„Ő volt a rágógumi az asztal alatt. Ő volt a Sötét úr.”
Bubblegum XX címen, újramaszterelt dupla LP-n adják ki újra Mark Lanegan örökösei és a Beggars Arkive az idén 20 éves albumot, ami egy rakat kiadatlan dallal és demóval érkezik augusztus 23-án (előrendelés itt). Ebből első blikkre a legérdekesebb az Union Tombstone, ami Lanegan tervei szerint rajta lett volna az albumon, de az akkor épp a saját lemezén is dolgozó Beck nem készült el vele időben, most viszont befejezte, így harmonikázik és duettezik Lanegannel benne.
NÉZD MEG MARK LANEGAN MEGHATÓAN SZÉP UTOLSÓ KLIPJÉT!
A Bubblegumot a Queens of the Stone Age (egyik) csúcslemeze, a vele készült Songs for the Deaf után vette fel a grunge egyik alapító atyjának tartott, a Screaming Treesből és a The Gutter Twinsből ismerős Mark Lanegan, ami aztán az egyik kulcslemeze lett szólóban – kereskedelmileg pedig a legsikeresebb. „A Bubblegum kétségkívül Mark Lanegan egyik mesterműve. Sötét, lüktető, rosszindulatú dalok üstje. Miután Mark éveken át dalszerzőként csiszolgatta mesterségét, kivett egy kis időt, hogy csatlakozzon a QOTSA-hoz, ami nagyban befolyásolta a következő stúdiózását. A lemez munkálatai során Mark az egyik legkreatívabb és legkísérletezőbb csúcspontján volt. Hihetetlen zenészekkel körülvéve, a Bubblegum ezeknek a rendkívüli részeknek az összessége” – írják a sajtóanyagban Lanegan örökösei az albumról, amin játszik a Queens nagyja, a Gutter Twins-társ Greg Dulli, vokálozik két számban PJ Harvey, egyben pedig Duff McKagan és Izzy Stradlin a Guns N' Rosesból.
A megjelenése idejéné Lanegan nem sokat beszélt a házassága végóráiban született lemezről, de a 2017-es, I Am The Wolf című dalszöveg- és esszégyűjteményében így írt róla: „A kedvenceim közé tartozik a When Your Number Isn't Up és a Strange Religion, egy szerelmes dal, amit egy tokiói hotelszobában írtam. Míg sok dal egy viharos kapcsolat végén, a lehangoltságból és közönyből született, a Bombed úgy jött, hogy miután megírtam és felvettem néhány perc alatt, egy mikrofont dugtam Wendy Rae Fowler, a nemsokára már ex-feleségem elé, és megkértem, hogy énekelje velem a dalt, amit akkor hallott először. Tetszett az eredmény, mivel a Royal Truxra emlékeztetett, akiket nagyon szeretek. Amikor ragaszkodtam, hogy a dal első és hát egyetlen felvételét használjam a lemezen, az kissé elszomorította a feleségemet, de igaz, ami igaz, ez csak egy volt a sok tettem közül, ami ilyen hatással volt rám.”
A 4 LP-n és 3 CD-n újra megjelenő albumot a korábban a Pulppal, a Black Sabbathtal és a Gorillazzal is dolgozó Geoff Pesche, az Abbey Road-i Stúdió egyik neves szakija maszterelte újra, és helyet kap rajta a Bubblegum testvér EP-je, a 2003-as, három pluszdallal megfejelt Here Comes That Weird Chill (Methamphetamine Blues, Extras & Oddities) is, valamint a Demos & Unreleased Songs című ritkasággyűjtemény is, amin a Beck-kollab mellett négy olyan dal is hallható, amiket Troy Van Leeuwen producerként vett fel Lanegannel különböző hotelszobákban, és a halálának hírére előtúrta a személyes archívumából.
„Ezek az ötletek nem is lehetnének frissebbek. Az eredeti nyers keverések igazi időkapszulát jelentenek, amelyek megállják a helyüket 20 év után is. Ez egy igazi ajándék Marktól azoknak, akik szeretik őt és a zenéjének kendőzetlen szépségét” – mondta Van Leeuwen.
„VEZETTEM KOMBÁJNT, IGEN” – ITT INTERJÚZTUNK MARK LANEGANNEL.
Az újrakiadáshoz egy 64 oldalas, keménykötésű könyv is jár, a Lanegannel a Queens of the Stone Age-ben együtt játszó Josh Homme, a Songs for the Deaf és a Bubblegum producere, a Masters of Reality-főnök Chris Goss, Duff McKagan, vagy a lemez kábé felének a társszerzője, Alain Johannes esszéivel.
„Amikor azt mondta nekem, hogy „Bubblegumnak fogom hívni a lemezt”, azt mondtam, hogy te egy beteg fasz vagy, mert ismertem őt, szóval ez vicces volt számomra” – írja Homme. Lanegan egy darab rágógumi akart lenni egy napsütéses, boldog napon. De ő volt a rágógumi az asztal alatt. Ő volt a Sötét úr.”
Idén még több posztumusz Lanegan-kiadvány is várható. Lanegan egyik kedvenc énekese, a Crime & the City Solution főnöke, Simon Bonney két éve a budapesti fellépése előtt mesélt a Recordernek Lanagenről, és arról, hogyan érintette a halála.