
Első nagylemezével debütál Peer Krisztián költő zenekara, az Elavult, amelyben író-, színész- és zenészbarátokkal játssza a verseit. „Ez egy zenekar, táncra ingerlő, kocsiban hallgatható számokkal, nem pedig egy zenés felolvasás” – mondja Peer a Csak visszahívtalak című albumról, amire került klarinét-techno, óvodai deep house és kelet-európai hip-hop Villon mellett egy Kontroll Csoport-feldolgozás is, Pátkai Rozina pedig AI-klipet forgatott egy szomorkásan triphopos dalra.
A lemezen Peer saját spoken wordjei mellett Fábián Gábor, Gombó Viola Lotti, Hajduk Károly, Irlanda Máté, Pátkai Rozina, Pertics Villő és Walters Lili éneklik a szövegeit, és koncertjeik gyakori vendége, Keresztesi József költő, az Új Anya zenekar frontembere is szerepel egy számmal.
TÁNCOLNI IS ENGED – PEER KRISZTIÁN KÖLTÉSZETRŐL ÉS DALSZÖVEGÍRÁSRÓL
Az egyszerre hiperrealista, ironikus, vagy apokaliptikus szövegek megszólalnak szomorkás popszámként (Bezárva, Kirepülés), minimalista technoként (Ilyen az élet, Alkohol óda), hiphopként (Beakasztani), mozgalmista vagy épp fajvédő deep house-ként (Kiscserkész, Fajvédelem). Az egyedi hangzás meghatározó részei Kárpáti Pál (klarinét, percussion) és Kiss András (billentyűk).
Elavult. Fotó: Láng Orsolya.
„42 című kötetem írása közben előkerültek dalszövegek a színházi múltamból és a noteszeimből, ezekkel kerestem meg Hajduk Károly színész barátomat, hogy csináljunk egy zenés, azaz egy szál gitáros felolvasóestet, ahol a 42 komorságát a dalok iróniájával ellenpontozzuk. A könyvbemutatón még nem is Kárpáti Palkó (ütősök, klarinét), hanem Borsik Miklós, a könyv szerkesztője perkázott, de a franciás hangzású névre és az elektronikára Tóth Andor (producer) csatlakozásával találtunk rá. Kiss Andrist (szintetizátor) gimnazista kora óta ismerem, ahogy Rozinát is, sokkal felettük jártam a Trefort gimnáziumba, hívásomra nem mertek nemet mondani.
Villő a barátnőm legjobb barátnője, kapóra jött, hogy régóta dédelgetett énekesnői ambíciókat. Máté a Dep’art zenekarban is énekel, minden koncertünkön elmeséli, hogy a két zenekar első közös fellépése előtt egy nappal lényegre törően csak annyit kérdeztem tőle Messengeren, hogy tud-e reggae-t énekelni, amire azt válaszolta, azt mindenki tud, de ez is elég volt ahhoz, hogy bekerüljön a csapatba. Fábián Gábort még Bodó Viktor Szputnyik Hajózási Társulásából ismertem, egy pécsi koncertünkön ugrott be először negyedóra helyszíni próbával, akkoriban olvastam kíntornás mindennapjairól szóló beszámolóit a Facebookon, ez juttatta eszembe, hogy tud énekelni” – idézi fel a zenekar történetét Peer, akinek októberben új kötete (Pazarlás) is megjelenik az Okapi Kiadónál.
„Az új kötetemben is lesz néhány kiadásról-kiadásra cserélődő remix, az Elavult énekesei is szokták egymás számait énekelni koncerteken, attól függően, ki egyeztethető, Jóska zenei alapjára irigy is vagyok. Mindenképp jelezni szerettük volna már a számlistával is, hogy ez egy zenekar, táncra ingerlő, kocsiban hallgatható számokkal, nem pedig egy zenés felolvasás.”
Az Elavult annak idején akusztikus trióként kezdett el játszani, de amikor képbe került Tóth Andor, a dalok a legkülönfélébb elektronikus köntösbe bújtak. „Azonnal, amikor Krisztián megmutatta a 42 pár versét Hajduk Károly által egy szál gitárral megzenésítve, úgy éreztem, hogy ezekhez a szövegekhez leginkább egy minimalista elektronikus zenei koncepció illene a legjobban és egyből vonzott is a kihívás. Ez a koncepció hatja át az album egészét az azóta már megváltozott élet- és zenekari helyzetben, sok-sok új hangszeres és vokalista alkotótárs csodálatos közreműködésével” – mondta Andor.
Elavult csoportszelfi. Fotó: Pátkai Rozina.
A Csak visszahívtalak Pátkai Rozina és Fenyvesi Márton kiadója, a Sinistra Records gondozásában jelenik meg; Fenyvesi a masterelésért is felelt, Rozina pedig több dalt is énekel az albumon, illetve a Kirepülés címűhöz klipet is készített.
„MA SEM FÉLEK SAJÁT SZÓRAKOZÁSOMRA VERSET ELEMEZNI” – PÁTKAI ROZINA-INTERJÚNK
„Nagyon szerettem Krisztián verseivel dolgozni. Először a Magvető Café adott otthont a közös estünknek, ekkor még én Minkaként Bernáthy Zsiga alapjaira énekeltem, Krisztián felolvasott és spoken word részei voltak, Karcis Gábor pedig a vetítésért felelt. Örülök, hogy most a lemezen is helyet kaptak az akkor megzenésített szerzeményeim, illetve annak is, hogy egy klip készítéséhez is szabad kezet kaptam. Kifejezettem viccesnek találtam már a gondolatot is, hogy az Elavult zenekarnak AI-generált video footage-okból készítek klipet, ráadásul 16 mm-es filmet modellezve. Peer Krisztián „ugrálóvár” víziója adta a kezdőötletet, és így készült el végül, hosszas utómunkálatok során a végleges verzió.”
Itt pedig Peer Krisztián és Tóth Andor mesél részletesen is a több mint egyórás debütáló album számairól.
1. Ilyen az élet
Peer Krisztián: A mániás szakasz emlékműve, ugyanakkor a mai, egészségkultusznak álcázott halálkultusz kritikája is. Célom az volt, hogy a parancsoló szövegkörnyezettel rávegyem kollégáimat egy teljesen értelmetlen sor Hazel O’Connor-os elánnal történő eléneklésére (Vegyél be bét – omega hét!). Mert egy ilyen után már bármire rá lehet venni őket.
Tóth Andor: Az egyik első számunk, a hangeffekteket még a Keleti Blokk-os stúdiónkban vettük fel az asztalon. Hipnotikus, elmebeteg, életmódfasiszta techno a polgári nyugalom ellen.
2. Kirepülés
Peer Krisztián: Egy egyszeri és megismételhetetlen bábos-táncos gesamkunstwerk előadásba készült és végül nem került be a szöveg, amit (Hajduk) Karesz néha elmondott az első koncerteken, de zenét nem írt hozzá. Rozina volt a Karesz utáni első énekes, aki horogra akadt, rá még mindenféle csalival mentem, erre harapott rá.
Tóth Andor: A szám vokális alapja még régen készült Rozina és Krisztián egy közös projektje során, de most új hangszerelést kapott, minimalista triphop beattel, sötét basszussal és Kárpáti Palkó klarinétjával.
3. Beakasztani
Peer Krisztián: A szintén mostanában megjelenő Pazarlás című új verseskötetemben úgy kezdődik a Még a mi életünkben című vers, hogy: „Vannak gyerekeid? / Tizenöt év múlva nem fognak élni, / ha most születtek, nem érik meg, / hogy megérthessék ezt a verset.” Az emberi környezetpusztítás, túlfogyasztás stb. felett érzett dühömet fejeztem ki ebben a szatirikus szövegben is.
Tóth Andor: Krisztián válasza a PC-re és a cancel culture-re és a közelgő apokalipszisre, soulful hiphop stílusban, billentyűkkel (Kiss András) és fúvósokkal (Kárpáti Palkó).
4. Főszerep
Peer Krisztián: Mikor elégedett egy színész? Erre a kérdésre kerestem a választ. Pontosabban üzentem a rendezőnek a többiek önjelölt szócsöveként. Általános iskolában jótanulóként azzal úsztam meg a kiközösítést, hogy rendszerint én ütköztem az osztály nevében a tanárokkal. Ez is a bohócszerep része volt, védtek a matekverseny-eredményeim. Szóval sejteni vélem, hogy miért viselkedem úgy, ahogy, de ez kevés ahhoz, hogy változtatni tudjak a szokásaimon.
Tóth Andor: A számot Hajduk Károly írta egy szál gitáron, ezt hangszereltük át elektronikusra, Fábián Gábor előadásában.
5. Nyuszikoma
Peer Krisztián: Intés a tapsifüleshez címmel szerepel a „gyerekverseim” között. Eredetileg azonban egy Woyzeck-előadásba íródott. Én erőltettem, hogy reggae legyen, ellenpontozzuk némi sunshine-nal a szöveg sötét világképét.
Tóth Andor: Dub ballada a nyúlról, aki reménytelen helyzetbe került. Ez az első közös számunk Irlanda Mátéval, a zenében Kiszeljov Andrej, Kiss András és Kárpáti Palkó is közreműködött.
6. Altató
Peer Krisztián: Az azóta sok más alternatív színházi műhellyel együtt kivéreztetett Tünet Együttes és a Katona József Színház koprodukciója volt a jóslatnak is beillő Gyász című előadás, amiben rituálisan eltemettük a szakmánkat. Nem volt zökkenőmentes próbafolyamat, ilyenkor sokat segíthet egy színésznek, ha van egy dala, amibe kapaszkodhat. Megkértem Márkos Bercit, a darab zeneszerzőjét, hogy jelöljön meg egy témát, és beültem az Ibolyába, ahol akkoriban még szerencsére lehetett dohányozni, ezért egy lendülettel meg tudtam írni a szöveget. Lili egy időben több dalt is énekelt velünk koncerteken, ebben tudta a legtöbb arcát megmutatni.
Tóth Andor: Horrormese Walters Lili előadásában minimalista downtempóval, Kárpáti Palkó klarinétjával kísérve.
Peer Krisztián. Fotó: Pardavi Márta.
7. Dózsa ovi
Peer Krisztián: Egy improvizációs gyakorlat közben azon kaptam magam, hogy mantraszerűen ismételgetem a kezdőmondatot: mikor lesz már fél négy, mikor jönnek értem. Rákérdeztem anyámnál, tényleg fél négyre járt akkoriban értem az oviba. Ez talán magyarázza is, hogy sok egyébre nem emlékszem abból az időszakból.
Tóth Andor: Óvodai emlékek deep house lüktetésben, Rozina éteri refrénjével és Andrej gitárjával.
8. Mikor születtem
Peer Krisztián: Egy Tudós nők előadásba készült eredetileg a szöveg. Egy első generációs értelmiségi frusztrációinak szerettem volna hangot adni benne. A pazar belmagasságú, belvárosi lakás költői képét Kemény István A nyakkendő című 2010-es verséből kölcsönöztem, aminek új aktualitást ad Haraszti Miklós nemrég megjelent hasonló című memoárja.
Tóth Andor: Szintén Hajduk Karesz szerezte dal, amolyan kelet-európai Villon, hiphop alapra, Fábián Gábor előadásában.
9. Bezárva
Peer Krisztián: Reggeli dúdolgatás közben fedeztem fel, hogy a Három Judit, Négy Zsuzsa, és a rock’n’roll kezdetű Európa Kiadó-számot rá lehet énekelni a Bajdázó Lekapcsolom a villanyt a fejemben dallamára, ez a vicces kontraszt indította el a szöveget, gondoltam, én is csavarok egyet a népdalon.
Tóth Andor: Éjjeli utazás taxival a városon át, Pátkai Rozinával és Irlanda Mátéval.
10. Alkohol óda
Peer Krisztián: Bizony című kötetemben szerepel a szöveg. Remélem sokakat elriaszt majd az első pohártól.
Tóth Andor: Krisztián önmarcangoló ódája (elégiája?) az alkoholról, klarinét-technóval kísérve.
11. Az éjszakás nővér dala
Peer Krisztián: Apámmal való ambivalens kapcsolatomat tematizáltam az Old Death című előadásban, kihozták őt is a hajléktalanszállóról, ahol addigra élt, hogy lássa, és lásson engem is tizenév után. A bemutató után néhány évvel halt meg. A zsámbéki próbafolyamat érdekessége, hogy a helyi kocsmában egy illető késsel bökdöste a mellkasomat a következő szavak kíséretében: most jöttem ki, de ha nem kussolsz be, én, esküszöm, visszamegyek! Abból kiindulva, amire emlékszem az estéből, valószínűleg megérdemeltem.
Tóth Andor: Egy éjszaka az elfekvőben, a nővér szerepében Pertics Villő, a zenében közreműködött és a hangulatot dán suttogással sűrítette Kiszeljov Andrej.
Peer Krisztián. Fotó: Mesés Dóra.
12. Fajvédelem
Peer Krisztián: Nagyon remélem, hogy ez a számunk a Nemzeti hip-hop sorsára jut. Egy részeg vendég mindenesetre egy koncerten már bekiabálta a megfejtést.
Tóth Andor: Fajvédő deep house az invazív növények ellen, előadja Peer Krisztián, vendégszerző Preiszner Miklós.
13. Sötét van
Peer Krisztián: A szöveg a Meteorológia című versem variációja, talán az első elektronikusra áthangszerelt számunk. Korábbi nagymintás kutatásomból az derült ki, hogy a két tételmondat (Sötét van de nincs késő. – Késő van, de nincs sötét.) primer jelentését elhomályosítja politikai konnotációjuk, a hólapátolás és a tücsökciripelés hangeffektjeivel próbáltuk aláhúzni, hogy a télre és a nyárra gondolt a költő. Ehhez a számhoz készítettük az első klipünket, még Hajduk Karesszel. Egyetlen, lemondhatatlan, szívességtömegekből gyúrt napon forgattuk, Térey János barátom halálának a napján.
Tóth Andor: Technikailag az első Elavult-szám, Hajduk Karesz írta gitáron még 2019-ben Krisztián Meteorológia című verséből, ezt hangszereltük át szomorkás triphopra. Vécsei Márton forgatott a számhoz videóklipet:
14. Kiscserkész
Peer Krisztián: Régen megtanulhattam volna, hogy úgy hat az irónia a politikai térben, mint a pincepörköltbe cseppentett francia parfőm, például akkor, amikor egy tüntetésen 4-5 méterrel a tömeg fölé emeltem hosszú nyelű táblám a felirattal: Úgysem éritek el! Mégis próbálkozom rendületlenül, híven szakmám alapértékeihez.
Tóth Andor: Mozgalmár techno azoknak, akik még hisznek a világ megjavíthatóságában, előadja Pertics Villő és Irlanda Máté.
15. Érzékeny utazás
Peer Krisztián: Második könyvem címét (Szőranya) Keresztesi Jóska akkori együttesétől (Szőranya Emlékzenekar) loptam, mert azt gondoltam, én leszek a híresebb. Nem jött be, ezért így próbálom visszaadni a kölcsönt, pedig Jóska azóta már az Új Anyában csavargatja a szintaxist és a szemantikát.
Tóth Andor: A vallásos népi szürrealizmus mestere, Keresztesi József visz bennünket különös utazásra, a Szentföldön át Tiszalökre, Pátkai Rozina és Tóth Andor zenéjére, Kiss András billentyűivel és Kárpáti Palkó klarinétjával kísérve.
16. Nem én vagyok
Peer Krisztián: Nem én voltam. Köszönjük Bárdos Deák Áginak és Hajnóczy Csabának.
Tóth Andor: A Kontroll csoport legendás underground slágerének Elavult újraértelmezése, énekli Gombó Viola Lotti és Pertics Villő, vokálozik Irland Máté. Köszönet Bárdos Deák Áginak és Hajnóczy Csabának az eredeti számért, és azért, hogy megengedték, hogy hozzányúljunk.
Elavult a Facebookon. Instagramon.
nyitókép: Pap Dávid Tamás.

