Legendás amerikai dalszerzővel, a Sun Kil Moon néven zenélő Mark Kozelekkel készítettek közös lemezt az élőhangszeres funk-jazz-soul-hiphop hazai hősei, amit november 23-án élőben is bemutatnak a Magyar Zene Házában. Az Amoeba két zenészével, Sabák Péterrel és Molnár Benczével beszélgettünk arról, hogyan lett lemez egy spontán stúdiózásból, ami végül a feloszlástól is megmentette az Amoebát, és milyen folytatása lehet a nem mindennapi együttműködésnek.
Az egész úgy indult, hogy Bencze fellépett vendégként a két évvel ezelőtti Sun Kil Moon-koncerten a Zene Házában.
Molnár Bencze: A koncertet szervező barátom, Halmos Andris felhívott, hogy zongoristát keres Kozeleknek. Felmerült pár magyar zenész neve, akiket Mark meghallgatott, és az én játékom tetszett neki a legjobban. Akkor még nem ismertem olyan alaposan a zenéjét, de láttam a Majdnem híresben, és bírtam a Benji című lemezét is, szóval mondtam, hogy persze, szívesen játszanék vele. Mark aztán átküldött egy csomó számot, hogy miket tanuljak meg. Tetszett neki, hogy komolyan vettem a fellépést és próbáltam a lehető legjobb tudásom szerint játszani. Utána szólt, hogy kivette pár napra a Supersize stúdiót Törökbálinton, és hívott, hogy alkossunk valamit kettesben.
Halmos András mesélt a Recordernek a 2022-es Sun Kil Moon-koncert kulisszatitkairól
Ez nagyon megtisztelő volt, de pont akkor terveztünk egy párnapos elvonulást a zenekarral. Nem titok, hogy az Amoeba mélypontra került akkoriban, és kérdés volt, hogy együtt marad-e a zenekar. Ezért terveztünk egy közös muzsikálást, hátha az újra összehozza a csapatot. Nem tehettem meg, hogy nem megyek el, ezért szóltam Marknak, hogy csak akkor tudok stúdiózni, ha jön az egész zenekar. Ő nagyon megörült, hogy egy komplett zenekarral játszhat, így másnap, a koncert után bevonultunk a Supersize-ba.
Bencze 2022 szeptemberében a budapesti Sun Kil Moon-koncerten. Fotó: Hajdu János / Magyar Zene Háza.
Miért került mélypontra az Amoeba? Azelőtt jött ki az új diszkólemezetek.
Sabák Péter: A /ˈdɪskəʊ/-val rengeteget melóztunk, de nem ütött át úgy igazán az a lemez. Két éven át csűrtük-csavartuk az anyagot, én belekattantam a részletekbe, hogy minél jobb legyen, ezért sokáig nem jelentek meg új zenék, nem voltak koncertek, csak a meló – és közben kicsit szétesett a zenekar lendülete. Ráadásul akkoriban indult be a Jazzbois, amiben Benczéék játszanak, és Levi (Boros Levente, az Amoeba dobosa – S.T.) is százfelé zenélt, így a hangsúly átkerült az Amoebáról máshova.
Erre dobtuk be mentőövnek az elvonulást. Nem is az volt a terv, hogy felvegyünk valamit, csak legyünk együtt és muzsikáljunk. Aztán jött a közös zenélés Kozelekkel, ami kihúzta a mélypontról a zenekart. Ez ugyanis a tökéletes ellentéte volt annak a mindent alaposan kicentiző produceri hozzáállásnak, amivel a korábbi lemezeinket készítettük. Csak beültünk a stúdióba és játszottunk. Nem mentünk el diszkóba meg elektronikába, hanem azt csináltuk, amihez értünk, mindenki a saját hangszerén játszott, és csak úgy kigurult a cucc. Felvettünk többórányi szabad zenélést, amiből aztán Markkal együtt editáltunk számokat.
Sabák Péter. Fotó: Kersner Máté.
Molnár Bencze: Mark bent ült a lehallgatóban, és megállított minket, ha olyat játszottunk, ami tetszett neki, és érezte, hogy tudna vele kezdeni valamit. Akkor elkezdtük azt a harmóniasort vagy grúvot játszogatni körbe-körbe, kicsit szerkesztgettük, és írtunk hozzá egy B részt.
Sabák Péter: Én úgy éltem meg, hogy engedve vagyunk játszani. A végén közösen meghallgattuk, mit játszottunk, és lettek nagyon jó grúvok meg számkezdemények, amikből összevágtunk először egy egyszerű szerkezetet, Mark meg leült a lehallgatóban, elkezdett írogatni, és a végén felnyomta kábé egyben a dalokat. Csak egy-két adlibet tettünk rá utólag, egy Rhodes-szólót vagy egy kis gitárt.
Molnár Bencze: Elképesztően koncentráltan dolgozott. Délben elkezdte írni a szövegeit, és még hajnali egykor is melózott, amikor mi már sörözgettünk, cigizgettünk.
Az Amoeba jammel a stúdióban. Fotó: Kersner Máté.
Az mikor vált egyértelművé, hogy ez nemcsak egy kötetlen jamelés, hanem nagylemez is lesz?
Sabák Péter: Az első sessionön még nem volt ez kimondva, csak azt láttuk, hogy bejön neki, amit játszunk. A négyórányi zenélésből összeraktunk kb. 10 számot, amiből ötöt már ott helyben véglegesítettünk. Nekünk is nagyon tetszett a hangja, a hozzáállása, a szövegei, és az egésznek a könnyed flow-ja, ezért adta magát, hogy legyen még egy session a Stúdió H-ban, ahol már Czirják Tomi volt a hangmérnök, meg dobolt is egy számban. Amikor az is ugyanilyen produktív lett, akkor gondoltunk rá, hogy ebből már ki lehetne hozni egy lemezt. Miután mi évekig farigcsáltuk a zenéinket, marha jólesett, hogy ezt ilyen könnyen is lehet csinálni. Tök jó, ha az ember el tudja engedni a korlátokat, amikbe belehelyezte magát.
Kozelek mindig is nagyon személyes szövegeket írt, de pár éve elkezdett autofikciós, a leghétköznapibb pillanatait leíró dalokat szerezni. Amikor két éve interjúztam vele a Recorderen, azt mondta erről a váltásról, hogy idővel ráunt a metaforákra. „Kábé 40 éves koromban rájöttem, hogy csak a ma létezik számunkra. Fontos lett számomra, hogy az ittről és a mostról írjak. A pillanatban lenni – ez vált a dallá.” Nektek milyen volt a stúdióban látni, ahogy pillanatról pillanatra megörökíti, mi történik vele, meg azt is, amit együtt csináltok?
Sabák Péter: Amikor meghallottuk a szövegeket, először kicsit röhögtünk, mert még azt is beleírta, hogy elmentünk az Aldiba bevásárolni. De aztán ráéreztünk, hogy ez mennyire király. Nekem nagyon tetszik a lemez íve is, hogy egy összefüggő történetet mesél el, amit nem lehet megszakítani. Ha felteszem, meghallgatom egyben az egészet. Az utolsó számot már mi is csak a lemezen hallottuk, mert az a hazaérkezésről szól, és San Franciscóban vette fel, kronologikusan. Olyan az egész, mint egy napló.
Molnár Bencze: Mark olyan attitűddel dokumentálja a hétköznapjait, amivel művészi szintre emeli az egészet. Én is elkezdhetnék írni arról, hogy mit csinálunk most, de abból még nem lesz dal. Ahogy viszont ő mondja, attól egyből dallá válik. Még sosem találkoztam ilyen előadóval, aki egy az egyben azt csinálja a zenében is, ami percről percre történik vele. Ez bátor dolog. Mindenki témákról ír, érzelmekről, szerelemről, halálról…
Sabák Péter: …és ez mind benne van Mark szövegeiben is, csak nincs túltrubadúrkodva. A legegyszerűbb dolgokban fog meg nagy témákat, és ez tökre érdekes egy kívülállónak is. Nagyon el tud vinni ez a leíró próza.
Elindul egy egyszerű megfigyeléstől, aztán elemelkedik, kinyitja a témát, a végén pedig visszahozza az egészet a hétköznapokba.
Molnár Bencze: Olyan, mint egy mozi.
Szürreális hallani, ahogy az ismerős magyar helyszínek, az Andrássy út, az Oktogon, a Hősök tere, vagy a 4-6-os bekerülnek Kozelek szerzői univerzumába. Titeket ráadásul név szerint is megénekelt az M7-ben: „Ben on keys, Levi on drums, Vanis on guitar and Sabak on bass.” Ez hogy esett?
Sabák Péter: Én nem számítottam rá, de mindig jóleső érzés, ha megemlítenek. Az amerikai popkultúrában pláne az van, hogy az énekes a sztár, a zenekar meg el van felejtve. Én az olyan együtteseket szeretem, például a Hiatus Kaiyote-t, ahol egyenrangú az egész brigád. Amikor Valerie June-nal turnéztunk, bárki lehetett volna a zenekarában. Azzal, hogy Mark megemlített, egy szintre emelt minket. Nekünk is könnyebb, hogy itt egy karakteres hang és egy frontember, aki viszi a zenét, de attól még egyenrangú az egész szitu. Meghatározó ez a zene a szövegei alatt.
Molnár Bencze: Nem véletlenül Sun Kil Moon & Amoeba néven jelent meg a lemez.
Amoeba & Sun Kil Moon. Fotó: Kersner Máté.
Az M7-ben egy Motown zenekarhoz hasonlított titeket.
Molnár Bencze: Mark sok mindenről kérdezgetett minket, például hogy mi a leghíresebb gyorsétterem-lánc Budapesten, mert bele akarja írni a szövegébe. Egyszer megkérdezte azt is, hogy ez a zene, amit most csinálunk, milyen hangulatot idéz bennem. Én meg rávágtam, hogy olyan motownos, főleg a bass – és már írta is bele.
Sabák Péter: Olyan sor is van benne, hogy kinézek Törökbálinton az ablakon, és látom a Balaton lake-et.
Molnár Bencze: Az a legjobb! Alternatív Magyarország.
A Hungarian lullabynál tényleg szóba került egy magyar altatódal, vagy azt ő asszociálta?
Sabák Péter: Azt ő asszociálta. Nagyon jellegzetes az a gitár, pláne azzal a monoton dob+basszussal – abszolút elkapta ennek a hangulatát.
Molnár Bencze: Volt olyan verzió is, amiben egy csomó zizegő hang volt. Törökbálinton sok bogár repkedett, és amikor kinyitotta az ablakot, elkezdték érdekelni ezek a hangok.
Sabák Péter: Hangszobrokat épített. 28 sávon szóltak a tehénhangok meg a bogárzizegés, amiket mind a szájával csinált. Tök jó színt adtak a zenének, de végül kivágta mindet. Az M7-ben van egy olyan sor is, hogy sorban állnak itt, hogy kórusban énekeljék a refrént – de azokat is mind ő énekelte föl.
Az Amoebások (Boros Levi, Sabák Péter és Molnár Bencze) a Supersize-hoz közeli réten. Fotó: Kersner Máté.
Azt hittem, ti vokáloztok a lemezen.
Sabák Péter: Nem. Hallhatsz benne egy női hangot – az is az övé. Néha belehallgattunk, amikor énekelte fel a dalokat, és arra gondoltunk, hogy úristen, mi lesz ebből? Aztán a végén összeállt egy gyönyörű kórussá. Folyamatosan változtatta a hangszíneit, magas, mély, a végén pedig már olyan volt, mint valami asszonykórus.
A személyes benyomásotok mi volt róla, milyen embernek ismertétek meg?
Molnár Bencze: Amikor először találkoztam vele, visszahúzódóbb volt, de velem kapásból úgy viselkedett, mintha már találkoztunk volna. A stúdiózás alatt kezdtünk el barátkozni, de akkor ismertem meg jobban, amikor tavaly ketten csináltunk egy koncertet Pozsonyban. Akkoriban született meg a kislányom, megmutattam neki az újszülöttet, és elkezdtünk mélyebb dolgokról beszélgetni, aztán a Budapest-Pozsony vonatutat végigdumáltuk.
Sabák Péter: Ez is benne van az egyik számban.
Molnár Bencze: Igen, az Acacia Tree-ben. Mark nézte az útmenti fákat, meg a gyöngyöket, amikről azt hitte, hogy fészkek, vagy valami egzotikus növény gyümölcsei, én meg mondtam, hogy az egy rákos fertőződés. Ez nagyon beütött nála, hogy ami szépnek tűnik, az valójában megöli a fát, és írt belőle egy számot. Mondhatjuk, hogy mostanra összebarátkoztunk, heti szinten emailezünk. Ezért is lesz folytatása a dolognak: a Zene Házás koncert után elmegyünk a Dunakanyarba, és csinálunk új felvételeket.
Sabák Péter: Kibéreltünk egy házat Verőcén, felépítünk egy ministúdiót, és ott leszünk 5-6 napig. Az előző session olyan termékeny volt, hogy még egyszer ennyi zenét felvettünk. Ha ilyen könnyedén megy most is – és miért ne menne –, akkor simán lehet, hogy összejön még egy lemez.
Van egy ambivalens oldala is az egésznek, ugyanis ez a lemez azért jöhetett létre, mert Kozelek az elmúlt években nem tudott fellépni Amerikában, miután 2020-21-ben több nő megvádolta szexuális visszaéléssel. Utána ejtette az amerikai ügynöksége, majd jött a Covid, és 2022-ben Kelet-Európában tért vissza a koncertezéshez, így találkoztatok ti is. Amikor felmerült ez a lehetőség, filóztatok rajta, hogy belevágjatok-e?
Sabák Péter: Én nem. Bevallom, az elején nem is tudtam a #metoo-ügyéről, számomra ez csak később derült ki. Nehéz erről beszélni. Szeretem a dolgokat mindig több oldalról átlátni, tájékozódni, átértékelni. Miután sokat beszélgettünk és megismertük Markot, szertefoszlottak az aggályaim.
Molnár Bencze: Ezt a dolgot nem a mi tisztünk megítélni, mi ebbe nem látunk bele. Mi csak azt tudjuk elmondani, hogy velünk milyen volt. Én egy végtelenül kedves, mély érzésű, jó embernek és csodálatos zenésznek ismertem meg. Biztos, hogy tönkretette őt ez az egész, és nagyon bántja. Miközben nem vitték el az ügyet bíróságig, nem lett belőle per. Kellemetlen is erről beszélni, mert sokakat csak ez érdekel az egészből. Tudom, hogy a sajtó így működik, de sokan egyből erről kérdeznek és nem is kíváncsiak a zenére.
Amoeba (b-j): Boros Levente, Sabák Péter, Sági Viktor, Molnár Bencze. Fotó: Kersner Máté.
Közös Amoeba & Sun Kil Moon-turné lesz valamikor? A mostani körben Kozelek szólóban ad koncerteket Európában, és csak a Zene Házában léptek fel együtt.
Sabák Péter: Úgy terveztük, hogy lesz egy hatállomásos turné, aminek az utolsó koncertje lett volna a Magyar Zene Házában, de ez most nem jött össze.
Molnár Bencze: Az a terv, hogy 2025-ben, a most megszülető új albummal együtt turnéztatjuk majd meg az anyagot. Ha Mark itt lesz Budapesten, akkor átbeszéljük a dolgokat, mert nekünk is kevés időnk van, és már most le kell szervezni, ha jövőre turnézni szeretnénk Európában.
Sabák Péter: Vagy akár Amerikában.
Molnár Bencze: Az jó lenne, csak sokkal olcsóbb neki Európában turnézni velünk, mint az egész zenekart kivinni Amerikába. De az sincs kizárva.
Milyen műsorral készültök a lemezbemutatóra?
Molnár Bencze: Kettesben játszunk egy órát az elején. Dányi Krisztina (WeAreGloria), akit két éve is felhívott Mark a színpadra, egy-két számban vokálozik majd. Aztán becsatlakozunk zenekarként pár régebbi számba, utána pedig elnyomjuk az egész új albumot.
Amoeba (b-j): Sági Viktor, Molnár Bencze, Sabák Péter, Boros Levente. Fotó: Kersner Máté.
Ez a lemez annyira energizálta az Amoebát, hogy a közös anyagon túl is vannak terveitek?
Sabák Péter: Most erre a show-ra koncentrálunk, hogy a lehető legjobb legyen. A budapesti klubozgatást egyelőre jegeltük, amit annyiból sajnálok, hogy az elmúlt évben önfeledt hangulatú koncertjeink voltak. Már a kisujjunkban van ez a többéves anyag, nagyon jól tudjuk játszani. Egy-két bulit szívesen bevállalnék, de más nincs tervben.
Ez a felszabadultság abból fakad, hogy mostanra ért össze a műsor, vagy abból, hogy a Kozelekkel való zenélés során elengedtétek a ráfeszülést?
Sabák Péter: Biztos sokat segített, hogy összejöttünk erre a lemezre, és lett egy jövőképe a zenekarnak. Én régóta csinálom már ezt az egészet, és a /ˈdɪskəʊ/ után azt éreztem, hogy nem is baj, ha kicsit visszaveszünk. Viszont ha tudnánk Markkal Európa-szinten turnézni, akkor tökéletesen elégedett lennék. Az átemelné a zenekart egy másik szintre. De ez attól is függ, hogy milyen lesz a lemez fogadtatása, és hogy sikerül a következő.
A rajongói fórumokon nagyon pozitívak a visszajelzések. Tetszik nekik, hogy Kozelek ilyen jazzy zenei környezetben játszik.
Sabák Péter: Szerintem az amerikai fülnek ez egy nagyon különleges lemez, de közben otthonos is. A sztilója amerikai, de benne van a mi ízünk is. Én mindig nagyon kritikus voltam a saját lemezeinkkel, de úgy érzem, hogy ez nagyon jól sikerült. A barátaim is jöttek sorban, hogy na, ezért a lemezért nagyon gratulálnak.
Sun Kil Moon & Amoeba lemezbemutató koncert
Helyszín: Magyar Zene Háza
Időpont: 2024. november 23. (péntek) 19.30-22.00
Belépő: 6900 Ft
Jegyvásárlás. Facebook-esemény. További infók.
interjú: Soós Tamás
nyitókép + fotók: Kersner Máté
A 2022-es Sun Kil Moon-koncert a Magyar Zene Házában: