Noise és avantgárd erő az A38-on – jön a Caspar Brötzmann Massaker!

2025.01.21. 12:36, srecorder

463641326_8420173808096498_8996383003822704885_n.jpg

A legendás freejazz-szaxofonos Peter Brötzmann fia, Caspar Brötzmann a 20. század végi zenei underground egyik különleges formációjával, az összetéveszthetetlenül egyedi Massakerrel játszik január 31-én az A38 Hajón.

Caspar Brötzmann az elmúlt 40 év legkarizmatikusabb és leginnovatívabb gitárosainak egyike. Édesapja, Peter Brötzmann révén korán kapcsolatba került az újhullámos jazz és a pszichedelikus noise rock világával. Peter, a free jazz ikonikus alakja, aki Bill Laswell-lel közösen alapította a Last Exit nevű avantgárd jazz szupergrupot, és John Coltrane és Miles Davis inspirációival dolgozva forradalmasította a szaxofon játékát, nemcsak zenei technikákra tanította fiát, hanem arra is, hogy a művészet a legmélyebb érzelmi és spirituális kifejezés eszköze lehet. Caspar ezt a szellemiséget a gitárra örökítette, és a Massaker zenéjében gondolta újra.

A klasszikus gitár-basszus-dob power-trió felállás ellenére a Caspar Brötzmann Massaker messze túllép a rockzene hagyományos normáin. A drone-hatású hangok és az ultranehéz gitárriffek szerves egységet alkotnak a nyers dobritmusokkal és a hipnotikus basszusalapokkal. Hosszú, lassan építkező dalokkal dolgoznak, amik csendes, minimalista részekből indulnak, majd fokozatosan építkezve hatalmas zaj- és energiaörvénnyé alakulnak át. A Massaker hangzásvilágára Hendrix pszichedelikus energiái, Haino Keiji avantgárd őrülete, a Swans baljós atmoszférája és az Einstürzende Neubauten ipari brutalitása mind érezhető hatással volt.

A zenekar az 1980-as évek végén, a berlini underground zenei színtéren bukkant fel. Az első két experimentális jellegű albumuk, a The Tribe (1987) és a Black Axis (1989) azonnal felkeltette a figyelmet. A Black Axis különösen kiemelkedő, hiszen ez az album a rock, a jazz és az indusztriális zene közötti határok teljes feloldásával megdöbbentő erejű lemez a kortárs zenében. A harmadik albumukon, az 1992-es Der Abend Der Schwarzen Folklore-on a rockelemek szinte teljesen eltűntek, a zenekar egy szabad formájú, nyers és baljós dübörgést hozott létre, hogy aztán a Koksofen (1993) ismét más dimenziót nyisson: a Massaker jellegzetes éles zajai és baljós, fenyegető atmoszférája itt teljes valójában bontakozott ki.

A Massaker utoljára 1999-ben hozott ki lemezt (Mute Massaker), de élőben ma is aktív. Január 31-én a Hajón ráadásul hazai oldalról is erős lesz a felhozatal: improvizációs poszt-free-punkot játszik majd az underground szupergroup csicskakoporsó Makay Annával, Nádházi AIWA Lajossal, Czitrom Ádámmal és Bíró Marcival, Temesvári Balázs (T.Bali) pedig a Rosinflux hangperformanszával teremt experimentális biodark rezonanciákat.

Caspar Brötzmann Massaker
Előzenekar: Rosinflux, csicskakoporsó
Helyszín: A38 Hajó
Időpont: 2025. január 31. (péntek) 19.00
Belépő: 6900 Ft (elővételben), 8900 Ft (helyszínen)
Jegyvásárlás. Facebook-esemény.

https://recorder.blog.hu/2025/01/21/noise_es_avantgard_ero_az_a38-on_jon_a_caspar_brotzmann_massaker
Noise és avantgárd erő az A38-on – jön a Caspar Brötzmann Massaker!
süti beállítások módosítása