
Végre egy magyar lemez, amiről egyszerre juthat eszünkbe a Metric, a Cure és Olivia Rodrigo. A girlhood mindenki által átélhető szorongásokról és kapcsolati problémákról énekel, csúnya szavakkal, gyönyörű dallamokra. Ez a kritika először a Recorder magazin 127. számában jelent meg.
2025-ben annak már nem kéne, hogy hírértéke legyen, ha egy zenekar csak lányokból áll, de mivel Magyarországon vagyunk, ahol ez mégis valamennyire ritkaság, ezért a girlhood kapcsán fontos elmondani, hogy a zenekar csak fiatal lányokból áll. Az már a tavaly megjelent EP és az utána megjelenő egyéb dalok alapján nyilvánvaló volt, hogy a lányok nagyon ráéreztek arra, hogy zenei téren mi zajlik éppen nagyvilágban, és mire rezonálnak a manapság a fiatalok, de az időközben állandósult felállás a debütáló nagylemezen találta meg igazán a saját hangját.
A lemeznyitó, kicsit repetitív, együttkiabálós katasztrófaturista egyből megadja az alaphangot, és mialatt Rausz Tícia énekes éppen önmagát marcangolja a dalszövegben, én azon gondolkodom, hogy milyen jól szól ez a lemez és milyen ügyesek a zenészek, pedig ez nem is szokott engem annyira érdekelni. De nincs idő ilyen dolgokon elmélázni, mert máris jön a Metricre emlékeztető közöny, és akkor már annak örülök, hogy egyrészt milyen kúl, hogy végre van Magyarországon egy zenekar, ami valakit a Metricre emlékeztet, másrészt meg, hogy mennyire szeretem, amikor a szövegek mindenki által átélhető szorongásokról, nyomorgásokról és kapcsolati problémákról szólnak olyan szavakat és szókapcsolatokat használva, amiket minden normális ember használ a mindennapi élőbeszéd során.
A lemez harmadik száma a már korábban kislemezként kiadott, Fekete Giorgióval közösen írt, trombitával megtámogatott, kamarapop elemeket felvonultató majdnem nem haragszom rád, ami szerintem 2025 legnagyobb magyar nyelvű slágere. Ebben a számban kiváltképp jól működik a gyönyörű dallamokra csúnya szavak recept, ami az epikus nem fairben csúcsosodik ki, amit Olivia Rodrigo is megirigyelne. A lemez nagy erénye, hogy nagyon jó érzékkel váltogatja a líraibb hangulatokat a néhol posztpunkos lüktetéssel, így egy percre sem lesz unalmas. Ahogy mondani szokták, all killer no filler, de ha ki kéne emelnem egy dalt, most azt mondanám, hogy a hangulatában a korai Cure-t idéző nem rontom el a kedvencem.
Ritkán hallani ilyen magabiztos és szórakoztató bemutatkozó lemezt, mint a csendháborítás?!, amit receptre írnék fel mindenkinek – különösen azoknak a jégcsapevő boomereknek, akik nyomasztó Facebook-posztokban sajnálják le a mai fiatal generációt, hogy lássák, mekkorát tévednek.
Előadó: girlhood
Cím: csendháborítás?!
Kiadó: New Chord Record
Megjelenés: 2025. szeptember 26.
Műfaj: fülbemászó indie
Kulcsdal: majdnem nem haragszom rád
9/10
Gerencsér Balázs
Lemezkritikánk elkészítését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.


