Nemes Nagy Ágnes verseiből készíti új albumát a formabontó, zajos-elektronikus verszenéiről ismert Pátkai Rozina.
„Az első lemezt Czóbel Minka költőnő alakja inspirálta, a most következő lemezemre kizárólag Nemes Nagy Ágnes szövegeiből válogattam. Nagyon érdekelnek a tudós nők, a női tudás. Korábban aktív alkotói kapcsolatban álltam Bán Zsófiával, számos portugál és angol nyelvű dalom szövegét írta, Szabó T. Anna Foncsor című versét pedig a Honvéd Férfikarral és Bernáthy Zsigával vettük lemezre. Most Nemes Nagy Ágnesnek egy egész lemezt szentelek” – mondta Pátkai Rozina az új albumról, amelynek borítóján különleges dokumentum látható: Nemes Nagy Ágnes saját kezűleg készített szkennelt kézlenyomata 1979-ből.
A visszajáró először a Petőfi Irodalmi Múzeum Muse Setjén hangzott el élőben, az erről készült videofelvétel most látható először. Később Balogh Tomi producer közreműködésével nyerte el a vers a végleges zenei formáját. „A vers egyre jobban magával ragadott, újabb és újabb ötleteim támadtak. A szöveget támogató hangeffekteket én vettem fel, hogy a dal egy organikusabb réteget is kapjon az egyébként éles hip-hop dobok hangzása mellett” – mesélte Tomi.
„Ma sem félek saját szórakozásomra verset elemezni” – Interjúnk Rozinával
Pátkai Rozina számára a projekt személyes jelentőséggel bír: „erről a visszajáróról az a gondolatom, hogy ez én vagyok”. Rozina az elmúlt években sokat ingázik Budapest és Bécs között, ahol leginkább performansz-művészként és oktatóként tevékenykedik.
A Függőleges pillanat további dalai 2025 tavaszáig folyamatosan jelennek meg. A sorozat Nemes Nagy Ágnes költészetének újszerű megközelítését kínálja, aki a határátlépések, az ember és természet, valamint a város és természet találkozási pontjainak mesteri megfigyelője volt.
Rozina első szóló live actje a Nemes Nagy Ágnes verszenékkel a Ludwig Múzeumban, a Női kvóta kiállításon, a Ludwig Lounge program keretében. A koncert interaktív lesz, a közönség az alkotói folyamatba is bepillantást nyerhet a performansz során. A programajánló szerint „a bolyongó dallamok körbeölelik az egyedülálló szövegeket, az atmoszferikus zene elemeire bomlik és párbeszédbe lép a szövegekkel, míg a hallgatóság maga saját jelentésrétegeket hozva létre válik aktív résztvevővé, alkotóvá.” Jegyvásárlás. Facebook-esemény.
Nemes Nagy Ágnes: A visszajáró
Ez volt az asztal. Lapja, lába.
Ez volt a drót. Ez volt a lámpa.
Pohár is volt mellette. Itt van.
Ez volt a víz. És ebből ittam.És kinéztem az ablakon.
És láttam: ferdén hull a pára,
nagy, égi fűz lógatja ágát
az esti rét sötét tavába,
és kinéztem az ablakon,
és volt szemem. És volt karom.Most széklábak körül lakom.
Minden tárgynak térdéig érek.
Akkor vállal vágtam a térnek.
S mennyi madár volt. Mennyi tér.
Mint egy szélfújta lángfüzér
szirmai, tépve és lobogva
szálltak, rajokban sustorogva,
egy dobbanással szerterántva,
mintha egy szív madár-szilánkra
pattanna szét, repülne szét –
ez volt a tűz. Ez volt az ég.Elmegyek. A padlólapot
ujjal érintgetném, ha tudnám.
Alacsony léghuzat, az utcán
húzódom. Nem vagyok.1957-1969
A Függőleges pillanatról már megjelent korábban egy dal, A gejzír, amiben Lator László hangján hallhatjuk Nemes Nagy Ágnes versét:
Petőfi vérfagyasztó üvöltése. Kritikánk Rozina Jelen idő című Petőfi-lemezéről.
Pátkai Rozina a Facebookon. Instagramon. Honlap.
Nyitókép: Csortos Szabolcs
A cikk megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.