Nem, a Sziget nem csak a nagyszínpadokból áll – Ilyen volt a 2024-es Sziget alulnézetből

2024.08.13. 20:36, FRecorder

sziget2024_015.jpg

Tényleg csak mainstream pop és EDM van a Szigeten? Tényleg ismeretlen senkik vannak a nagyszínpadon? És tényleg csak külföldiek járnak ki? Újabb szigetes tévinfókat cáfolunk, ezúttal a szombati nap nagyszínpadokon túli felhozatalával, amiben volt grime, post-punk, post-rock, finn tangóharmonikás partyhard, veretős techno, indiai tradíció és pár hazai underground finomság. Mindezt persze galériával megtoldva, amiből a koncerteken túl kicsit átjön a Sziget-feeling is. Bónusz tartalomként pedig befigyel még egy biciklizó sárkány is.

Két éve, amikor hosszabb kihagyás után kimentem a Szigetre, azt próbálltam megfejteni, hogy igaz-e, hogy „régen minden jobb volt!” (spoiler: nem igaz), most pedig a szombati napon megdőlt pár más állítás is. Pedig én alapvetően csak azért mentem, mert pont aznapra jutott az a két előadó, akik leginkább érdekeltek.

„Asse tudom kik ezek!”

Őszintén? Mivel a mainstream pop nagyrészt hidegen hagy, ezért a kiemelt fellépők közül egy csomó mindenkiről én sem tudtam semmit, de ez nem a Sziget hibája, sőt. A két évvel ezelőtti cikk is arról szólt, hogy mennyire egészséges lépés volt, hogy a Sziget pár éve leszakadt a múltbarévedésről és elkezdte a „már bizonyított régi nevek” helyett az aktuálisan felkapott előadókat előnyben részesíteni a headlinerek közt. Persze azért továbbra is akadnak évtizedek óta a színen levő nevek is, mint idén Kylie vagy Liam Gallagher, de ők is olyanok, akiknek a fellépése maximálisan eseményszámba megy, nem pedig a „tavaly meg azelőtt is jók voltak, jók lesznek most is” elv mentén lettek idehívva, mint annak idején jó pár előadó. Ha a Sziget évről évre ugyanazt a közönséget próbálná kiszolgálni, az hosszú távon sehova nem vezetne, mert ezzel pont a fiatalokat idegenítené el magától, akik nyilván nem a 10-20-30 évvel ezelőtti nagy neveket hallgatják elsősorban, miközben egy ilyen jellegű fesztivál számára pont a folyamatos vérfrissítés a legfontosabb dolog.

„Itt már csak pop van meg EDM!”

Ez, ha a három legnagyobb helyszín, azaz a Nagyszínpad, az idén éppen Revolut Stage néven futó fő fedett gigahelyszín és a Party Arena hármasát nézzük, akkor kisebb-nagyobb kilengésekkel még igaz is. De ezek azok a műfajok, amik behúzzák a tömegeket és el tudják tartani a fesztivált, biztosítva azt, hogy a kisebb színpadok tobzódhassanak az egészen elképesztő műfajbeli sokszínűségtől.

sziget2024_053.jpg

Colosseum - Az aktuális klubzenei terndeknek a nyomába eredő Party Arena mellett, ahol szombaton éjjel egytől pl. a Nagyszínpadról átlátogató, és a programban csak Special Guestként listázott Martin Garrix tolta a legkommerszebb fajta lakossági EDM-et, ott van a Colosseum, ahol napról napra kicsit változó fókusszal adják egymásnak a kilincset az elektronikus partyzenék legizgalmasabb előadói. Szombaton pl. a minőségi techno csapatáson volt a fókusz a műfaj olyan alapembereivel, mint Len Faki vagy Marco Bailey, de délután pl. hozzájuk hasonlóan emlékezetes szettet nyomott le a hazai Mateo & Spirit duó is.

Petőfi Színpad - A magyar előadókra fókuszáló színpad is kifejezetten erős és jól összerakott körképet ad a hazai zenei színtérről, amibe az olyan közismertebb előadók, mint az Ivan & The Parazol vagy a Lazarvs mellett befért többek közt a The Devil's Trade sötét folkzenéje vagy éppen a zenekaros felállásban is éteri Boebeck.

Global Village - Nyilván ez az a helyszín, ami végképp nem a pop/EDM irányról szól, és ez az egyik olyan hely is, ahol a leglátványosabb, hogy a kisebb színpadok programfelelősei is mekkora melót raknak a sokszínűségbe és abba, hogy a saját kereteiken belül izgalmas programot hozzanak össze. Szombaton a Global Village nekem csak más színpadok közti átmeneti kitérő volt, de így is négy drasztikusan különböző koncertet sikerült elcsípni: a hazai Romano Drom modern felfogású cigányzenéje, a táncosokkal érkező, extra látványos show-t lenyomó rádzsasztáni Dhoad, az afrikai zenét újraértelmező leshotói Morena Leraba után az este végén, már kifelé menet ez a helyszín szolgált a nap legbizarabb élményével is, amikor a nagyszínpadtól ide átcsorgó tipikus Sziget-közönség és a finn tangóharmonikás bácsi Antti Paalanen találkozásából valami egészen brutális buli kerekedett.

dropYard - A Sziget hip-hop színpada sem ragad le ott, hogy oké, akkor legyen old-school hip-hop meg trap, és nekem pont ennek köszönhetően lett ez az egyik fő célpont, ugyanis itt adott duplakoncertet az angol grime színtér egyik ismert képviselője, P Money. A grime itthon sosem lett igazán felkapott, igaz, Anglián kívül máshol se nagyon, annyira színtisztán angol a műfaj, hogy egyszerűen nem lehet más nyelvre, más közegbe átültetni. Emiatt viszont, bármennyire is jól működik a műfaj élőben (is), nem nagyon szoktak grime előadók járni hozzánk és ha igen, akkor is a Szigetre jönnek és inkább azok, akik a rádióbarátabb vonalat viszik. Mint a bulikázós Dizzee Rascal, aki még 2013-ban volt itt, nomeg az értelmezhetetlenül túlértékelt Stormzy, aki idén már visszatérő vendégként fordult meg a Nagyszínpadon.

Ezek után kisebbfajta szenzáció volt P Money meghívása, aki ki is hozta a maximumot a kétórás, két részre bontott szettből: az első órában a színtiszta keményvonalas grime-ot tolta, többször a rokonműfaj dubstep klasszikusait használva alapnak (a Midnight Request Line / Jahova / Bass Cannon hármas különösen nagyot ütött), a folytatásban pedig csatlakozott hozzá a DJ-producer Whiney, és onnantól a közösen kiadott, drum'n'bass / grime hibrid zenéik voltak a fókuszban. Az eredmény pedig teltházas sátor és olyan moshpit volt, amihez hasonlót én nem tudom mikor láttam utoljára a fesztiválon. Szóval: több grime a Szigetre! (Amúgy, hogy Stormzy mennyire nem igazi, trú grime mc, abból is nyilvánvalóan kiderült, hogy, ellentétben P Money-val, ő... leírni is kellemetlen, de... kabát nélkül lépett színpadra, ami, mint azt Big Shaq óta tudjuk, abszolút megengedhetetlen a műfajon belül! Hallatlan eretnekség!)

sziget2024_029.jpg

The Buzz - És ez volt a másik színpad, ami abszolút cáfolta a „Szigeten már nincs semmi izgalmas zene” tételt. Itt két éve még az érdekes, de kevésbé közismert európai előadók voltak fókuszban, mostanra azonban már globális lett a merítés (pár ausztrál fellépővel) és a szombat volt talán a legerősebb nap. Itt lépett fel az az angol The KVB is, akik hosszú évek óta az egyik legizgalmasabb, kicsit néha coldwave felé kikacsintgató post-punk zenekarnak számítanak és most is hibátlan koncertet adtak, végigvéve a teljes pályájukat, a korai daloktól az idén megjelent új lemezig. Utánuk az ír God Is An Astronaut sötét, kísérletező post-rockja ment egészen más irányokba, majd a hazai iamyank tolta ezt tovább a súlyos zúzda felé. Ez a hármast amúgy simán át lehetett volna emelni az egyébként nagyon másfajta közönséget becélzó, egy héttel később kezdődő Fekete Zaj feszt nagyszínpadára is (olyannyira, hogy pl. iamyank tényleg ott is lesz).

Ami megintcsak azt bizonyítja, a többi kisebb helyszín felhozatalával együtt, hogy alaposan végigbogarászva a programot tényleg bárki találhat magának izgalmas koncerteket, zenei ízléstől függetlenül. Én is úgy indultam neki a napnak, hogy oké, The KVB és P Money a célpont, de a végén már kb. nem tudtam, mikor merre induljak, annyi koncertet / DJ szettet néztem volna meg. És ez még csak egy nap volt, a teljes feszt alatt természetesen ennél sokkal sokszínűbb a mainstream csúcsától az undergroundig és a random furcsaságokig terjedő kínálat.

sziget2024_034.jpg

„Ide már csak külföldiek járnak!”

Ez is egy olyan kifogás, amit sokat lehet hallani azóta, hogy nemzetközi szinten közismert fesztivállá vált a Sziget, és ezzel kb. egy időben elszálltak a jegyárak is. És habár nyilván itthonról is rengetegen jártak ki, volt azért egy olyan időszak, amikor tényleg mintha ebbe az irányba tolódott volna a rendezvény. Még akár két éve is. Mostanra viszont mintha megfordult volna ez a trend, én legalábbis a korai éveket leszámítva nem emlékszem, hogy valaha is hallottam volna olyan arányban kint magyarokat, mint idén. És ez különösen igaz volt a fiatalokra. Persze a szervezők tudnák csak megmondani, hogy tényleg elmozdultak-e az arányok a hazai közönség felé, de az biztos, hogy ha tényleg így történt, akkor ebben benne van, hogy a hazai zenei színtéren pont az utóbbi pár évben kitermelődött egy olyan vadiúj generáció, ami simán megtölt aréna méretű helyeket is és ők a Szigeten is kiemelt időpontokban képviseltetik magukat. Azahriah, Beton.Hofi, a Revolut sátorban nagy bulit összehozó Analog Balaton vagy a dropYard magyar rap/trap felhozatala önmagában is simán be tud húzni egy csomó embert, főleg a tini vagy húszas évei elején járó közönségből.

Persze a végtelenségig lehetne még elemezni, hogy milyen a Sziget, mennyit változott, mik a hibái / előnyei, de zárásként jöjjön még pár kiragadott ez-az címszavakban:

- Az idei fesztiváldivat trend: bikini + felette valamilyen átlátszó, hálós, esetleg flitteres anyag. Inkább feketáben és más, nem túl kirívó színekben. A nagyon csilivili fesztiválsminkek és ruhák is tartják még magukat, de eltolódott az egész az egyszerűbb, hordhatóbb, élhetőbb irányba. Férfiak számára viszont a fő csapás maradt a régi: laza strandos vagy „vicces” legénybúcsús.

- Azon túl, hogy a programfüzetben megemlítették, hogy ez volt a harmincadik Sziget, meglepő módon ezt semmiből nem lehetett érezni, sem a programban, sem a dekorban, sem másban nem volt szülinapos hangulat.

- A por továbbra is gond, és bár annyira talán nem volt durva, mint két éve a rekord szárazság közepén, de sokkal jobb sem lett a helyzet.

- Az off programok idén mintha kicsit fáradtabbak és önismétlőek lettek volna, mint legutóbb, de lehet csak én nem jártam eleget azokon a részeken, ahol ezek folytak.

- Idén mintha érezhetően kevesebben lettek volna kint, szombathoz képest pláne, de elvileg a többi napon is ez volt az érzés. Az esti fellépőknél a nagyszínpad környéke volt az egyetlen, ahol nagyon heringparti volt, de míg két éve napközben is mindenhol tömeg volt, most jóval lézengősebben voltak emberek és még a körbevezető úton sem kellett az embernek az életéért küzdenie, mint máskor, hanem egész kényelmesen el lehetett férni.

- Az ALDI pedig továbbra is az egyik legjobb dolog az egész Szigeten, életmentő hely a horroráras kajáldák tengerében.

Szöveg + képek: Frank Olivér (infinitebeat.hu)

The Anahit @ The Buzz

sziget2024_001.jpg

egy5egy @ Petőfi

sziget2024_002.jpg

AmA DJ @ Light Stage

sziget2024_003.jpg

Mateo & Spirit @ Colosseum

sziget2024_004.jpg

sziget2024_005.jpg

Rushy @ dropYard

sziget2024_006.jpg

Romano Drom @ Global Village

sziget2024_007.jpg

sziget2024_008.jpg

Boebeck @ Petőfi

sziget2024_009.jpg

sziget2024_010.jpg

The KVB @ The Buzz

sziget2024_011.jpg

sziget2024_012.jpg

sziget2024_013.jpg

sziget2024_014.jpg

Dhoad @ Global Village

sziget2024_015.jpg

sziget2024_016.jpg

Marco Bailey @ Colosseum

sziget2024_017.jpg

Andrew Mathers @ Party Arena

sziget2024_018.jpg

sziget2024_019.jpg

sziget2024_020.jpg

Morena Leraba @ Global Village

sziget2024_021.jpg

sziget2024_022.jpg

sziget2024_023.jpg

God Is An Astronaut @ The Buzz

sziget2024_024.jpg

sziget2024_025.jpg

P Money @ dropYard

sziget2024_026.jpg

sziget2024_027.jpg

sziget2024_028.jpg

Len Faki @ Colosseum

sziget2024_030.jpg

Martin Garrix @ Party Arena

sziget2024_031.jpg

sziget2024_032.jpg

iamyank @ The Buzz

sziget2024_033.jpg

Antti Paalanen @ Global Village

sziget2024_035.jpg

"Sziget feeling"

sziget2024_036.jpg

sziget2024_037.jpg

sziget2024_038.jpg

sziget2024_039.jpg

sziget2024_040.jpg

sziget2024_041.jpg

sziget2024_042.jpg

sziget2024_043.jpg

sziget2024_044.jpg

sziget2024_045.jpg

sziget2024_046.jpg

sziget2024_047.jpg

sziget2024_048.jpg

sziget2024_049.jpg

sziget2024_050.jpg

sziget2024_051.jpg

sziget2024_052.jpg

sziget2024_054.jpg

https://recorder.blog.hu/2024/08/13/nem_a_sziget_nem_csak_a_nagyszinpadokbol_all_ilyen_volt_a_2024-es_sziget_alulnezetbol
Nem, a Sziget nem csak a nagyszínpadokból áll – Ilyen volt a 2024-es Sziget alulnézetből
süti beállítások módosítása