Közel ezer zenekarból a Boyongó nyerte az Öröm a Zene tehetségkutató-sorozat 2023-2024-es évadát a hétvégi nagy döntőben. Az év felfedezettje az L1 zenekar lett, és kimagasló zenei tehetségükért hatan kaptak Újfalusi Gábor-díjat.
Az Öröm a Zene 24 magyarországi és határon túli tehetségkutatójáról jutottak be a legjobbak a hétvégi döntőbe, hogy összemérjék tudásukat, és megküzdjenek az 1 millió forintos fődíjért. Az együttesek koncertjeit egy hatfős zsűri nézte végig és pontozta, nevezetesen Andrásik Remo, az Öröm a Zene igazgatója, gitártanár, zenész, Cselőtei László, az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program Kollégiumának vezetője, Lombos Márton producer, dalszövegíró, előadó, Major Eszter, Artisjus-díjas szövegíró, Nagy Szabolcs zenei újságíró, PR-szakember és Warnusz Zsuzsa zenész, Artisjus-díjas zenepedagógus.
A zsűri döntése értelmében 10 produkció jutott be a Hangfoglaló Program induló zenekari meghallgatására, a következő helyezésekkel:
10. avEEva,
9. Fegyverneky Levente
8. The Roving Chess Club
7. L1
6. Backdoor People
5. Butterbros
4. cancel.
3. The Age
2. Visionless Humanity
1. Boyongó
Az első helyen végzett iszkaszentgyörgyi Boyongó, a keszthelyi Fülesbagoly Tehetségkutató döntőjéből jutott a fináléba. A héttagú együttes zenéje folk zenei alapokra épül, és számos egyéb zenei stílus elemeivel ötvözik, mint pl. a hip-hop, a progresszív pop-rock és a trance.
Kimagasló zenei tehetségükért öt zenész kapott Újfalusi Gábor-díjat, nevezetesen Karsai Dániel, cancel. dobosa, Meretei Ákos, a moszkvatér basszusgitárosa, Kollarics Anna, a Totoro dalszerző-szövegíró énekesnője, Németh László, a Visonless Humanity dobosa, Pongrácz Benedek, a The Roving Chess Club és a Klisé gitárosa, továbbá a komplett Backdoor People zenekar.
Andrásik Remo, az Öröm a Zene igazgatója szerint mára egyértelműen látszik, hogy többek között a Covid okozta bezártságban a fiatalok sokat gyakoroltak a hangszereiken és sikeresen csiszolták tudásukat a neten fellelhető nívós oktatóanyagok segítségével. Ennek is és az internet kínálta zenei világlátásnak köszönhetően magas minőségű és szerteágazó műfaji korlátok nélküli koncerteket láthatott a szakmai zsűri a kétnapos döntőben. „Egyre tanultabbak, látványosan képzettebbek a mai fiatalok, illetve az is látszik, hogy a digitális korosztályt rengeteg impulzus éri, kinyílt a zenei tudatuk, és egyre több műfajból merítkeznek sikeresen.”
Andrásik Remo szerint az Öröm a Zene döntőjében mindannyian hihetetlen tudással zenéltek, és az is látszott, hogy ezen felül mindenki másra összpontosított, legyen az maga a szerzemény, tehát a dal erőssége, vagy a dalszövegek, illetve az előadásmód. Nyilván most azok jutottak a top 10-be, akiknél a fenti szempontok együttes megléte a leginkább kézzelfogható volt.
„Az érvényesülésüket nehéz megjósolni, nincs az a zeneipari szakember, aki a jövőbe látna” – fogalmazott Andrásik Remo. „Az viszont egyértelműen látszik, hogy a döntősök elképesztő munkát fektettek a felkészülésükbe, és hitem szerint ez majd meg is hozza az eredményét. A mi hivatásunk nem rövid távú gyors-korcsolya, hanem maratoni futás, és valamikor valamilyen eredménnyel mindenképp járnia kell a befektetett energiáknak. Az Öröm a Zene küldetésének fontos része, hogy olyan célt tűz ki a fiatalok elé. amiért érdemes dolgozni, és ugyan ma még talán csak emiatt vágtak bele ebbe az extra energiabefektetésbe, de hamarosan maguk is ráébrednek arra, hogy tulajdonképpen nélkülünk is képesek a kitűzött céljaikat megvalósítani.”
Az Öröm a Zene folytatódik a következő évaddal, az első döntő november 17-én lesz Pakson.