Fehér öltönyben, szívre tett kézzel – Fekete Giorgio olasz dalokat énekelt a Müpában

2025.01.05. 09:51, RRRecorder

472699390_10234060737923039_992475479361067603_n.jpg

A Carson Coma frontembere, Fekete Giorgio Magyarnak túl olasz, olasznak túl magyar címmel adott dupla koncertet a Müpában. Olasz táncdalok szóltak, vonósokkal, szívre tett kézzel és mindennel, ami csak kell.

Az olasz táncdalok, amik a műsor nagyobb részét kitették (plusz egy kis rock and roll) gyakorlatilag a végtelenül túljátszott giccs szinonimájának számítottak sokáig, aztán pedig kikoptak a magyar kultúrából, legalábbis amennyire én erre rálátok. A magyar táncdal azért mindig ott ólálkodik, sátor a Szigeten, Reptér a TikTokon; a francia sanzont újra meg újra megidézik mindenféle műfajokban; szerintem a német Schlagerről is van sokunknak legalább valami homályos tudása. Az olasz táncdallal viszont nem szoktam találkozni.

„Minden alkalommal, amikor ezeket a dalokat hallgatom, egy olyan kellemes, mesterséges honvágyat idézek elő saját magamban, amitől rögtön én is olasz táncdalénekes akarok lenni. Nagy álmom egyszer ezeket a dalokat majd színpadon énekelni, fekete öltönyben, a zakó zsebéből kilógó virággal” – mondta Fekete Giorgio 2024 tavaszán az Afternek. Mondhatnánk, hogy december 30-án és január 3-án a Müpa színpadán ez összejött neki, de valójában nem, mert fehér öltönyben volt. A többiek feketében, sokan szintén virággal. A vonósszekciót sem alibizték el: hat tagból állt, rendes pulpitus mögött, mint a fúvósok és a vokalisták. És igen, megvoltak a nagy gesztusok: kitárt kar, szívre tett kéz és társaik.

FEKETE GIORGIO LEMEZTÁSKA ROVATUNKBAN

Az kiderült a több mint másfél órás műsorból, hogy a látszólag nagyon máshonnan érkezett zenészek (CC-tagok mellett a Blahalouisiana-tag Jancsó Gábor játszott fontos szerepet, zenészként és hangszerelőként) teljes átéléssel, irónia nélkül képesek játszani ezeket a dalokat. Vagyis ezek tényleg rendes dalok, és lehet úgy közelíteni hozzájuk, hogy meglehet, túlcsorduló érzelmekről szólnak, de nem giccsesek. Ez nem kis dolog; én a saját gyerekkoromból komoly előítéleteket hoztam velük szemben, de képes voltam élvezni a koncertet. (Azt nem mondom, hogy ezután majd itthon is ezeket fogom hallgatni.) Fekete Giorgio többször elmondta, hogy milyen sokat jelent neki ez az előadás, és ez abszolút lejött a színpadról.

472670697_10234060737243022_6778622728492238109_n.jpg

Abból a szempontból viszont nem volt reveláció a koncert, hogy valami megrázóan újat mondott volna akár az olasz táncdalokról, akár az egyik legnépszerűbb magyar zenekar frontemberéről. Mármint azt tudtuk, hogy Fekete Giorgio félig olasz és hogy ő mint ember szereti ezeket a dalokat – arról nem tudtam meg semmit, hogy a Carson Coma tagjaként végzett szerzői és előadói tevékenységére ezek hogyan hatnak, ha egyáltalán bárhogy.

FELFOGHATATLANUL SOK ÉS NAGYON KIRÁLY – A CARSON COMA ELSŐ 5 ÉVE

Oké, a zenekar indulásakor hatással volt rájuk a magyar táncdal, ami pedig nyilván rokonságban áll az olasszal, de egyrészt azóta ők már messze járnak, másrészt ennél valami specifikusabb dologra vágytam volna. És váratlan, szokatlan hangszerelési vagy előadói megoldások hiányában a dalok sem kaptak új értelmeket. Pedig a Magyarnak túl olasz, olasznak túl magyar cím poentírozva ugyan, de ígért valamiféle reflexiót legalább Fekete Giorgio köztes helyzetére, illetve a két (zenei) kultúra közötti távolságra.

De az sem kevés, amit kaptunk: több mint másfél óra szórakozás és érzelmek, olyan dalokkal, amiket a legtöbbünk alig hall.

Rónai András

nyitókép: Szabó Richárd / Müpa

https://recorder.blog.hu/2025/01/05/feher_oltonyben_szivre_tett_kezzel_fekete_giorgio_olasz_dalokat_enekelt_a_mupaban
Fehér öltönyben, szívre tett kézzel – Fekete Giorgio olasz dalokat énekelt a Müpában
süti beállítások módosítása