Újraírja a tehetségkutatók szabályait a McDonald's Budapest Open Mic HipHop Talents

2024.10.15. 16:55, trecorder

bom_budapest-52.jpg
(X) Október 13-ától látható a McDonald's Budapest Open Mic HipHop Talents harmadik évada, amely az előző két év élő alkalmaitól eltérően az online térben játszódik egy nyolcrészes dokumentumfilm-sorozattá alakulva. A 200 óra forgatáson, 260 jelentkezőn, 24 versenyzőn túl egyszerre zajlik játék, játszma, dráma, felnövéstörténet, személyiségformálás inspiráló közegben, dokumentarista portrékkal, négy igazán karakteres mentor – Co Lee, Ganxsta Zolee, Gege és Saiid – segítségével.

Ahhoz képest, ahogy legelső alkalommal ültem itt a Turbinában, még a legelső megbeszélésen, elég nagy út van a hátunk mögött, pedig nem telt el sok idő a két időpont között – meséli Co Lee, a BOM legfiatalabb mentora a forgatás után, de minden mentor és stábtag nagy érzelmi hullámvasútként emlékszik vissza a forgatási időszakra, amelyet nem ritkán éjszakába nyúló, hosszú beszélgetések követtek.

De minderről picit később, előbb avassuk be a Recorder magazin azon olvasóit, akik még nem hallottak a BOM-ról, hogy egyáltalán mi ez és mi inspirálta a létrejöttét.

A 2022-ben indult, hiphopra fókuszáló McDonald’s Budapest Open Mic HipHop Talents egy olyan személyiségépítő és egyben közösségteremtő kezdeményezés, amely figyelemmel kíséri a nyertesek útját a teljes ismeretlenségből a nagyközönséggel való első találkozásig és azon túl. Az ötlet még a Larry című film forgatása után született. A BOM első két évada komoly sikert aratott, ahol a zsűritagok között Beton.Hofi, Mohamed Fatima, Sisi, Hundred Sins és Lil Frakk egyaránt véleményezte a versenyzőket, a nyertes pedig egy olyan komplett menedzsment pakkot vihetett haza, amely a szakmában való elinduláshoz szükséges.

Az előzetes várakozásainkat is felülmúlta az a lelkesedés, amely hétről hétre fogadott minket, mind a jelentkezők, mind a közönség részéről – mondták a BOM szervezői a tavaly novemberi döntő után. – Ez a stábot is folyamatosan spannolta, hiszen azt láttuk, hogy itt egy közösség születésének a részesei vagyunk, amelyből barátságok és együttműködések születnek. Valami ilyesmiről álmodtunk, de ezt átélni leírhatatlan.

Hazai pályán

Mindezek után a stáb emelte a tétet, és 2024-ben hazai pályára vitték a produkciót – azaz a kamerák elé és mögé. A McDonald's Budapest Open Mic HipHop Talents megújuló harmadik évada ugyanis új formában, nyolcrészes dokumentumfilm-sorozatként tér vissza október 13-ától a YouTube-on, míg a döntő a sorozat bemutatása után az Akváriumban lesz majd élőben. A sorozat meríteni kíván az ismert tehetségkutató műsorok dramaturgiájából, ám a megszokott televíziós formátumtól eltérően filmes megoldásokkal és hatással, a szereplők útjára és személyiségére koncentráló, inspiráló, dokumentarista portrékkal meséli el a versenyzők útját a döntőig. Az epizódokat Dér Asia rendezte, a vezető operatőr Domokos Balázs volt.

Nagy kihívás számomra az a gondolat, hogyan lehet úgy sok ember számára szórakoztató műsort készíteni, hogy közben etikusak maradunk, hiszen itt a főszereplők olyan fiatal előadók, akik valószínűleg életükben először kerülnek olyan igazi versenyhelyzetbe, amely tele lesz hirtelen jött sikerrel és kudarccal is egyaránt. Sőt, mindezt kamerák előtt kell abszolválniuk. Bízom benne, hogy mindannyian, mentorok, versenyzők és filmesek, tanulni fogunk egymástól az intenzív közös munka során – mesélt még a forgatás előtti várakozásairól Dér Asia, a sorozat rendezője.

Őrült versenyfutás volt az idővel ez a hat hét! Összesen 260-an jelentkeztek a programra, akikkel egy előszűrést követően személyesen is megismerkedtünk, és felkészítettük őket arra, mivel is jár majd a forgatás. A mentorok aztán kiválogatták azt a 24 versenyzőt, akikben megtalálták a tehetséget és akikről érezték, hogy képviselni, fejleszteni tudják majd őket – vette át a szót Gaszner Veronika producer.

A hiphop valószínűleg a legegyszerűbb és legdemokratikusabb zenei és egyben költői kifejezőeszköz, frontális és személyes. Érdekes nagyon, hogy ki milyen előadói personát hoz létre saját magából a szövegei és az energiái révén. Szerintem bátor az, aki erre vállalkozik. A sorozatban aztán az mérettetik meg, hogy ez az előadói én vajon milyen eséllyel válik érdekessé mások, a szélesebb közönség számára. Egyáltalán nem könnyű út, az biztos, meglepő, hogy mennyire nem az – tette hozzá Bernáth Szilárd kreatív producer.

Új formátum, új játékszabályok

A fent említett négy mentor segítette a kiválasztott versenyzőket. A próbatételek élesben sokszor okoztak álmatlan éjszakákat Ganxsta Zolee-nak, Gegének, Co Lee-nak és Saiidnak is. Persze forgatás előtt még ők is csak találgattak, milyen helyzetek adódhatnak.

 Az elmúlt huszonkilenc évben rengeteg felvételt kaptunk, volt olyan, amit még kazettán. Kazettán! – emlékezett a kilencvenes évekre Ganxsta Zolee. – Akkoriban azzal szórakoztunk, hogy ezeket hallgattuk a turnébuszban, ami szégyenteljes, de mi ilyen vérszívó csávók vagyunk. De mostanában nagyon-nagyon jó irányba mennek a dolgok, hogy egyre több olyan ügyes és a hangját, a flow-t jól használó előadó van, hogy le a kalappal! Nem biztos, hogy első hallásra a legjobb versenyzőket választom ki, inkább legyen bennük valami. Nem biztos, hogy baj, ha kicsit koszos az a flow, de ha érzem bennük azt a pluszt, ami kell ahhoz, amitől szerintem jó rapperré tudnak válni, akkor azokat fogom kiválasztani.

Egy mentori szerepet bensőséges, intim helyzetként képzelek el, hiszen valaki megmutatja neked a szövegedet, ami lehet, hogy még nincs is kész. De az embereket lehet erre inspirálni, bátorítani, hogy mondd, ami benned van, ki vagy te és ebből hogyan lehet minél többet kihozni. Engem kifejezetten inspirálnak a váratlan helyzetek. Az itt és mostban történjenek a dolgok és ne legyen minden megtervezve, hanem hadd éljem át, akár a pánikot is – mondta Co Lee.

–  Nekem fontos, hogy ismerjem a mentoráltjaimat, hogy mivel kompatibilisek: hiszen nem mindenkinek való, hogy két év alatt jusson el oda, ahová mondjuk Pogány Indulónak sikerült. Egy művész karrierje úgy lehet kiteljesedett, hogy ne érezze azt, hogy valami rá van erőszakolva, amit nem feltétlenül akar – tette hozzá Gege.

Egyszer már majdnem a közelébe kerültem, hogy mentor legyek. A SZIN-en kocsival mentem Random Tripre és a színpadok között egyszer csak hallom a letekert ablakból, hogy valaki azt rapeli, hogy „a Saiid sem írt vissza!”. Kérdezem a mellettem ülőt, hogy ki volt ez, kintről meg azt hallani, hogy az emberek azt üvöltik, hogy jeeee! Kiderült, hogy bongor volt, aki korábban már nyert egy slam versenyt. Random Trip után visszamentem, megbeszéltük a félreértést. Aztán belehallgattam a dolgaiba és elég jó volt, és megkerestem, hogy én szívesen foglalkoznék vele, ha már elküldött. De akkor már volt embere – sztorizott Saiid.

Az lesz az érdekes rész, amikor kiderül, mennyire formálhatók a versenyzők. Vagy hogy egyáltalán kell-e őket formálni, vagy csak kinyitni az ajtókat, hogy ide is bemehetsz és oda is. Ilyen szempontból a problémamegoldás egy nagyon jó mindset lehet, mint ahogy egy keresztrejtvény megfejtése is elégedettséget ad.

Spoilerezés helyett

Megkérdeztük Co Lee-t arról is, hogyan látta a hathetes forgatás után a mentoráltjaival való kapcsolatát.

Az élvezetet abszolút megtaláltam ebben a projektben és ebben a pozícióban is. Ami itt, a műsoron belül történik, az engem feltölt, energiát ad, meg amit a srácokkal közösen megélünk, az önazonos maradt, ezt tudtam átadni. Többszörös megélése volt annak, amilyenek a srácok voltak felém és a projekt felé, azt éreztem, hogy az a hála és őszinteség rengeteget ad nekem is.

Gege még forgatás előtt úgy nyilatkozott, hogy nem egy pánikolós arc, szereti a váratlan helyzeteket, amelyek sokszor jobb dolgokat hoznak ki az emberből, mint amire előre készül. A stábnak tartott előzetes vetítésen ezt meg is fogalmazta.

Maga a BOM sokkal több feltöltődést jelentett, mint amire számítottam. Nyilván nem volt prekoncepcióm, hogy mennyire fogok involválódni, mennyire fogom rosszul érezni magam, ha kiesik egy olyan versenyző, akit amúgy ügyesnek tartok, vagy akit én szívesen továbbvittem volna. Azért voltak olyan pillanatai a BOM-nak, amik tényleg érzelmi hullámvasutat jelentettek számomra. Azóta is beszélek a srácokkal majdnem mindennap, tök fontos lett a saját életemben is, hogy a legmegfelelőbben tudjam őket segíteni. Ezek a srácok kapcsolatokat építettek egymással: itt nagyon jól működik ez a fajta kémia, hogy a srácok folyamatosan egymást múlják felül és ezáltal magukat is folyamatosan felülmúlják.

Én sokkal rosszabbra számítottam minden szempontból – vallotta be Saiid. Először megijedtem, aztán elég jó kis csapatom lett. Sőt! Szerintem nekem volt a legjobb csapatom! Korábban mindig fura volt hallani mentori szerepkörben levőket, amikor azt mondták, hogy „óóóó, az én kis gyerekeim”, az nekem mindig egy felszínes, fals dumának tűnt, de nagyon így van. Tényleg! Tök jó cucc nézni, ahogyan valakinek a karaktere kibontakozik, megerősödik vagy egyáltalán megszületik. Ez eszméletlenül izgalmas.

Gyémántokat találunk! Nem túl sokat, de egy-két olyat, akikre feltétlenül szüksége van a műfajnak – teszi hozzá Ganxsta Zolee, aki valahogy úgy képzelte forgatás előtt a mentori létet, hogy producerkedni is szeretne majd, beledobolni, gitározni, mint ahogy anno Prince is tette a felfedezettjeivel.

A BOM műsorvezetője és játékmestere a színész-rapper bongor. – Újvidéken tanultam színészmesterséget és akkor a tanáraim kicsit apafigura szerepet töltöttek be, amiből a mai napig nagyon sokat merítek. Azt hiszem, én a skilljeimből és a személyiségemből adódóan tudtam pátyolgatni a versenyzőket, esetleg az izgalmuk leküzdésében tudtam segíteni. Kicsit önjelölt terapeuta és tanár bácsi is voltam a műsorvezetői szerepkör mellett. Meg kicsit lengéscsillapító is (nevet), középen kellett állnom, csökkentenem kellett a feszültséget a versenyző, a mentor és a zsűri között.

A szigorú zsűri

A zsűriben a popszakma elismert véleményvezérei kaptak helyet: Sebestény-Gallasz Enikő a WMMD részéről, Bánkuti Dani, a BOM podcastek házigazdája, zeneipari szakértő, producer és tartalomgyártó, Czeglédi Szabolcs, az Akvárium Klub és a Bánkitó Fesztivál programszervezője és Kamau Makumi, zeneszerző, producer, énekes, Beton.Hofi és Hundred Sins managere, a Mary PopKids zenekar frontembere, a Banana Records kiadó alapítója és a La Boum fesztivál főszervezője.

Természetesen innentől kezdve a döntő szó a nézőé lesz, nyolc részben lehet izgulni, véleményezni, sírni-nevetni, a sorozatot pedig egy mindent eldöntő élő döntő zárja majd le novemberben, az Akvárium Klubban.

A BOM FEJLEMÉNYEIT KB. MINDENHOL LEHET (ÉS ÉRDEMES IS) KÖVETNI:

 

A sorozat első epizódja:

https://recorder.blog.hu/2024/10/15/ujrairja_a_tehetsegkutatok_szabalyait_a_mcdonald_s_budapest_open_mic_hiphop_talents
Újraírja a tehetségkutatók szabályait a McDonald's Budapest Open Mic HipHop Talents
süti beállítások módosítása