A Dead Can Dance világától sem távoli, éteri, törzsi világzenés lemezének anyagával és lenyűgöző vizuális show-val lép fel január 28-án a Müpában Lisa Gerrard és Jules Maxwell, akik egy legendás bolgár asszonykórus hatásáról, a Burn című stúdióalbum élő előadásával vállalt kockázatokról, és a rögzítésük óta folyamatosan újra- és újragondolt dalaikról is meséltek a Recordernek.
A budapesti koncerttel kezdődő európai lemezbemutató turné apropóját adó Burn születése szorosan összefonódott egy több mint 50 éve létező, világhírű bolgár asszonykórus, a Le Mystère des Voix Bulgares legutóbbi albumával. A bolgárok története filmbe illően kalandos, a vasfüggönyön túlra például egy svájci népzenekutatónak, Marcel Celliernek köszönhetően jutott el a hírük, aki az 1950-es évek óta rendszeresen járt dalokat gyűjteni Bulgáriába, és ezeket – a zeneszerző Filip Kutev által modernizált és áthangszerelt felvételekkel együtt – lemezen is kiadta a 70-es évek közepén, ami az ízlésformáló brit indie-kiadónak, a 4AD-nek köszönhetően 1986-ban Angliában is megjelent, és a fél könnyűzenei világot lenyűgözte David Bowie-tól Frank Zappán át Kate Bushig – vagy épp Lisa Gerrardig. A kiadó fejének, Ivo Watts-Russellnek a Bauhaus-frontember Peter Murphy mutatta meg egy másolt kazettán az anyagot, majd némi kutakodást és utánajárást követően a 4AD-nek sikerült licenszelnie Celliertől az albumot, amit egy évvel később a Nonesuch az Atlanti-óceán túlsó partján is kihozott, így Angliában félmillió, Amerikában egymillió példány kelt el belőle – mondani sem kell, ez óriási siker volt egy obskúrus kelet-európai folkfelvételtől.
A ma is töretlenül aktív, már sokadik generációváltásán átesett bolgár asszonykórus legutóbb 2018-ban adott ki albumot BooCheeMish címmel, amin a Dead Can Dance turnébillentyűseként is ismert, Észak-Írországban született dal- és zeneszerző, Jules Maxwell is dolgozott az Ausztráliából a 80-as évek elején Londonba került Lisa Gerrarddal együtt, és ebből az impulzusból nőtte ki magát kettejük albuma, a Burn, amelynek lemezbemutató turnéját január 28-án a Müpában indítják. A páros – akik tavaly egy hangulatos koncertlemezen is hoztak ki közös dalokat – emailben válaszolt a Recorder kérdéseire.
A Burn album gyökerei a Le Mystère des Voix Bulgares legutóbbi lemezéig, a BooCheeMish-ig nyúlnak vissza, amelyre Jules több dalt írt, Lisa pedig kettőben énekelt is. Lisa először még a 80-as években hallotta a kultikus, ’75-ös Le Mystère des Voix Bulgares-albumot, amit a Dead Can Dance kiadója, a 4AD jelentetett meg újra Angliában.
Jules Maxwell: 2015-ben megkeresett a kiadóm, hogy írjak hat dalt a kórusnak egy új albumhoz, amin akkor dolgoztak. Éppen egy Dead Can Dance-turnéról tértünk haza, és hallottam Lisától, hogy milyen nagy hatással volt rá már évtizedekkel azelőtt is a kórus. Azonnal megkérdeztem tőle, hogy érdekelné-e, hogy közösen írjunk néhány dalt, és ő igent mondott.
Lisa Gerrard: Amikor először hallottam őket Londonban az 1980-as években, megmentettek, mert egyszerűen imádtam azt a tiszta örömöt és tiszta fényt, ami a zenéjükből sugárzott – mélyre ható, zsigeri élmény volt. Nem tudom, túléltem volna-e énekesként Londont, ha nem ismerem meg ezeket a bolgár nőket. Miután láttam őket koncerten, azonnal elkezdtem dolgozni a The Host of Seraphim című dalunkon (ami aztán az 1988-as Dead Can Dance-album emblematikus nyitószáma lett – a szerk.). Óriási hatással voltak rám, erre a dalra pedig különösen is.
Jules Maxwell: A 2016-os szófiai felvételek során a legnagyobb örömet az okozta nekem, hogy szinte kézzelfogható formában tapasztalhattam meg a Lisa és a kórus közötti kölcsönös tiszteletet. Igen, természetesen ők is nagy hatással voltak rá, de azt is csodálatos volt átélni, ahogyan a kórus fiatalabb énekeseit, akik közül sokan már a Dead Can Dance-en nőttek fel, teljesen lenyűgözi, hogy Lisával dolgozhatnak.
Lisa Gerrard: A Burn album olyan darabokból áll, amelyeket a bolgár nők számára vettünk fel, de végül nem kerültek fel az ő BooCheeMish albumukra. Élveztem a fellépéseket a nőkkel az album megjelenése után. Sokat tanultam tőlük azon a 2019-es turnén.
A Dead Can Dance 2012-es koncertjein játszottatok először együtt, a ráadásban volt egy közös improvizációtok is, a Rising of the Moon című dal, amit egyetlen hangból kiindulva, fokozatosan bontottatok ki.
Jules Maxwell: A Rising of the Moon című dal csodálatos lehetőség volt számomra, hogy Lisát zeneileg is jobban megismerjem. Azon a turnén nyolcvan fellépésünk volt, melyek során a darab lépésről lépésre bővült ki és mélyült el. Nagyon egyszerűen indult, és onnan építettük tovább – úgy, hogy közben soha nem beszéltünk róla. A turné végére teljes lett köztünk az a bizalom, ami elengedhetetlen, ha két zenész közös improvizációjáról van szó.
Jules egyszer úgy fogalmazott, hogy több kockázatot is vállaltatok a Burnön. Milyeneket?
Lisa Gerrard: Való igaz, hogy a Burn albumért elsősorban Jules a felelős. Ő az, aki fogja a felvételeket, és valami különlegeset csinál belőlük.
Jules Maxwell: Így van, de a projekt másik izgalmas része az, hogy Lisával együtt élőben, koncerteken is újra eljátszhatjuk a darabokat. Azt megelőzően, hogy január 28-án Budapesten megkezdjük ezt a turnét, csupán nyolcszor adtuk elő a műsort (hétszer Portugáliában 2022-ben és egyetlen alkalommal Lengyelországban 2023-ban). Szóval még viszonylag friss az anyag mindkettőnk számára. Törekszünk rá, hogy szabadon kezeljük és újra felfedezzük a dalokat, és a stúdióban felvett változatokat inkább csak ugródeszkaként használjuk valami újhoz, nem pedig végleges alkotásokként. Ez mindkettőnk számára elég kockázatosnak tűnik. Kockázatos, de legalább annyira izgalmas is.
Mivel készültök a Müpa-koncertre?
Jules Maxwell: A koncert első felében a saját szólóanyagomból játszok el néhányat, aztán Lisa csatlakozik hozzám a Burn hét darabjában. Vizuális szempontból is lenyűgöző show lesz: minden egyes darabhoz készíttettünk önálló filmeket. Nagyon reméljük, hogy a mű a turné során nőni és fejlődni fog. Ki tudja, mi lesz belőle a végére.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell – BURN Tour 2025
Helyszín: Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Időpont: 2025. január 28. (kedd) 20.00-22.00
Belépő: 3.900-12900 Ft
Jegyvásárlás. Facebook-esemény. További infók.