A Gym Symphony-ben Szászi Petra zenéje és Ladányi Jancsó Jákob MI-víziója találkozik Dante digitális poklában. Premier!
A Gym Symphony Szászi Petra zeneszerző idei diplomamunkájához készült kísérleti rövidfilm, amely Dante Isteni színjátékának mai, digitális olvasatát keresi. A rendező Ladányi Jancsó Jákob, a helyszíni forgatást a Beyond Production valósította meg, az AI-alapú utómunkáért pedig a CodePunk kollektíva felelt.
Edzőteremből Bosch-i pokol, a késő kapitalizmus apokalipszise
A film egy hétköznapi edzőteremből indul, amely lassan, de megállíthatatlanul Bosch-i pokollá változik. A vízió a late stage capitalism világvége hangulatát jeleníti meg: a túlhajtott fogyasztás, a testfetisizmus és az önoptimalizálás ördögi köreit. Az átalakulás során a klasszikus filmforgatás során rögzített anyagok organikusan keverednek mesterséges intelligencia által generált képi rétegekkel.
Zene: szimfonikus pokoljárásból kísérleti hangszövet
A Gym Symphony zenéje eredetileg teljes egészében szimfonikus zenekarra íródott, és így is hangzott el a 2025 májusi bemutatón, a Danubia Zenekar élő előadásában a Zeneakadémián. A munka azonban a film szövetével együtt fejlődött: a klasszikus hangszerelés fokozatosan átalakult, és helyét egy sokrétűbb, kísérletező hangzásvilág vette át.
Hol monumentális, szimfonikus rétegekkel sodor, hol nyers, torzított hangszínekkel és elektronikával feszegeti a hallgatói komfortzónát. A zene tele van zenei és hangi idézetekkel, amelyek asszociációs játékot indítanak és dramaturgiai támpontként szolgálnak – a popkultúra, a klasszikus tradíció és a mindennapi hangkörnyezet foszlányai egyaránt beleszövődnek. A filmben megszólaló narrátor is mesterséges intelligencia által generált hang. A hangzásvilág a túlterheltség, az önkizsákmányolás és a testkultusz hangzó metaforájaként működik – egyszerre szakrális és groteszk, miközben finom, de felismerhető utalásokat hordoz jelenkori politikai valóságunkra is.
Hol a helye az AI-nak a filmkészítésben?
A Gym Symphony nem pusztán történetet mesél: maga a készítés folyamata is kísérlet arra, hogy megértsük, milyen szerepet tölthet be a mesterséges intelligencia a jövő mozgóképes alkotásaiban. Az alkotók már a forgatáson is valós idejű kísérletekbe kezdtek. „Gyakran nem tudtuk előre, az AI hogyan reagál az elképzeléseinkre. Volt, hogy le kellett állnunk, és megvárni, amíg legenerálódik egy kép, hogy lássuk, működik-e a koncepciónk” – meséli a rendező. A CodePunk kollektíva a teljes forgatás alatt jelen volt, és azonnali konzultációval segítette az iteratív munkát.
Organikus utómunka: zene, vágás, AI egyszerre
A film utómunkája sem a hagyományos filmes sorrendet követte. A vágás, a zeneszerzés és az AI-shotok készítése párhuzamosan zajlott, így minden réteg folyamatosan alakította a másikat. Ez a szimultán, organikus építkezés adja a Gym Symphony sajátos ritmusát és sűrű, víziószerű atmoszféráját. A zeneszerző és a rendező a folyamat során végig közösen formálták a narratívát. A zene nem egyszerű aláfestés, hanem dramaturgiai erő, amely a képi világ metamorfózisával együtt fejlődött.
A kisfilmet a YouTube-on ide kattintva tudod megnézni.

