Mácsai Pál talán az utolsó embert játssza a Földön a Platon Karataev új klipjében, a kisfilmként is nézhető Nem felelhetben, ami a szervezők különdíját hozta el az idei Klipszemléről. A zenekar első történetmesélő klipjéhez egy werkfilm is készült, amelyből kiderül, hogyan teremtették meg ezt az időtlen világot régi szovjet optikákkal, AI-val rajzolt storyboardokkal, és persze Mácsai Pállal, valamint az itt felfedezett Körmöczi Bencével. De hol lesz a helye ennek a dalnak a Napkötözőn, és miről szól a klip? Erről is beszélgettünk a Platon Karataev-frontember Balla Gergellyel és rendező Topolánszky Tamás Yvannal. Werkfilm-premier!
Miért a Nem felelhet című dalotokhoz készítettetek először történetmesélő, narratív klipet?
Balla Gergely: Olyan szempontból nem volt tudatos, hogy akkor most legyen egy ilyen is. Eszembe jutott ez az ötlet, és éreztem, hogy ez túlmutat egy hagyományos videoklipen, és érdemes filmes háttérrel rendelkező alkotókat is bevonni, mert ők tudják, hogy milyen módon lehet ezt elmesélni képi szinten.
Balla Gergely a Nem felelhet szimbólumrendszeréről: „2021 nyarán jött egy ötlet egy videókliphez olyan képekkel, mint a tisztaságot, ártatlanságot szimbolizáló gyermek; az embert jelképező föld; az ég, ami az emberen túlmutat; a madár, ami összeköti az eget a földdel; a tiszta jelenlétet kifejező kő; és az Ember, a maga létezésbe vetettségével. Erről szól ez a rövidfilm, hogy hogyan tűnnek el a madarak, majd szűnik meg a tisztaság, és mi az ember útja, hogy a kövekből újra madarak legyenek.”
Említetted, hogy a klipötlethez írtad a dalt és nem fordítva – ez hogyan hatott a szövegvilágra, változtatott valamit az írási módszereden?
BG: Nem teljesen ehhez írtam a dalt, inkább azt mondanám, hogy tudtam, hogy van ez az ötletem egy kliphez, és a fejemben volt, amíg írtam a dalt. Abból a szempontból nem változtatott semmin, hogy csak azért nem tettem bele egy sort vagy dalrészt sem, hogy az a klipet elősegítse, szóval megvolt a dal, és megnéztük, hogy tudjuk ezt a víziót ráilleszteni. Aztán amikor láttuk, hogy így van, akkor már a legvégén a dalból csináltunk egy klipes verziót is, egy-két helyen a dramaturgiát elősegítendő beletoldottunk néhány ütemet.
Mit jelent számodra a Nem felelhet kulcssora: „Itt egy tenger / melyre arcom / elcserélném /// nincsen tenger / melyre arcod / elcserélném”?
BG: Nem szeretem magyarázni a dalszövegeimet, de kibújni sem a kérdések elől, szóval most nehéz helyzetben vagyok! Anélkül, hogy nagyon a részletekbe mennék, annyit mondanék, hogy most ott tartok, hogy fontosak a merülés-élmények, az emberen túlmutató tartományban történő matatások, de végső soron a legközelebbi szeretetkapcsolatainkat kell mindig előnyben részesíteni és abba beletenni, amink van.
Milyen funkciója, helye lesz a Nem felelhetnek a Napkötöző című új albumotokon?
BG: A Nem felelhet valahogy pont egy jó átkötő a Partért kiáltó és a Napkötöző között, mert sok szempontból érződik az elmozdulás az előző lemezhez képest, de ennél lesznek váratlanabb és extrémebb megoldások is az új dalokban. Mindegyik készülő számban nagyon hiszek, ami az új albumon lesz, így nem tudom kiemelni ezt a dalt a többi közül. Ez volt viszont az első, amivel elkezdtünk foglalkozni a harmadik lemez után, szóval itt kezdtünk el tapogatózni afelé, hogy merre tudjuk még csavarni az előző anyagot.
Gergő szimbólumrendszerén túl mi minden ihlette ezt az őszies, időtlen vizuális világot?
Topolánszky Tamás Yvan: Szerettünk volna egy olyan világot ábrázolni, amiben az élővilág már nincs, vagy csak elvétve van jelen. A mi generációnkat, különösen a fiatal szülőket nagyon foglalkoztatja, hogy milyen környezetet és jövőt hagyunk magunk után. Jelen tudásunk szerint nem lehetünk túl büszkék magunkra, így fontosnak tartottuk, hogy valamilyen módon megjelenítsük a filmben azt a sivárságot, amit életmódunkkal, kényelmünkkel okozunk.
Milyen volt Mácsai Pállal dolgozni?
TTY: Mácsai Pált Gergő ajánlotta a filmbe és tökéletes választásnak bizonyult. Amellett, amit mindenki tud róla, hogy milyen fantasztikusan profi színész, egészen kivételes életúttal a háta mögött, az sem egy mellékes dolog, hogy műfaji filmes eszköztára rendkívül gazdag, melyet kiválóan tudott alkalmazni a közös munkánk során. Szerettük volna, ha ennek a filmnek az üzenete a legkülönbözőbb érzékenységi szinteken is célba érne és azt gondolom, hogy ebben óriási szerepe van Pali színészi jelenlétének.
BG: Ahogy eszembe jutott ez a koncepció, erre a szerepre a belső moziban végig Mácsai Pál volt a fejemben. Hatalmas öröm, hogy elvállalta, és hihetetlen élmény volt nézni és figyelni a jelenlétét! De ugyanígy fontos kiemelni Körmöczi Bencét, akire egy hosszú casting folyamat után esett a választásunk, és úgy érzem, nála tökéletesebbet nem is találhattunk volna a fiú szerepére!
Tamás mondja a werkfilmben, hogy „Az az érdekes ebben a zenében, hogy szerintem nagyon sok lelkiállapotban nagyon jól tud működni.” Milyenekben?
TTY: Ha muszáj lenne, akkor természetesen a Platon Karataev zenéjét is be lehetne kategorizálni. Én mégis azt gondolom, nem biztos, hogy létezik különlegesebb zene Magyarországon. Rengeteg műfajt hallok ki belőle és ezek más és más módon hatnak rám. Ugyanaz a dal, amely a földön tart és stabilitást ad egy fékevesztett időszakban, képes felemelni egy sötétebb pillanatomban.
A Klipszemlén a szervezők különdíját nyerte el a Nem felelhet, Tamás pedig jelölt volt a legjobb rendező kategóriában, de azt írtátok, hogy a klipnek „még fontosabb talán az emberi oldala, a találkozások, beszélgetések és az egész közös alkotófolyamat, ami nekünk is hatalmas élmény volt és rengeteget kaptunk ettől.” Pontosan mit kaptatok tőle?
BG: Én Topi személyében egy olyan alkotótársat, aki tökéletesen értette, hogy miről szól ez, és pontosan ugyanannyira érezte magáénak ezt az anyagot, mint én – és ez az egyik legnagyobb dolog, amit ebben az esetben szerintem el lehet mondani. Két és fél évet dolgoztunk ezen a projekten, és mindketten beletettünk mindent, amink van, meg az egész Juno11 csapat is. Úgy érzem, hogy ez csak így valósulhatott meg, szóval egyrészt hihetetlenül nagy hála van bennem, másrészt pedig remélem, hogy lesz még folytatás!
TTY: Nagyszüleimnek olyan baráti társasága volt, amelyben a tehetség mellett az emberi kvalitások is legalább annyira jelen voltak (Illyés Gyula, Weöres Sándor, Pilinszky János stb). Gergővel és a Platon Karataevvel én is valami hasonló barátsággal lettem gazdagabb. A közös munka során azt éreztem, hogy nem alkalmazott munkát várnak tőlem, hanem azt, hogy sajátomnak érezzem a filmet. És őszintén szólva ez nem is működhetett volna másképp. Nyitottság és bizalom. Én ezeket kaptam tőlük. Remélem ez kiérezhető a filmből.
Platon Karataev a Facebookon. Instagramon.
Fotók: Németh Viktor.
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.