Akkor is tekerek, ha nincs nálam papír, csak diploma. Büdös van a lépcsőházban, beszívtunk a liftben. Semmi teher nem nyom. Lepakolunk ide egy pár extra hitet. Csak azért nappal, hogy ne éjjel. A merevedésed okozom, a hangulatot fokozom. Én mindig felveszem, pedig tényleg koptatott. Az összes többi, az mind csak cirkusz. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.
Gyuris 2023-ban két albumot jelentetett meg, a Grasával közöset decemberben, de már itt is a következő, ami ráadásul tele van meglepetésekkel. Rögtön az elején: romantikus zongorával indul, de nem csak úgy egy loop erejéig, hanem rendes, kifejlett zongorázást hallunk. Az innen el 2 másként oldja meg a kötelező latinkodást, mint szokás (rockgitár, Dom Beats szaxofonja, flamencós taps); a fent a harmadikon metálgitárt dob be, a szemet szemért pedig a rappelő Kollár Deát, akit eddig más szerepekben hallhattunk - és ez még nem minden. A főszereplő persze Gyuris, aki ennek a műfajnak a legegyénibb alakja. A lemez nagyjából a saját helyzetét járja körül, pontosabban közelíti meg többféleképpen - elhangzik az is, hogy "Már nem megyek le az utcára, kicsit sok a proli", de ez csak az egyik szerep; a feltehetően kulcsdalnak szánt számban ezt halljuk: "Budai pecóban egy dorozsmai parasztgyerek / Anya, mire hazamegyek, eskü, hogy kurva nagy leszek / Leírnám, mi van velem / De nincsenek rá karakterek". De Gyurisról van szó, úgyhogy ne várjunk egyenes történetet, hiszen neki mindig is a váratlan képzettársítások és kanyarok jelentették az egyik fő vonzerejét. Facebook, Instagram
Gyuris lemezével szemben az ibbigang-tag Szalai első szólóalbuma ragaszkodik a pár évvel ezelőtt szinte egyeduralkodó, jól bevált formulához, és ettől szinte már nosztalgikusan retrónak tűnik. A trapes alapokba csak néha szüremkednek be drillesnek mondható basszusok, középtájt meg ordasabb torzulások, egyébként pedig: súlyos lábdobok + ciccegő cinek + egy jól eltalált, ismétlődő motívum. Valamint a szövegekben sem akar senki szembenézni a démonaival: a fű, nők és (még pont elviselhető mértékű) pénzezés dominál. Autotune-ban megfürösztött rap, motyogás, dudorászás, énekbeszéd, valamint a Szalai védjegyének számító magas, suttogós ének felel a szórakoztató vibe-ért. Valamint sok vendég: Gyuris négy, Grasa három, Figura két számban szerepel, és vannak még mások is (pl. Valter az Ibbigangból). Instagram
Kolibri új EP-je Blaize-zel készült, aki a Wavy kollektívához tartozó producer, szóval hallhattuk már őket közös számban. A Lombtakaró a hiphop és a drámai énekes-dalszerző világ jól működő keveréke, ami nem meglepő, hiszen Kolibri korábban sikeresen integrált elektronikus elemeket a zenéjébe. Ami meglepő, az inkább a több dalban megjelenő explicit boldogság. Ugyan a nyitó számban a lírai én még elfogadja, hogy "szomorú vagyok", a címadó dal mindenféle dolgok szeretéséről szól, a Vászonban pedig egyenesen hangzik el, hogy "semmi teher nem nyom". Kolibri Facebook, Instagram, Blaize Facebook, Instagram
Harmadszorra készült el a Telekom Electronic Beats Szelektor válogatása, immár szokásosnak mondható módon három részre bontva, amelyek mindegyike igazán sokszínű. Közös még bennük, hogy bár mindegyiken találkoztam ismerős nevekkel, többségben vannak a számomra is új előadók. A POP24-en van darkos electropop, art pop, posztpunk és hyperpop; feltűnő és örvendetes, hogy a magyar popzene átlagánál jóval több női hangot hallhatunk. A CLUB24 többek között klasszikus drum and basst és trance-t is kínál, de a válogatás nagyobb része a mélyebb 4/4 zenéké (köztük néhány igazán gyors darab is akad). Az XPERI24 indítása glitches és drámai, a számok többféle műfajból (köztük akár táncosakból) is sodornak magukkal törmelékeket. A lemez második felében találkozhatunk drone-osabb, illetve megfoghatatlanabbul kísérletező darabokkal. Az Electronic Beats itt mutatja be részletesen mindhárom válogatást.
Burai Krisztián több mint egy évtizede van jelen a magyar popzenében (a pályájáról lásd 2019-es nagyinterjúnkat), és ugyan most már nem vele van tele a trending (hanem), még mindig rendre milliós nézettségeket produkál. Most jött el az ideje az első nagyobb, önálló kiadványnak: a Valentine nyolcszámos, 25 perces lemez, ami (címe alapján sejthető) szerelmes témák körül forog. Műfajilag sokszínű: pop, latin, afrobeats, reggae, trap egyaránt van itt. Könnyed, nyárias lemez ez, amin az hallatszik, hogy különösebb bizonyítási vágy nélkül, élvezetből készült. Számos népszerű vendég is hallható a dalokban: Radics Gigi, Mohamed Fatima, Dér Heni, Merci B, Rácz Gergő stb. "Ebbe az albumba teljesen beletettem magam, az érzéseimet, az idáig megtett utamat, a lelki fejlődésemet, ami folyamatosan zajlik. Számomra a békét, a harmóniát jelenti, emellett azt, hogy visszataláltam önmagamhoz” - olvasható a sajtóanyagban. (A fenti képen Burai és Merci B látható a Baxtalo klipjéből; ebben hallható egyébként, hogy "a merevedésed okozom, a hangulatot fokozom".) Facebook, Instagram
A toldyuuso duó tavaly két lemezt is kiadott, azóta pedig pl. Beton.Hofi 0-ján szerepeltek több számmal. A Stuck Outside című új EP több elektronikus stíluson megy végig: garage, drum and bass, trap, sok ötlettel, jól kidolgozott hangzással. Az ötből csak egy olyan szám van, amibe külső vendégeket hívtak. Különösen meglepő a lebegő, filmzenés-ambientes hatású zárás. Facebook, Instagram
Gyakorlatilag zéró hírveréssel jelent meg Hundred Sins remixgyűjteménye, amire a mindkét albumról válogatott 9 számból készült összesen 21 remix. Egy jó részük nem meglepő módon bulizás, veretéstől drum and bassig - ezek közül Zorz és cursative rombolós darabjait emelném ki. Érdekes egyébként, hogy többször felgyorsítva halljuk az eredeti vokálokat, amiről nyilván a TikTok és a Z generáció tehet. Nagyobb meglepetést jelent Dzsindzser laza funkja és Dom Beats jazzes hiphopja. Néhány kísérletezőbb darab is belekerült az egyórás gyűjteménybe: Realecta sötét ambienttől torzítástól sem mentes drámázásig jut; Onakom nyomottan pulzáló, glitches darabot csinált szintén a Hazug Hollywood Hillsből; Moldae furára szaggatja a Tiszát; iamyank elmossa és gothos-metalos ízekkel üti fel a Fusst. Facebook, Instagram
2021-ben támadt fel hatéves tetszhalott állapotából az egyik úttörő magyar netlabel, a 2005-ben indult Syrup - majd 2022-ben újra elszenderedni látszott. Szerencsére most itt egy új kiadvány. A SeedZ új formáció, az ambient / electronica környékéről elég jól ismert zenészekkel: Polyklinik és AudioCompress. A koncepciót így írják le: "álmodozó ambientes témák és hirtelen váltásokat mellőző elektronikus ritmusok, amik amolyan road movie-ba illő végtelen loopnak érződnek". A Current Flow négy száma teljesíti ezt; finoman kattogó (idm-es, glitches hatást is hordozó) ritmusaik, lebegő szintijeik és dubos effektjeik olyan erős atmoszférát teremtenek, hogy tényleg nem hiányzik, hogy a 4-5 perces számok holmi kanyarokat vegyenek. Facebook
"Valahogy kapcsolatot kell találni a formákon túlisággal, ez az egyetlen egy igazi feladat (...) Az összes többi, az mind csak cirkusz, elmúlik" - mondja Dukay Barnabás felvételről Kobza Vajk és Győrffy Ákos (aki akár horhos néven is szerepelhetne itt) közös lemezének elején. A két tételben közös, hogy egy egyszerű kanna adja a ritmust, a háttérben pedig környezeti felvételek szólnak. Először Kobza Vajk kitharája kerül az előtérbe, aztán Győrffy gitárja, illetve itt párbeszédet folytatnak egymással. A türelmes zene sikeresen idéz meg egy olyan időtlen hangulatot, amit Győrffy a Magyar Krónikának így jellemzett: "Árkádia szertefoszlott az időben, de Árkádia levegőjével átjárt tájrészletek még ma is akadnak. Ahol a távolban harang szól, pacsirta énekel a mezők fölött, és mindent átjár egy számunkra szinte már ismeretlen béke. Ebben a huszonöt percben ezt a békét próbáltuk megidézni, és egy olyan helyet, ahol Orpheusz és Pomona istennő jelenléte még valóság." Kobza Vajk honlap, Facebook, Instagram, horhos Facebook
Rónai András