A 21. század egyik legnagyobb hatású jazzgitárosa hozza el a 21. század egyik fontos jazzlemezét október 25-én a Magyar Zene Házába.
Kurt Rosenwinkel az új évezred egyik stílusteremtő jazzgitárosa, aki John Scofield és Pat Metheny mellett talán a legnagyobb hatást gyakorolta az utánuk jövő generációkra. Már egészen fiatalon olyan jazznagyságokal játszott, mint Paul Motian vagy Joe Henderson, de saját, mások által sokat másolt stílusát már a New York-i Smalls Jazz Clubban alakította ki, ahol 8 éven át minden kedden fellépett a zenekarával.
Rosenwinkel varázslatos időszakként emlékszik ezekre az évekre: zenésztársaival szinte a klubban laktak, és egész nap játszottak és írtak. Első lemezét, az 1996-os East Coast Love Affairt még Avishai Cohen bőgőssel és Jorge Rossy dobossal rögzítette, majd az 1999-es jazzsztenderdlemez, az Intuit után a The Enemies of Energy már egy nagy kiadónál, a Verve-nél jött ki, és ezen már a Next Step Band kíséri: szaxofonon Ben Wendel, nagybőgőn Ben Street, dobokon pedig Jeff Ballard játszott vele. Ezt követte a 21. századi jazztörténet egyik klasszikusává vált The Next Step 2001-ben, amin a komplex struktúrákban gondolkodó, lenyűgöző dallamérzékkel játszó, és szokatlan hangolásokkal is kísérletező Rosenwinkel stílusa a csúcsra ért. (És még utána is tudott – és azóta is tud – újat mutatni: az elektronikus felhangokkal dúsított, 2003-as Heartcore-t az A Tribe Called Quest-es Q-Tippel készítette el.)
„Mindenki nyúlta, aki utána jött” – Kurt Rosenwinkel a Nagy Emma Quintet kedvencei között
„Hihetetlenül hosszú órákat gitároztam akkoriban, és eljutottam arra a pontra, amikor az intellektuális fókuszom már túlságosan megterhelő volt. Olyan sok kritikai gondolkodás folyt a fogólapon, hogy úgy éreztem, egy kezdő zenész agyára van szükségem. Azért nyúltam más hangoláshoz, mert szabotálni akartam a tudásomat. Nem akartam tudni semmit, amikor a hangszerhez értem. Gyönyörű volt nem tudni, hogy mit csinálok – sok dal ebből született. Az egésznek az volt a célja, hogy a helyére tegye az intellektust. A mélyebb érzelmeknek, a szívnek kell vezetnie a zenét. Ennek ellenére, amikor visszatértem a hagyományos hangoláshoz, nagyon boldog voltam, hogy újra úgy éreztem, mintha tudnék valamit!” – mesélte Rosenwinkel egy interjúban.
Egyesek szerint a The Next Step az lett a jazz-zenészek fiatal generációja számára, mint ami Miles Davis A Kind of Blue-ja volt a korábbiaknak: a JazzTimes magazin például az évtized legjobb jazzlemezének választotta. A philadelphiai születésű, de jó ideje Berlinben élő gitáros albumán olyan szerzemények kaptak helyet, mint a David Lean epikus történelmi filmje által inspirált Zhivago, az egyszerűen elegáns Minor Blues, vagy a formabontó jazzgitárosnak, Wes Montgomery-nek dedikált Filters.
Rosenwinkel nyáron egy régi élő felvételt is előhalászott kiadójával, a The Next Step Band (Live At Smalls, 1996) pedig tökéletesen mutatja, milyen kiforrott volt már öt évvel a lemez megjelenése előtt is a banda hangzása (a Zhivagoban ráadásul Brad Mehldau zongorázik). Ezt az időutazást élhetjük át mi is október 25-én a Magyar Zene Házában, csak még izgalmasabban, hiszen a hosszú idő után újra együtt játszó zenészek úgy utaznak vissza a Next Step korszakába, hogy az elmúlt 25 év tapasztalatai is átszínezik majd zenéjüket.
Mark Turner szaxofonos helyén, aki a turné európai ágán nem tud részt venni, Ben Wendelt hallhatjuk, de Ben Street bőgős és Jeff Ballard dobos ott lesz Rosenwinkel mellett, utóbbi ráadásul – a koncertjeggyel ingyenesen látogatható – dobos mesterkurzust is tart majd a Zene Házában. Kétségtelenül az ősz egyik legfontosabb jazzkoncertje!
Kurt Rosenwinkel – The Next Step
Helyszín: Magyar Zene Háza
Időpont: 2024. október 25. (péntek) 19.30-21.00
Belépő: 10900 Ft
Jegyvásárlás. Facebook-esemény. További infók.
nyitókép: Janette Beckman