Gyapj narratív basszuszenéje ellentart mindennek, ami frusztrál és szorongat – Itt a Mesék, bölcseletek EP

2025.04.25. 03:53, srecorder

soproni_14.jpg

Dubstep-keringő és drum 'n' bassbe oltott érettségi tétel is jutott Gyapj új középlemezére. Premier!

„Az időegységre jutó zenei meglepetések idei rekordere eddig a Folpak kollektívához tartozó Gyapj” – írtuk pár éve Barcsák Bálint szabályokat leszaró, népi-ipari csűrdöngöléséről. Az új Gyapj EP-ből is ez a szabadság árad, még ha most mások is a zenei csavarok.

„Eredetileg abból indult az album, hogy befejezgessem az Ableton-projektjeimet a laptopomon, mielőtt asztali gépre költözöm. A laptop végül valószínű megmarad, mert bejött a kávézókban zenecsinálás (shoutout Montage), de jó apropó volt ez mégiscsak a fókuszált előrehaladásra. A projektek végül leszűkültek a négy, albumon lévő számra, és ahogy a zene előrehaladt, úgy a mögöttes koncepció is kezdett összeállni bennem” – mondta Bálint a Mesék, bölcseletekről.

„Végsősoron egy ellentartás ez az album mindannak, ami frusztrál és szorongást kelt bennem. A sorozatgyártottságnak, az utánzásnak, a cinizmusnak, és megkerülhetetlenül az AI-nak. Ez egy megközelítés. A pozitívabb, egyszerűbb megközelítés az, hogy ezek történetek. Mind a négy számra mint egy-egy sztorira gondolok, ilyen lelkületben is írtam őket. Mintha egy tábortűz körül ülve, kollektíven történeteket hallgathatnánk. Ez talán a legemberibb élmény mind közül. Öntörvényűen ezért műfajilag is úgy definiálom az albumot, mint „narratív basszuszenét” – mondta Bálint, aki lentebb részletesebben is mesél a négy számról, májjus 15-én pedig jókedélyű albumhallgatót tart dj-kkel és minikoncertekkel a Sárkányban. Facebook-esemény.

Cinegemadár

Az egyszerű beatből indultam ki, és valami szöveggel kísérleteztem volna (ami nekem újdonság). Kvázi placeholderként kántáltam fel rá a Cinegemadarat, aztán megtetszett, milyen számonkérő jellegűre, már-már csalódottra sikerült. Ezután a zene kvázi egy párbeszéd a tékozló cinegemadár és a kérdező közt, aki egyre jobban megenyhül, ahogy halad a szám.

A teljes Fjodor D’Pedrovics gyűjtemény

Véletlenül került a gépemre egy jóbarátom hangfájlja, amin az egyik magyar érettségi tételét mondja fel magának. Gondoltam, meglepem egy számmal, ami ezt a hangfájlt kíséri végig. Macerás volt megvalósítani, de szerencsére a második felére is rászántam magam, ami szerintem végül bőven az egyik csúcspontja lett az albumnak. DnB-s keretek közt, iszonyatosan nyöszörgő, vonós hangszeres sound design! Gondolkodtam, külön szedjem-e, de a második és harmadik „fejezetek” mind az első „fejezet” dallamelemeit használják fel, így igazán egyben van csak értelme. Ezzel talán meg kell kicsit küzdeni hallgatóként is, de megéri!

soproni_19.jpg

Cirkuszi ballengések

Debil, se füle-se farka dallamfutamból indul, aztán az lesz egyre inkább kibontva. Baqais Ádám jóbarátom csellójátéka ad egy plusz lendületet középtájt a számnak, ami átviszi azt a horrorisztikus végjátékába.

Álomkör

Az eredeti ötlet az volt, hogy egy keringő-lüktetésű számot csináljak dubstepes sound designnal. Végül talán az albumon belül is ez lett a leg-narratíva-jellegűbb szám. Egy elalvás folyamatát (altatás – álomba merülés – álmodás – majd ébredés) kísérhetjük benne végig. Böröcz Frida éneke, Asbót Márk álom-narrációja, és Zahár Fanni atmoszférikus fuvolái keltik igazán életre ezt a számot.

Szerintem nagyon szépen passzol az albumhoz Vincze Rozi iszonyat izgi albumborítója, amennyiben az ember elsőre káoszt és zűrzavart lát, de ahogy figyeli és boncolgatja, úgy tárulnak fel előtte a jelenetek és az emberi alakok.

 

Gyapj az Instagramon. A Folpak honlapja.

Fotók: Horváth Domonkos.

Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.

https://recorder.blog.hu/2025/04/25/gyapj_narrativ_basszuszeneje_ellentart_mindennek_ami_frusztral_es_szorongat_itt_a_mesek_bolcseletek
Gyapj narratív basszuszenéje ellentart mindennek, ami frusztrál és szorongat – Itt a Mesék, bölcseletek EP
süti beállítások módosítása