Springsteenes szakítós dallal ünnepli a Valentin-napot Redbreast Wilson, amivel a '80-as évek outlaw countryja és egyik legnagyobb hőse, Steve Earle előtt is tiszteleg. Premier!
A nyolcvanas évek közepe izgalmas időszak volt a countryzene történetében: mikor a hetvenes évek outlaw mozgalmának mindent felforgató lendülete alábbhagyott, és a mainstream előadók egyre negédesebbé váltak, páros lábbal rúgta be a country establishment ajtaját egy maréknyi fiatal előadó, az ún. neotradicionalisták. Dwight Yoakam, aki a hagyományos kaliforniai countryzenét, a Bakersfield soundot a Los Angeles-i punk és rockabilly szcénában próbálta érvényesíteni, hamar rájött: ahhoz, hogy felfigyeljenek a zenéjére, a bakersfieldi hagyományokat a rocksztárok energiájával kell vegyítenie, amihez persze hozzátartozott a megfelelő megjelenés is: Dwight Yoakam mai napig legendásan szűk farmerei, szemébe húzott Stetson-kalapja és Elvist idéző csípőmozdulatai.
Yoakammel egy időben a texasi outlaw-k által kinevelt fiatal dalszerző, Steve Earle hasonlóan elementáris erővel nyúlt a texasi countryhagyományokhoz. Még zajlott Bruce Springsteen Born In The USA albumának turnéja, mikor Earle elkezdett dolgozni első lemezén, a Guitar Townon. Munkásságának korai éveiben így megkerülhetetlen hatásként van jelen Springsteen, vegyítve a Guy Clarktól és Townes Van Zandttól tanult dalszerzéssel, San Antonio tex-mex zenéjével és a kor „leghangosabb countryzenekarával”.
Ez a két – és még a nyomukban járó néhány – előadó úgy forgatta fel a countryzenét, hogy megújítva megőrizte annak eredeti hagyományait. A country megmentőinek kiáltották ki őket ekkor.
Redbreast Wilson új, Movin’ On (Is What’s Left to Do) című dalával ebbe az időszakba vezet vissza minket. Míg a 2022-es Tradin’ Your Love című albumát jóval tradicionálisabb hangzás jellemezte, a 2023 legvégén megjelent New Mexico Sun már egyértelműen elmozdult a 80-as évek közepének hangzása felé, a sort folytató Movin’ On pedig már egy világos főhajtás Steve Earle, a texasi Hardcore Trubadúr előtt.
„Újra és újra rá kell arra ébrednem, milyen döbbenetesen jó dalszerző Steve Earle. A New Mexico Sun felvételeire készülve vettem elő újra a nyolcvanas évekbeli anyagait, és egy éven keresztül szinte minden nap hallgattam őket. Ezzel egy időben kaptam ajándékba a Born In The USA egy eredeti, ’84-es példányát. Ebben az időszakban az a lemez forgott messze a legtöbbet a lemezjátszómon. Egyszerűen akartam én is írni egy olyan dalt, ami hasonlóan energikus, mint amilyen az ő zenéjük volt. Valamit, amiben úgy van rock & roll, hogy mégis ott vannak benne a countryhagyományok” – mondta Redbreast Wilson.
A Movin’ On (Is What’s Left To Do) egy masszív hangzású, pörgős dal a szakításról. „Arról, hogy idővel megkérgesedik a bőrünk, rutinossá válunk a szakításokban, csak megrázzuk magunkat… és szembesülünk azzal, hogy hiába a kérgesedő bőr, a rutin, a tudat, hogy nem ez a világ vége, újra és újra ugyanolyan szar, mint mindig is volt.”
A felvételen Redbreast mellett Volkova Krisztina (ének – Napfonat, Volkova), Szász Feri (elektromos gitár), Dancsák András (pedal steel), Horváth Károly (basszus), Danny Bain (dob) hallható. A felvétel a Sounday Studióban készült, a mixért a Ferenczi Gyuriékkal és Áron Andrással is dolgozó Derek Garten (Prime Recording, Nashville, TN), a masterért pedig Josh Keith (Nashville Mastering, Nashville, TN) felelt. Single-bemutató buli február 21-én lesz a Rákóczi úti Renegade Blues Barban, Facebook-esemény, jegyvásárlás.
„Sokkal nagyobb szabadságot adott a műfajváltás” – Redbreast Wilson első countrylemezéről
Redreast Wilson a Facebookon. Honlap.
Fotó: Stella Novak.
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.