Jorgosz Lantimosz és kedvenc múzsája, Emma Stone pár hónappal a Szegény párák Oscar-díjai után máris szintet léptek. A kegyelem fajtái (Kinds of Kindness) hollywoodi vígjátéknak álcázza magát, de valójában visszatérés a görög mester korai szadista és fárasztó filmjeinek világához. A haladó hívek élvezni fogják. Ez a kritika először a Recorder magazin 117. számában jelent meg.
Egy egész filmes mozgalmat (görög újhullám) neveztek el Jorgosz Lantimosz korai sikereiről (Kutyafog, Alpok), de arra senki sem számított, hogy a fárasztó, brutális humoráról és mérhetetlen furaságáról felismerhető stílus ilyen jól átültethető lesz angolra, illetve Hollywoodra. A homár óta egyértelmű, hogy Lantimosznak nem kell nagy kompromisszumokat hoznia; a legnagyobb sztárok (Nicole Kidman, Colin Farrell, Rachel Weisz, Willem Dafoe, Mark Ruffalo satöbbi) ugranak a hívására és a nemzetközi mozirajongó közönség hajlandó vele együtt furcsulni.
Nem mondhatjuk, hogy A kedvenc vagy a Szegény párák megszelídített Lantimosz-film lenne, egyszerűen mindkettő képes volt tágítani, hogy mit nevezünk fogyaszthatónak. A kegyelem fajtái viszont egyfajta teszt, hogy meddig hajlandóak a hollywoodi stúdiók, illetve a közönség tovább menni vele. A marketing ugyanis multiplex-barát nyári bolondozást sejtet, de sokaknak a torkán fog akadni a popcorn.
Pedig egy mozijegy áráért rögtön három iszonyatosan fárasztó és beteg Lantimosz-filmet kapunk. A kegyelem fajtái ugyanis egy három részből álló szkeccsfilm, három egyórás, nagyon lazán kapcsolódó epizóddal, amelyekben ugyanazok a színészek más-más karakterek bőrébe bújnak. Mindhárom fejezet egy-egy Örkény-egyperces szintű groteszk alapötletet nyújt addig, amíg a türelmünk és a jóízlés határai engedik. Ügyeltek arra is, hogy a kis etűdök fokozatosan durvuljanak be és míg az első és második rész is tartogat óriási WTF-pillanatokat (egy váratlan, hollywoodi mércével tripla X-es szexjelenetre semmi sem készíthet fel), a befejező rész már konkrét tébolyda.
A férfi főszerep A homárban és az Egy szent szarvas meggyilkolásában briliáns Colin Farrellért kiált, de Jesse Plemons is remekül hozza az aberrált helyzetekbe kényszerített szürke kisembert - Cannes-ban még legjobb színész díjat is nyert. A Lantimosz-kedvencek közül ismét itt van a bármire rávehető Margaret Qualley, Willem Dafoe és Joe Alwyn is, de az igazán nagy durranás az Emma Stone-nal való együttműködés folytatódása. Stone korábban is sokoldalú színésznő volt, de Lantimosz A kedvenc óta egy olyan kompromisszumok és gátlások nélküli alkotótárssá tette, hogy a neve garancia a féktelen furaságra és ezt már nem csak a kettejük közös projektjeiben képviseli, hanem például a The Curse című elképesztő tévésorozatba is átmentette.
Emma Stone és Jorgosz Lantimosz A kegyelem fajtái forgatásán |
Az ismétlődő közreműködők és a Szegény párák mindössze pár hónappal ezelőtti diadalmenete miatt lehet egy olyan érzésünk, mintha az egész projekt annak a nagyszabású filmnek a forgatásán előadott improvizációs játékokból fejlődött volna ki. Nem kellett a stúdió hozzájárulása, nem írták át a forgatókönyvet, hogy több jegyet adjanak el és egyetlen színész sem kötötte ki, hogy meztelenkedést, body horrort vagy bármi mást biztos nem hajlandó bevállalni. A biankó csekk legszebb esete ez a film, amikor egy kreativitása csúcsán levő briliáns alkotót hagytak, hogy szabadjára engedje a helyenként mocskos és perverz, de mindig izgalmas irányba szárnyaló fantáziáját. Végre egyszer nem azok érdekeit nézték, akiket ezzel elidegenít, hanem azokét, akik szívesen vele tartanak erre az őrült útra. És igen, vagyunk jó páran.
10/8
Onozó Róbert
A kegyelem fajtái című film szeptember 19-től látható a magyar mozikban.