Van kettőféle magyar álom, az egyik rád vár, a másik rém, de várom. Nem radikális dolog nem fasznak lenni. Ha van a féregséghez gusztus, toboroz téged a gyűlölet kurzus. Más flexeli a pénzét, én flexelem a vasat. Fájó szívem súgja, búgja: engem senki sem lát. Megküzdeni az éjszaka teremtményeivel, Platón rave-je, MáriaGép. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
2019-ben jelent meg a legutóbbi Mulató Aztékok-lemez, az StackOne-nal készült; az utolsó "zenekari lemez", a Szobanövény pedig 2018-as. Azóta sok minden történt a magyar hiphopban, hogy most a világról úgy általában ne is beszéljünk, és bár a zenekar aktív volt (tavaly kijött pl. egy válogatás vinylen), már sokan vártunk egy újabb sorlemezre. (Ezt igazolja ez a két promóvideó, amin mindenféle emberek lelkesednek, nem kizárólag a hiphopból.) Az Azok méltó utak hozza azt, amire vártunk: laza, de okos szövegek, fasza alapok - nagyjából J Dilla és a Neptunes a kiindulópont, de sok egyedi ötlet, váratlan kanyar is van ebben a 84 percben (!). Az első néhány szám reflektál a várakozásra; "a lezserség szarakodásba átcsapott" - mondja Phlat a Rég várt lemezben. Aztán jönnek más témák is; a Minden patent például erkölcsi szempontból kritizálja a címben megfogalmazott attitűdöt, az Apa pedig a férfiasság bizonyos mintáit - persze a moralizálást távolról elkerülve. Van életbölcselet ("Hogyha nem hozod ki magadból azt, ami benned lakozik / az, ami benned marad, tönkre fog téged tenni" - Ami benned lakozik), de hülyülés is (Maradj még velünk - Ákos dala). Elsőre nagyon szerethető lemez, amihez még sokszor vissza kell térni, hogy mindent megtaláljunk, amit beleraktak. (A cikk címét a Mennyi mindenből vettem. A nyitókép a lemezhez készült "alternatív borító" részlete, Sebesvári Soma munkája.) Facebook, Instagram
A Southern Oracle frontembereként ismert Kókai Barnabás 2022-ben itt a Recorderen debütált del.grady nevű hiphopos projektjével; legutóbbi nagyobb kiadványa után egy évvel érkezett All The Animals Come Out At Night. Ahogy del.grady itt írja, a zene élete legsötétebb korszakában született és arról szól, "hogyan lehet megküzdeni az éjszaka teremtményeivel, amikor megállt az idő, a Nap nem jön fel, a szorongás a depresszió mélységei felé lök téged". A kemény old school hiphopot és a grime-ot megidéző lemezt egyrészt a már korábban is jellemző keleties, illetve "magyaros" dallamok teszik különlegessé, másrészt a felhasznált hangminták, amik "a gyerekkoromat visszhangozzák, mint apám régi dobszerkójának és poros demókazettáinak mintái, zenekaraim régi felvételei, a kutyám és a konyhaajtóm hangjai". Bár kétségtelenül súlyos és sötét a lemez, benne van a küzdelem is, ami sajátos pozitivitást is ad neki. Facebook, Instagram
The Sexy Wild East néven két angol ember zenél, akik azonban Budapesten élnek, és 2020 óta töltenek fel a Bandcampre electropunkos zenéket. Producerük, hangmérnökük és élőben néha zenésztársuk pedig pont Kókai Barnabás. Legújabb lemezük az electropunk több változatát is bemutatja: slágeres, táncos, dühös; van EBM-közeli zakatolás, szintipop retrózás és trombitás mókázás is. Az ének-beszéd pedig nagyon jellegzetes angol ízt ad mindennek. A szövegek egy része politikus; a Burek Boys például a világ deprimáló állapotáról - és ennek ellenére a lírai én optimizmusáról - szól. Ebben hangzik el, hogy: "Azt mondják az emberek, hogy miért költöztél ebbe a szaros kis országba, amikor egy szó szerint nagyszerű [great] helyről jössz. Hát igazából annyira nem az. Isten óvjon, ha külföldi vagy vagy szegény, vagy ha különbözöl a tipikus kocsmatöltelékektől, akik vég nélkül tudnak beszélni arról, milyen nagyszerű volt minden öt évtizeddel ezelőtt." De igazán rokonszenves politikai kiáltvány a nyitó Cuntroversial: "nem radikális dolog megetetni az éhező gyerekeket / nem radikális dolog hinni az egyenlőségben" stb., vagyis "nem radikális dolog nem leszarni / nem radikális dolog nem fasznak lenni".Facebook, Instagram
Egs sokak fejében feltehetően autotune-os mémrapperként él, de az utóbbi pár évben egészen más lemezeket ad ki: egyszerű, ismétlődő dallamokban, egyszerű rímekkel, a "szabályos" rappelés mindenféle követelményeinek fittyet hányva beszél lelki problémáiról, miközben uncseh minimalista, romantikus trap alapjai szólnak. Ez történik a Nehéz napok című lemez kilenc számában is. Egs részletes vallomásai (leegyszerűsítve) depressziójáról, a boldogságra való képtelenségéről - illetve arról, hogy nem tartja magát erre érdemesnek - pont a repetitív formának, a tetszeni vágyás hiányának köszönhetően hatnak a hallgatóra. Instagram
Tavasszal jelent meg a techlab.bp nagyszabású Óperencia válogatása, ami szeptemberben követett a Törzs. A cím alapján tribal ütősökre számítanánk, de valójában - ahogy az Electronic Beats írja - a téma az, hogy " ki hogyan reflektál a törzs szó többértelműségére, mit jelent számára a törzsiség?", plusz "mindenkitől azt kértük, hogy a barna színt maguk elé képzelve írják meg az ide szánt zenét". A 140 perces, 22 számos válogatás sötét, kísérletező ambienttel kezdődik (és végződik), majd jönnek a technós ritmusok, de a lemez kb. első harmadában inkább lefojtva, a háttérben, és inkább a sejtelmes szintik és az aprólékos hangdizájn a meghatározó. Aztán a 9. számtól jön a psy trance, majd breakbeatek is bekúsznak a 4/4 mellé, időnként át is veszik az irányítást, de az izgalmas hangok és az általuk mesélt, kicsit sejtelmes, megfoghatatlan történetek továbbra is fontos szerepet töltenek be a zenékben. Ismét az a fajta válogatás ez, ami nemcsak hogy tele van jó számokkal, hanem egészében több is a részek összességénél. Facebook, Instagram
A Beerzebub a rap-metal hagyományát eleveníti fel, groove metalos, hc-punkos beütésekkel. Két és fél évvel a számos vendéget felvonultató nagylemezük után itt egy háromszámos EP, ismét nagyon erősen politikus szövegekkel. "Üzenem a népnek: ragadj kaszát!" - ez a bekiabálás adja meg az alaphangot, és később is elhangzik ilyesmi, hogy pl. "Játszol velünk egy játékot Pintér? Te leszel a kutya, a nép meg a sintér." A lendületes számok végigvesznek majdnem mindent és mindenkit a politikai életből, még olyan ritkábban megénekelt figurákat is, mint Maruzsa Zoltán vagy a megafonosok. Facebook, Instagram
Tóth Kinga hangköltővel nyáron a GINGILI tagjaként találkoztunk, most pedig megjelent második szólólemeze. A MariaMachina éneket, beszédet, suttogást, dúdolást, finom és durvább zörejeket (az emberi testből, hétköznapi tárgyakból) rétegez egymásra sokszorosan; az ihlető források között az avantgárd, a kísérleti zene mellett ott van a népzene és az egyházi kórusművek is. Az élőben rögzített, magyar és német nyelvű lemez erősen koncepciózus és bátran kísérletezik, ugyanakkor ez itt összefér a többé-kevésbé hagyományos értelemben vett szépséggel is, amit Tóth Kinga (mondjuk így:) megszüntetve megőriz. A MariaMachina az All Machine néven kiadott, 2015-ös első szólólemez folytatása, Sőrés Zsolt berlini Hinge Thunder kiadója kazettán is megjelentette. Honlap, Facebook, Instagram
Savages két mixet is kiadott mostanában latin-amerikai zenékből készült remixeiből, editjeiből, mashupjaiból. Ezeken összesen több mint 50 szám szerepelt; Fiesta Beats címen most tíz ezek közül különálló formában is letölthetővé vált. Facebook, Instagram
A Leander Kills kiadta hatodik lemezét, ami - az előzőhöz hasonlóan - hozza azt, amit várhatunk, azzal együtt, hogy Köteles Leander mögött megújult a zenekar tagsága. A zúzós metal + magyaros dallamvilág, nagyívű dallamok kombó ezzel együtt maradt, és mivel "a szövegeket és az énektémákat mindig én írom, ebből a szempontból markáns különbség nem lesz a dalokban" - mondta Köteles a Lángolónak. Ugyanakkor a többiek is hoznak ötleteket, illetve "eddig mindig midi-, vagy elektromos dobbal dolgoztunk, most pedig hosszú évek óta először szólal meg élő dob a lemezen". Megint van egy feldolgozás az albumon, mégpedig Zámbó Jimmy Még nem veszíthetek című dala. "Jimmynél és a Kicsiny falumnál [2019] volt kérdéses, hogy bele szabad-e menni, de mindkettő a barátaimmal kötött fogadás végeredményeként készült el. Nagyon sok barátomtól hallgattam hosszú éveken keresztül, hogy dolgozzunk fel egy Jimmy-dalt. Bármilyen buliba elmegyünk hajnal kettőkor, ezt a dalt mindenki üvölti" - mondta erről Köteles. Honlap, Facebook, Instagram
Az Auróra 2012-ben adta ki az 1983-tól addig tartó korszak 25 slágerét Esszencia címmel, újrafelvett változatban. Azonban - ahogy a hivatalos ismertetőben olvasható -, Vigi szerint "jócskán volt bennem hiányérzet amiatt, hogy az Esszencia első részén szereplő 25 dalba nem lehetett az Aurora sztorit belesűríteni." Így a második részre újra 25 szám került, amiket a mostani felállás vett fel. Honlap, Facebook, Instagram
Rónai András