Egy évtizeden át halogatta, de a járvány alatt szembenézett szorongásaival, és tavaly az ország top zenészeivel robbantotta be saját zenekarát Szegő Dávid, a hazai jazzszíntér egyik legkeresettebb dobosa, aki a Qualitons, a Nagy Emma Quintet vagy épp a Modern Art Orchestra tagjaival játssza az amerikai, skandináv és balkáni jazz behatárolhatatlan, hiphopgrúvokkal is felütött fúzióját a Daveform Quintetben. Ősszel végre megjelenik az első lemezük is, amit most március 27-én a Magyar Zene Házában is előadnak: ötvonalas tükörről, mazochista önkritikáról és a jazzkoncertek eksztázisáról is beszélgettünk Dáviddal előtte.
A napokban vettétek fel a Daveform Quintet első lemezét. Milyen volt a stúdiózás?
Egyszerre volt katartikus, felemelő, fájdalmas és félelmetes. Bár én nem tudhatom, de ilyen lehet az első szülés. Gyönyörű gyöngyszemek születtek, amiket a Pannónia Stúdióban Mohai György segítségével, öten együtt hoztunk a világra. Különös, ahogy folyamatosan alakulnak a számok. Mind a 7 trekknek saját személyisége és arca lett, mind egy-egy fejezetet mond el a teljes album történetéből. Kihoztuk a maximumot magunkból és egymásból, amennyire egy ilyen intenzív, kétnapos session alatt lehetett. Nagyon várjuk, hogy megoszthassuk a végeredményt veletek is!
„KIÍRTAM MAGAMBÓL, AMIT EDDIG NEM ENGEDTEM” – ÍGY DEBÜTÁLT A DAVEFORM QUINTET
Sokáig halogattad, hogy megalapítsd a saját zenekarodat és megírd a Daveform Quintet zenéjét. Mi blokkolt le ebben?
Mindent megtettem annak érdekében, hogy megfeledkezzek magamról. Nem tudtam szembenézni a „démonaimmal”, elvállaltam rengeteg zenekart, projektet és színházi munkát, semmi másra nem hagytam időt. Aztán egy nap alatt 35 koncertet mondtak le, majd kiderült, hogy nekünk, előadóknak annyi. A járvány elintézte, hogy szembekerüljek magammal. Az a helyzet, hogy óriási szükségem volt erre. Ekkor már több mint egy évtizede terveztem, hogy majd egyszer belenézek abba az ötvonalas tükörbe, ami a legőszintébben megmutathatja, ki vagyok, ha engedem. Aztán engedtem.
Végül 2020-ban írtad meg a mostani repertoárt, de utána 3 évet ültél rajta, mert túl intimnek és személyesnek érezted ahhoz, hogy megmutasd másoknak. Ez alatt mennyit formálódott az anyag? Elővetted néha? Jót tett neki a pihentetés?
A legfőbb fejlődés bennem zajlott ez idő alatt. Szükséges volt az a 3 év, hogy beérjek a feladathoz. Tudtam, hogy ha belevágok, akkor ez teljes embert kívánó, hatalmas energiabefektetés lesz. Főleg, mert fél gőzzel semmiképp sem szerettem volna csinálni. Ki kellett lépnem a komfortzónámból, és el kellett engednem sok biztonságot jelentő munkámat, kapcsolatot, hogy helyet adjak a Daveform Quintetnek. A zene csak nagyon kis mértékben változott, az is leginkább az első koncertünk előtt történt és most, a lemezfelvételre.
Egy lakáskoncerten debütált a Daveform Quintet 2023 tavaszán, amiről azt mondtad, „a közönséggel együtt elsodort minket a flow és valósággal eksztázisba estünk.” Milyen emlékeid vannak arról az estéről?
2023. április 16-án, Márkus Ferenc lakásán a Múzeum utcában debütáltunk. Addig csak magunk közt és egyedül próbáltunk rátalálni, hogy mi is ez a zene, és fogalmunk sem volt arról, hogy éles színpadi szituációkban a zenekar kollektív kémiája hogyan és merre mozdítja majd a kompozíciókat. Nem tudtuk azt sem, hogy a közönség hogyan fogad majd minket. Én agyonparáztam magam azon, hogy életemben először konferálnom is kell. Ahogy megtelt a hely, és elkezdtünk játszani, felváltotta a sok kérdést és kétséget a stenk és a flow. Már az sem érdekelt, hogy két szám között teljesen más szavakat mondtam, mint amiket szerettem volna. Szó szerint elsodródtunk. Ehhez a csodálatosan aktív és nyitott hallgatóság is hozzátett, ami által nagyon hamar eksztatikus állapotba kerültünk, velük együtt. Borzasztóan hálás vagyok a mindenkori közönségünknek az aktivitásukért, és bíztatok minden koncertre látogatót, hogy ne fogja vissza magát. A jazz egy élő műfaj, amiben a közönségnek ugyanolyan fontos szerepe van, mint az előadóknak.
AZ ÖSZTÖNÖS ZENESZERZÉS INTIMITÁSA EGYBEN ÖNMAGUNK FELVÁLLALÁSA –A DAVEFORM 2. DALÁRÓL
Neked mit adott két év alatt a Daveform Quintet?
Négy barátot, akik a bajtársaim is egyben. Hosszú idő után ismét át tudom élni azt a fokozott flow-állapotot színpadon, amibe annak idején beleszerettem. Hagyhatom magam sodródni, vagy akár vezethetem a zenei folyamatokat, mert a társaim tuti ott lesznek és inspirálnak, jönnek velem. Önfejlesztés terén sok mindenre rávilágított ez a két év a Daveformmal. Például hogy miért is érint minden ilyen érzékenyen a saját zenémmel kapcsolatban. Kicsit jobban rálátok a gyakran mazochista szinten űzött önkritikámra, ami nagy gátat jelent a mindennapokban. Több lehetetlen elvárást elengedtem magammal szemben, amik akadályoztak megnyilvánulni. Természetesen a szervezői munka és az egyéb zenekarvezetői feladatok sok-sok gyomorgörccsel is megajándékoztak.
A Daveform Quintet 2024-ben: Szegő Dávid, Oláh Krisztián, Mester Dániel, Hock Ernő, Subicz Gábor. Fotó: Todoroff Lázár.
Hamar a budapesti klubélet stabil szereplőivé váltatok. Havonta megtöltötök egy helyet, pedig csak két dalotok jött ki eddig. Ez jó visszaigazolás ennyi kétség és halogatás után?
Amikor a kompozíciókat megírtam, semmilyen elvárásnak nem akartam megfelelni. Nem követtem semmilyen zenei irányzatot, és nem gondoltam arra sem, hogy ez majd kinek fog tetszeni. A zenekar megalapításánál rizikófaktor volt, hogy egyáltalán érdekel-e bárkit ez a besorolhatatlan dolog, amit csinálunk. Hogy ilyen érdeklődés van körülöttünk, az nagyon fontos és inspiráló visszaigazolása annak, hogy jó helyen vagyunk.
A zenekar népszerűsége talán onnan is ered, hogy nem sűrűn találkozni ilyen sokszínű, behatárolhatatlan zenével és zenekarral. Mester Danival kicsit fejtegettük a témát: a zenei anyag végig komponált, erősen strukturált, sokszor atonális, tele páratlan, váltakozó ütemmutatójú részekkel. A szólamok kapcsolata is változó, hol követik egymást, hol kiegészítik, és van, ahol látszólag semmi közük egymáshoz, összességében mégis jól szólnak. Ezt a bonyolult és szinte követhetetlen folyamatot hosszú tonális nyugvópontok és szabad improvizációk egészítik ki. Mindez egy tradicionális kvintett felállásban szólal meg, ami szintén nagy kontraszt. És még nem beszéltünk a zenekartagokról, akik mind másfelől közelítik meg a zenét és mind nagyon erős egyéniségek. Mester Dani a klasszikus vonalról, Hock Ernő a szabad zenéből, Subicz Gábor a tradicionális jazzvonalról, Oláh Krisztián mint jolly joker, aki minden műfajban otthonosan mozog, és én, aki soha nem tudtam saját műfajt választani, mert minden érdekel, de a gyökereim a szabad zenéből erednek. Ebből a sokféle összetevőből nem születhet más, mint valami megismételhetetlen és minden részletében unikális. Az egyedi dolgokra pedig szerintem nagy szükség van a mai világban, amikor trendek és algoritmusok által generált tömeghisztériák söpörnek végig a világon.
Amikor kijött a második dalotok a Recorderen, mondtad, hogy mindenképp beszéljünk a Quintet többi tagjáról is. A saját zenekarodban is csapatjátékos vagy?
Igen. Az élő zenélés minden részlete a csapatjátékról szól, a jazzben különösen. Nagyon tisztelem a társaim, a zeneiségüket, és amit képviselnek, mi együtt vagyunk a Daveform Quintet. Nem vállalok el koncerteket úgy, hogy valamelyiküket helyettesíteni kéne, ilyenkor inkább kihagyom azt a lehetőséget. Nem véletlenül nem Szegő Dávid Quintet lett a név, hanem egy picit eltávolodottabb szójáték, ami által szerintem a többiek is sokkal jobban be tudnak vonódni, és a közönség sem úgy éli meg, hogy ez egy embernek a valamije.
Volt egy tagcsere a zenekarban: Varga Dániel (New Fossils, Mordái, Co Lee Live Band) helyén ma már Mester Dániel szaxofonozik, akivel együtt játszol török pszichedelikus zenét a Nasip Kısmetben. Ez milyen változást hozott a zenekari dinamikákba?
Én nagyon örültem Varga Daninak, a 2023 tavaszán rögzített első két live session videónkon is ő szaxizik. A tavaszi debütálásunkat követően egy nyár koncert nélkül telt, mivel nem találtunk közös időpontokat a zenekarral. Aztán Danit beszippantotta a „popipar”, innentől érezhetően egyre inkább eltávolodott tőlünk. Szeptemberben a Központba szervezett koncertünk erősen viselte ennek a nyomait, mivel hosszú csönd után a koncert előtti napokban jelentette be távozását a zenekarból.
Ekkor felkerestem Mester Danit, akinek korábban már pedzegettem a Nasip-os utazásaink során, hogy benne lenne-e a Daveformban, ha úgy alakul. És benne volt hála az égnek. Dani rendkívüli zenész és barátként is maximálisan megbízom benne. Vele októberben az Opus Jazz Clubban telt ház előtt debütáltunk. Már az ezt megelőző próbán kiderült, hogy ez a legjobb dolog, ami történhetett a zenekarral, hiszen szinte jobban tudta a dalokat, mint mi. Aztán a koncerten lefújta a csillagokat is. Nagy öröm, mert vele igazán teljes lett a csapat.
Egyszer elejtetted, hogy szeretnétek kilépni a jazz műfajából. Tényleg lesz közös számotok egy rapperrel?
A műfajból maximum csak kitekinteni szeretnék. Több dalom is olyan, ami kívánja a határozott beateket és jó rapalapot ad ki. Ugyanaz a zenekar és anyag, csak a zenének azt a groovy és hip-hopos vonalát erősítjük föl, amit eleve tartalmaz. Június 9-én a Manyiban teszünk erre először egy nyilvános kísérletet, egyelőre MC nélkül. Elengedjük a lovakat és alaposan meggrúvoljuk a műsort. Aztán hamarosan eljön az ideje annak a bizonyos featnek is.
Mivel készültök a március 27-ei Zene Háza-koncertetekre?
Március 27-én az MZH-ban egy nagy lemezfelvételi bulit csapunk, amivel megünnepeljük a napokban rögzített LP-t. Ez a koncert szintén teljes egészében rögzítve lesz a Bartók Rádió által, tehát mindenkinek ott a helye, aki vissza akarja hallgatni magát a rádiókészülékekből. Zenei újdonságok is várhatók, mivel történt néhány módosítás pár dalban, de erről többet nem árulok el, inkább mindenki győződjön meg róla személyesen.
Daveform Quintet
Helyszín: Magyar Zene Háza
Időpont: 2024. március 27. 19.00-20.30
Belépő: 3000 Ft
Jegyvásárlás. Facebook-esemény. További infók.
interjú: Soós Tamás
nyitókép: Barcsik Géza