Nyugati sztárokat és jobbnál jobb afrikai zenészeket hoz össze spontán örömzenélésre a Blur- és Gorillaz-vezér különleges projektje, amely július 6-án először koncertezik Budapesten, sőt, tulajdonképpen az egész kelet-közép-európai régióban. Damon Albarn mellett a Müpa színpadára lép a skót indie-istenség Django Django, a különleges hangú Joan As Police Woman, a kongói soukous-sztár Jupiter & Okwess, a mexiói cumbia-punkos Son Rompe Pera, és még sokan mások.
A Blur énekese nagy támogatója az afrikai zenének, Maliért például annyi mindent tett, hogy új nevet és királyi címet is adományoztak neki az országban. Afrikával való kapcsolata még 2001-ben kezdődött, amikor az Oxfam nevű segélyszervezettel először utazott el Maliba. Az afrikai zenéért régóta rajongó Damon Albarn fel is vett egy lemezt helyi zenészekkel, ami 2002-ben jelent meg Mali Music címen, de azt már ezen a tripen is leszögezte, hogy nem akarja eljátszani a szegény afrikaiakkal jótékonykodó celeb szerepét.
A POPULÁRIS ZENE ŐSFORRÁSA – NYUGAT-AFRIKA ZENÉJE
„Az Oxfam megkeresett, hogy van-e kedvem elmenni Maliba és valamiféle nagykövetük lenni, de volt némi problémám ezzel „a celeb elmegy Afrikába” dologgal. Beleegyeztem, de mondtam, hogy nem akarok olyat, hogy kiszállok egy helikopterből és lekezelek mindenkivel. Szeretem az afrikai zenét – különösen sok mali zenét hallgattam –, és szívesen mentem játszani és stúdiózni velük, hogy tovább képezzem magam, és jobban elmerüljek a zenében” – mesélte Albarn egy interjúban, akit végül a Live 8-koncertek húztak fel annyira, hogy többedmagával beindította az Africa Express projektet.
A 2005-ös segélykoncerteken ugyanis nyugati sztárok, Madonna, a U2, vagy a Roger Watersszel hosszú idő után újra összeálló Pink Floyd lépett fel, de afrikai előadók nemigen, ezzel szemben Albarn egy olyan játékteret képzelt el, ahol nyugati és afrikai zenészek egyenrangúan tudnak kollaborálni és teljesen szabadon zenélni. A koncepció az volt, hogy nyugati zenészeket, akik addig még nem jártak Afrikában, kiutaztatnak a kontinensre és spontán jamek, örömzenélések során dalokat írnak, és ideális esetben összeraknak egy albumot is, aztán elhoznak mindenkit Európába, és turnéznak egyet.
HELLO, AFRIKA – TOP AFRIKAI POP
Az első afrikai útra 2006-ban került sor, amikor Damon Albarn olyan előadókkal ment Maliba jammelni, mint Fatboy Slim, Jamie T és Martha Wainwright, és olyan zenészekkel játszottak ott, mint az afropop atyjának tartott Salif Keïta, vagy a legendás korajátékos Toumani Diabate. Angliában a 2007-es Glastonbury-n debütáltak, a fesztivál fősodrától eldugott, ötórás koncert örömteli káoszában, amin nem voltak bejelentve előre a fellépők, de mindenki játszott mindenkivel, és olyan emlékezetes együttállások születtek, mint amikor Fatboy Slim elnyomott egy számot az afrobeat legnagyobb alakjától, Fela Kutitól (Zombie), amire a másik afrobeat-legenda, Tony Allen dobolt élőben, és Albarn a szenegáli sztár Baaba Maallal énekelt rá.
A Blur-frontember sok interjúban elmondta: a mali utazások olyan életre szóló élményt adtak neki, hogy szerette volna ezt másokkal is megosztani, így született meg az Africa Express, ami alkalmi zenei csoportosulásból mára egy nonprofit szervezetté nőtte ki magát. Céljuk, hogy segítsenek kitörni afrikai zenészeknek a világzene egzotizáló skatulyájából, és ebben vannak is sikersztorijaik. Ők fedezték fel például a mali népzenét sivatagi bluesrockkal keverő Songhoy Bluest, akik a 2012-ben kitört mali polgárháború elől menekültek el, és egy bamakói menekülttábor egyszobás kunyhójában laktak, amikor Albarnék találkoztak velük, rátették az egyik számukat a 2014-es Africa Express-lemezre, majd egy komplett albumot is felvettek velük Maliban, és világzenei fesztiválok helyett az Alabama Shakesszel küldték el őket turnézni (2015-ban egy saját bulival az A38-ra is eljutottak), és hamar az afrikai zene élvonalában találták magukat.
NAPHIÁNY ELLEN – AFRIKAI ZENÉK AZ EGYENLÍTŐ MENTÉN
Vagy ott van az arab zenét játszó szíriai nemzeti zenekar sztorija, akik a hazájukban dúló háború miatt szétszéledtek és az Africa Express segítségével szedték össze őket különböző menekülttáborokból. A Brexit-szavazás másnapján az ő koncertjük nyitotta a 2016-os Glastonbury fesztivált, de felléptek a Royal Festival Hallban is, amiből dupla élő lemez és koncertfilm is készült Paul Weller, Damon Albarn és az algériai punk-rocker, Rachid Taha vendégszereplésével.
Közben az Africa Express saját zenei története is folytatódott: a 2009-es, Femi Kutival, a vak zenészházaspár Amadou & Mariammal, és az afrikai bluest hipnotikusan játszó Tinariwennel készült első lemez után a 2012-es vonatturné volt a legnagyobb dobásuk. Az Africa Express itt szimbolikus névből valósággá vált, amikor 40 nyugati és 40 afrikai zenészt hoztak össze egy zenevonatra, amivel körbeturnézták Angliát a nyári olimpia ideje alatt. Nappal zenéltek a vonat stúdiókká, próbatermekké alakított kocsijaiban, este pedig sokórás koncerteket adtak vasútállomásokon, de felbukkantak egészen váratlan helyeken, gyárakban, iskolákban és bevásárlóközpontokban is. A King's Cross pályaudvaron tartott záróbulin pedig Paul McCartney és a Led Zeppelin-basszer John Paul Jones is fellépett.
PAUL MCCARTNEY ÁTVETTE A FRANCIA KITÜNTETÉST, MAJD BEUGROTT DAMON ALBARN MELLÉ
Azóta készítettek lemezt (Maison Des Jeunes, 2014) Mali fiatal, feltörekvő zenészeivel (ezen a tripen fedezték fel a Songhoy Bluest), amin Brian Eno, a Django Django-dobos David Maclean és a Yeah Yeah Yeahs-gitáros Nick Zinner is játszott, 2019-ben pedig a sötét és hipnotikus dél-afrikai elektronikus zene, a gqom előtt hajtottak fejet egy afrofuturista lemezen (EGOLI, 2019).
Július 6-án a Müpába hat év után megjelenő hatodik lemezükkel, a tavalyi mexikói útjuk alatt született Bahidorával érkeznek, ami több szempontból is különleges alkalom lesz. Egyrészt, az Africa Express hosszú idő után aktivizálta újra magát, hiszen a Covid alatt nem lehetett működtetni egy ennyire nemzetközi projektet, másrészt megint valami máshoz nyúltak, és az Afrika–Európa-körforgásba Latin-Amerikát is bekapcsolták. A Bahidorán a hiphopot és a popzenét cumbiával, reggaetonnal, afrobeatsszel, salsával vagy épp gyors, pattogós kuduróval hozzák össze. Az albumon, amit a mexikói fesztiválra készülve, a Bahidorá ősi forrásainak partján írtak és vettek fel, Albarn mellett játszik a Django Django, Joan as Police Woman, Nick Zinner, másrészt a cumbia-punkos Son Rompe Pera, a gettófunkos Moonchild Sanelly, és az idei Budapest Ritmón is látott afropop-királynő, Fatoumata Diawara is.
„LETAROLTAK MINDENKIT” – KRECSMÁRY ZSOLT A JUPITER & OKWESS SZIGETES KONCERTJÉRŐL
Az Africa Express pár tucatnyi koncertet adott fennállása óta, és még egyszer sem játszottak Kelet-Európában, már csak ezért sem érdemes kihagyni Damon Albarnék müpás koncertjét, amin a Django Django vagy a soukoust rockkal keverő kongói Jupiter & Okwess is ott lesz. Spontán örömzenélésre, izgalmas fúziókra, és egy káprázatos cumbia-kuduro-salsa-hiphop-
Africa Express presents… Bahidorá
Helyszín: Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Időpont: 2025. július 6. (vasárnap) 20.00-22.00
Belépő: 7500-29900 Ft
Jegyvásárlás. Facebook-esemény.
A fellépők teljes listája:
Abou Diarra - Alansito Vega - Baba Sissoko – Bootie Brown - Damon Albarn - Django Django - Eme MalaFe - Hak Baker - Imarhan - Joan As Police Woman - Jupiter & Okwess - K.O.G. - La Bruja de Texcoco - Los Pream - Luisa Almaguer - M.anifest - Mare Advertencia - Mélissa Hié - Mexican Institute of Sound - Moonchild Sanelly - Onipa - Ophélia Hié - Otim Alpha - Poté - Seye Adelekan - Son Rompe Pera - Tom Excell