EU-s pénz vagyok: senki se tudja, hogy mikor jövök - Rec.hu

2024.09.05. 14:56, RRRecorder

spelll.jpg

Ki volt számíthatatlanítva a hóvégünk. Az utálat fűt, lassan légkondi kell. Te voltál a probléma, de én voltam a bűn. Mitikus alakok, belső tájak, szent fák. Minden hangot a fejemben hallok. Démonok, zombik, boszorkányok és az emberi elme legsötétebb oldala. Vaporozsec, tatar jaras, abszurd ambient. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

A Sauropoda trió progresszív rockot, (olykor egész avantgárd) jazzt, keleties dallamokat hoz össze; zenéjük egyedi ízét erős történetmesélő jellege adja. Már 2021-es első lemezüknél is ügyeltek arra, hogy hosszú, kanyargó számaikat egyben tartsák; az új The Overstory esetén ez még erősebb lett. Tulajdonképpen nem is annyira műfaji, tempó- stb. váltásokat hallunk a számokban, hanem az elmesélt történetek fordulatait. Így az album végig le tudja kötni a hallgatót, pedig minimális a hangszerelés (gitár, basszus, dob), és nem követik az ismerős dalstruktúrákat - de erre nincs is szükség. Az albumot Richard Powers Égig érő történet című regénye inspirálta, és "mitikus alakok, belső tájak, szent fák és az ezeket összekötő szövevényes viszonyok" szerepelnek a történetekben - írja a kiadó, a nemrég indult Blue Sun (első válogatásukról itt írtunk). Az album vinylen is megjelenik, a lemezbemutatón, szeptember 13-án lehet majd először kapni. FacebookInstagram


Borkezelő
új előadó, de bemutatkozó lemeze nagy igényekkel készült: "ez az album az én szeretet-gyűlölet levelem Budapesthez. Ez a város egyszerre inspirál és frusztrál." A műfaj klasszikusabb fajta hiphop, keverve különféle elemekkel: popzenével, elektronikus tánczene megoldásokkal, de belefér gitáros lazulás és slágeres poprock is. A záró Hol volt hol nem voltam pedig kattogós, nyomott kísérletezés, kifejezetten szellemes (immár Budapesten túlmutató) szöveggel (ebből származik a cikk címe). A magyar hiphopban leginkább bongor a rokona Borkezelőnek, mondjuk közepesen távoli. FacebookInstagram


A világ TikTokon kívüli része valószínűleg úgy értesült először Morionesről, hogy rögtön azt is megtudta, hogy: Azahriah & bohóc. Nos, az Azahriah-párhuzam áll: a hanghordozás, a hajlítások, a flow-k váltogatása, a megidézett stílusok - latin pop, afrobeats, dancehall, mulatós kortárs köntösben stb. -, még a nyelvek keverése is stimmel. Ugyanakkor ha elengedjük a hasonlítgatást, akkor be kell vallanunk, hogy Moriones harmadik, Tenebris című lemeze egy működő, fülbemászó darab. A cím, a borító és a kerettörténet a sötétségről szól. "A bohóc meghalt, a maszk leesett, előbújik a sötétség a maszk mögül, hiszen aki vagy ami lelőtte, ezt akarta. De ki lőtte le?" - olvasható a sajtóközleményben; a kérdésre a választ a koncertek és a posztok adják majd meg. De az intrót és a záró Suhan el a nyár című számot leszámítva valójában a Moriones által írt és producerelt dalok könnyedén csúsznak. FacebookInstagram


Huzugha
tavasszal mutatkozott be Magyarradar rovatunkban, amikor már túl volt egy nagy OTL-bulin; de nem trapet játszik, hanem "popot, bedroom popot, hiphopot". Második nagylemezén többféle megközelítés váltogatja egymást. Több dala hálószobás közvetlenségű, gitárközpontú popdal, énekes-dalszerzős-vallomásos vagy lendületesen pop-rockos (netán pop-punkos). Ezek mellé néhány sötétebb, erősen az újhullámos R&B-hez közelítő szám is társul. Huzugha nemrég T. Danny számában vendégeskedett, de saját lemezén azért a popzene eléggé más regisztereit célozza meg. Instagram


Nem sokkal Megahit retrószintis-diszkós EP-je után Frank Cooper egy teljes albummal állt elő ugyanebben a stílusban. "Az italo diszkó aranykora", a synthwave és a nu disco elegyével kíván "a múlt, jelen és a jövő táncparkettjeire röpíteni" - mégpedig úgy, hogy nem aprózza el, hanem 21 instrumentális számot írt a stílusban.


Alley Catss
gyakran minden magyarázat nélkül jelenteti meg zavarba ejtő kísérleti kiadványait. Nyáron a szlovák mappa kiadó viszont részletes és találó leírást adott m Helux című kiadványáról (amit kazettán is megjelentettek). Eszerint az újabb Alley Catss-számok leginkább abszurd ambientnek nevezhetők. "Kiszámíthatatlan kollázsok súlyos szimbólumokkal, kilencvenes évekbeli hangmintákkal, dub hatásokkal, darabolt R&-vokálokkal, bevallottan giccses, olykor karikatúraszerű new age-es csilingelésekkel megszórva. Őrjítő zene, ami gyakran egyszerre szörnyű és szép" - ilyesmik olvashatók a kísérőszövegben. Ugyanez elmondható az augusztus végén megjelent look into the blue hole and disappear című EP-ről is. FacebookInstagram


Az ...in Viscero a klasszikus svéd death metal hangzását idézi meg, de a dalok témáját az olasz filmgyártás klasszikusai adják. Elsőként a horror: az Italia Violenta számai egy kivétellel egy-egy olasz horrorfilmet idéznek meg, a filmekből vett szövegekkel, vagyis olasz nyelven. Mint a Kronos Mortus interjújából kiderül, a projekt kiindulópontja egy "egy marék szotyi áráért" vett gitárpedál volt. Aztán Giorgo megkérte Baggiót, hogy szálljon be gitárral az általa felvett gitár-basszus-dob mellé, végül Martino felénekelte az egészet - róla a többiek ekkor tudták meg, hogy tanult olaszul. (Aki kíváncsi, az olasz álnevek feloldását itt találja.) Koncertezni nem terveznek, új lemezeket viszont igen; ezekben a horror után más filmes műfajokat vesznek majd végig. Szerintük az tette különlegessé a '60-as évektől a '90-es évekig olasz filmet, hogy "sokkal kevesebb pénzből gazdálkodtak, a piaci viszonyok miatt sok filmet kintről be sem tudtak vinni az országba, így hát a pénztelenség által keletkező financiális hézagokat az olasz mesterek a kreativitásukkal pótolták ki. A korszak olasz filmgyártása ugyanis nagyvonalakban úgy működött, hogy fogtak egy sikeres amerikai filmet és egyszerűen lemásolták. De mindezt úgy tették, hogy a végeredményt a saját képmásukra formálták." Metal Ör Die Records Facebook


Gege
már 2020 óta 6363, azóta meg már zenekar is lett, de hogy végképp megkavarjon mindent, most kiadott egy rövid EP-t Gegeként. Mondjuk annyiból érthető, hogy ez két régisulis szám - visszatekintő, megszokott módon szellemes és sokrétű szövegekkel -, ami eléggé eltér attól, amiket 6363 mostanában kiad. Az első beatet DJ Slow, a másodikat BluntOne és Baen Mow írta. Az első számhoz klip is készültFacebookInstagram


Még első koncertje előtt mutatkozott be Magyarradar rovatunkban a skeemers utódzenekara, a SPELLL. Most megjelent első, kétszámos EP-jük, igazán hangulatos szörf-garázsrock, ahogy azt elvárhattuk. Az egyik számból klip is készült, amit a Refresher mutatott be. (Ők láthatók a nyitóképen, Komróczky Dia fotóján.) FacebookInstagram


Sokszor írtunk Udvari Viktorról, aki saját nevén egy ideje kísérletezőbb zenét adott ki, a táncos house-t Capeesh Society alteregó alatt jelentette meg. Nem tudni, mi van vele, az online jelenléte megszűnt, viszont Bandcamp oldalain a korábbi kiadványok helyett két hatalmas gyűjtemény található meg. 156 Udvari-szám 2015 és 2024 közöttről, pontosan 100 Capeesh-szám 2017-től idénig. Remélem, ez nem jelenti azt, hogy végképp befejezte a zenélést. (Nagyinterjúnk 2019-ből itt olvasható.)

Rónai András

https://recorder.blog.hu/2024/09/05/eu-s_penz_vagyok_senki_se_tudja_hogy_mikor_jovok_rec_hu
EU-s pénz vagyok: senki se tudja, hogy mikor jövök - Rec.hu
süti beállítások módosítása