünkben annyira biztosak vagyunk, hogy az 1920-as évek non plus ultra-avantgarde mozgalmát is magunkról neveztük el.
Megjelenések: Nulladik lemezünk (Bass szájba) 2024-ben jelent meg, majd idén az első LP, melynek továbbra sem tudjuk a címét. A gondosan válogatott felvételeket próbáltuk megfelelően sorrendbe helyezni, segítségünkre volt tömérdek mennyiségű analóg és digitális delay effekt, a hosszúra nyúlt bevezető témák vágott verziói, a gondosan válogatott trash kategóriájú skitekkel együtt. Mindeközben nagyon dolgozunk a harmadik albumon.
Küldetés: A Dadapest egy kísérlet, hogy megtaláljuk a szépséget abban, hogy nem tudjuk, mi fog következni, és már nem emlékszünk arra, ami korábban volt. Küldetésünk rögzíteni a pillanatot, a lehető legtökéletesebb módon dokumentálva azt, kizárólag az improvizációra és az egysávos, torzított mixre fókuszálva.
Jövőkép: Minden felvételünk egy zen kör: a folyamatos önfejlesztés, növekedés, végtelen profit és a Dadapest R&D Zrt. támogatásának köszönhetően egy idő után megtanulunk valódi zenét létrehozni, megismerjük „a dal” készítésének módját, és felfedezzük, hogy már eddig is a mi dalunkat játszottuk.
Mellékprojektek: Építjük gépparkunkat és űrhajónkat, jelenleg tesztelés és átépítés fázisban vagyunk. Mindannyian nagyon elfoglaltak vagyunk, bármilyen plusz mellékprojekt a mindennapi élet kárára menne. Emellett ott van a család, a munka, a lét néha elviselhetetlen pillanatai, illetve amikor várod, hogy valaminek vége legyen.
Legnagyobb eredmény, elismerés: Az évente megrendezésre kerülő DadaFest legjobb fellépői mi vagyunk, szinte az összes kategóriában első helyezettek lettünk. Ezúton is köszönjük, hogy kiléphettünk a fényre.
A Magyarradar rovat cikkeinek megjelenését az NKA Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.


