Siíta ipari dub, AI-támogatott hardtechno-örvény és az iráni kísérleti elektronika legjava is ott lesz február 22-én a bécsi Struma+Iodine és az EXILES kiadó trafós buliján.
„Van még helye a táncnak efféle pusztítás idején? Hogyan vállalhatunk szolidaritást a dehumanizáció és dezinformáció korában? Mi teszi politikai eszközzé a művészetet? Ez aktivizmus vagy propaganda? A hang fegyver volna, vagy csak egy újabb, eladásra szánt termék? Mi maradt az egykor veszélyes, ellenkulturális erőből, amely mára szórakoztatóipari látványossággá aljasodott?” – teszi fel a kérdést az EXILES új programja, amire a kísérleti elektronika sűrűjében haladó zenékben kereshetünk válaszokat.
Saint Abdullah & Eomac
Az iráni származású, de nyugaton felnőtt és New Yorkban élő testvérpárban, a Saint Abdullahban ipari dubot síita iszlám hangmintákkal keverő Mohammad és Mehdi Mehrabani-Yeganehben régóta ott volt egy nagyon jó album ígérete, amit először a 2019-es Mechanical Flirtationsszel váltottak valóra. Ugyanebben az évben kezdtek el dolgozni Ian McDonnell ír dj-producerrel, vagyis Eomac-kal is, aki az Eotrax kiadó vezetője és a Lakker duó egyik fele. Első közös lemezük (Patience of a Traitor, 2022) Nicolas Jaar Other People kiadójánál, a második (Chasing Stateless, 2023) µ-Ziq Planet Mu-jánál jött ki, a Trafóba pedig eddigi legszemélyesebb anyagukkal érkeznek.
A Light meteors crashing around you will not confuse you a pompás és reménykeltő cím mögé kétségbeesetten dühös zenét rejt, amit a gázai háború kitörése utáni hetekben vettek fel. A hiphopos beattape-kultúra hatása alatt álló anyagon a durva, súlyos és torz ütemekre egészen privát, családi hangmintákat pakoltak, a zenékben így Kelet és Nyugat, Irán és Amerika, a diaszpóra és az anyaország kultúrája néha nyugtalan feszültségben, máskor meg valami szürreális, bizarr szépségben ér össze. Beszédes, hogy az albumon a párizsi iráni diaszpóra művészei vendégeskednek, a Rocknrallahban pedig Abdel Ja7eem énekli-mormolja a Smoke Gets In Your Eyes című amerikai sztenderdet, a gázai háborúra utalva, miközben a borítón a mitikus Amerika délibábja felé utazunk.
Rojin Sharafi
A teheráni születésű, de Bécsben élő és tanuló Rojin Sharafi (nyitóképünkön) ismerős lehet azoknak, akik követték a járvány miatt csak online műsorral jelentkező UH Festet 2020-ban. Sharafit most végre élőben is megnézhetjük, ami azért is izgalmas, mert az elektroakusztikus zeneszerző és hangművész teljesen egyedi zenei szöveteket hoz létre analóg, akusztikus és preparált hangszerei, valamint saját fejlesztésű digitális eszközei segítségével.
Munkáiban az iráni folklór és a mikrotonális hangszerek mintái keverednek zajos, ambientes hangképekkel és az iráni költészettel; Urns Waiting To Be Fed című debütlemezét a kísérleti zenék mérvadó szaklapja, a Quietus 2019 egyik legeredetibb és legeksztatikusabb zenéjeként dicsérte.
TELEϟPORT
Márton Péter Prell néven elektroakusztikus drone művész, de TELEϟPORT néven is űzi a kísérleti technót. „A hipergyors dobgépek mellett még számos, kavargó, savas réteget pakol egymásra, és képes elsöpörni minden ellenállást” – írtuk 2021-es, Braille-írásról lefordítva Dead Wood Tears című anyagáról. Ezúttal a vizuális sámánnal, a mexikói Rodrigo Guzmannal együtt gerjesztenek egy AI-támogatott hardtechno-örvényt a Trafóban.
Saint Abdullah & Eomac (live), Rojin Sharafi (live), TELEϟPORT x ABDX (A/V live)
Helyszín: Trafó Nagyterem
Időpont: 2025. február 22. (szombat) 20.00-23.30
Belépő: 3900 Ft
Jegyvásárlás. Facebook-esemény.