Lackfi János szövegeiből és Irvin D. Yalom elmúlással kapcsolatos gondolataiból inspirálódva írta meg a filmzeneszerző Alpár Balázs az artpopos, progrockos Öröklét anyagát, amely a halandóság főbb kérdéseit járja körül a Fugato Orchestra közreműködésével. Az előadás Orszáczky-díjas címadó dalához forgatott klip itt, a Recorderen debütál, a koncertet pedig március 5-én nézhetjük meg a Turbinában.
„Kezdetben Lackfi János vetette fel egy telefonbeszélgetésben, hogy hozzunk létre egy „Haláltáncok” verses-zenés műsort, amelyben a középkori hagyománynak megfelelően egymást követő képekben-jelenetekben különféle foglalkozásokat űző embereket kér fel táncolni a Halál, persze senki sem ér rá, mindenkinek fontosabb dolga van. Tetszett a kép, ahogy például egy elfoglalt topmenedzser nem hajlandó foglalkozni az elkerülhetetlen végzettel. Ebből aztán Barna István tánckoreográfus-rendezővel egy némileg eltérő koncepcióval létrehoztunk egy előadást, ahol már nem a halál, hanem egy elképzelt egyén az állandó főszereplő, aki kénytelen lesz szembenézni a halandósággal, és az ő gondolatfolyamán visz minket végig a darab. Ennek továbbcsiszolásából jött létre az Öröklét koncert, amely a gyász, a túlvilág, a körforgás, az újjászületés hangulatait ragadja meg, és arra koncentrál, hogyan éljünk másképp, miután a természet szépségeként elfogadjuk az elmúlást. Bár már évekkel korábban is – változó intenzitással, de – engem is foglalkoztatott a halandóság gondolata, végül Édesapám halálával, egy ennek kapcsán olvasott Yalom-könyvvel, majd a Covid alatt szeretteink féltésével összeértek a szálak: igazán motivált lettem, hogy a magam módján feldolgozzam a témát” – meséli Alpár Balázs, aki a Fugatoval készített már közös lemezt Lackfi-szövegekből (Hibrid Dalok), mostani előadására pedig az ő haláltémájú versei – és az előadáshoz írt új szövegei mellett – Yalom Szemben a nappal című alapkönyve is nagy hatással volt.
„Nagyon tetszik, ahogy a könyv felsorol olyan gondolatokat, amik mentén megnyugtató elfogadássá szelidíthetjük a haláltól való rettegést. Az egyik fejezetben a “tovagyűrűzés” gondolatát kifejtve beszél arról, milyen sokféle módon hagyhatunk rá az utókorra értékeket: tanárként, alkotóként, szülőként, tevékeny közösségi emberként saját lényünk lenyomatát örökítjük át, és bizonyos formában tovább létezhetünk. Ez a gondolat, valamint a nap mint nap megélt hála mindazért, ami megadatik nekünk. kiemelt szerepet kap a koncerten.”
Alpár Balázs.
Balázs főfoglalkozású filmzeneszerzőként gyakran idéz meg túlvilági hangulatokat, az akusztikus-szimfonikus és az elektronikus hangzások vegyítésével. „Ennek a koncertnek az anyagában is sok ilyen „cinematic”, vagyis filmzenés érzet megjelenik: lendületes akciózenék éppúgy, mint elmélyült belső utazások. A Lackfi-szövegekre épülő énekelt dalok mellett több instrumentális anyag is helyet kapott, ezek gyakran komplex, változatos, drámai íveket leíró zenék, amelyekre talán az art pop, progresszív rock jelzők illenek legjobban, bár nálunk a rockosságot nem a súlyos gitárhangzások, inkább a ritmika terén lehet megtalálni, az energikus, gitárszerű riffeket gyakran a vonósaink szólaltatják meg” – mondja Alpár az előadásról, melynek címadó dala, az Öröklét tavaly elnyerte a művészi igényű könnyűzenéket elismerő, a magyar prog- és jazzrock egyik kiemelkedő alakjáról elnevezett Orszáczky-díjat.
„Az előadás gondolatfolyamának azon a pontján szólal meg ez a dal, ahol a kezdeti letargiából és halálfélelemből már átcsapódtunk arra az oldalra, ahol nincs halál, mert letagadjuk, mert nem veszünk tudomást róla, inkább két kanállal faljuk az életet, így azonban felvetődik a kérdés, milyen is lenne az az élet, aminek sosincs vége. Vajon mennyire élveznénk a végtelenséget, mihez mérnénk a dolgok értékét?
Fugato Orchestra koncerten. Fotó: Pályi Zsófi.
Mindenhol a korlátok nélküliséget, a végtelen szabadságot, az örök életet – mint legjobban vágyott, legfőbb célt hirdetik körülöttünk. Pedig számtalan példán keresztül látjuk, valójában milyen rosszat hoz ki az emberből a korlátlan szabadság, a korlátlan hatalom, és mennyire bénító is egyben a végtelenség gondolata. Ezt a köztes, se élet - se halál hangulatot igyekeztünk megragadni, ehhez kértem Jánostól szöveget, a szövegre pedig írtam a zenét. A zenében van egy feszültség abból, hogy a verze dallama se nem dúr, se nem moll (két világ közti furcsa lebegés), egy monoton ritmikus ketyegés-zakatolás hozza a végtelen utazás unalmát, amiből a refrén tört ritmusai próbálnak kiszabadulni. Hangzás szempontjából a Fugato Orchestrától megszokott, hibrid szimfonikus-elektronikus filmzenés világ jellemzi a dalt, a modern sound-design elemek közt a vájtfülűek pedig még egy kórházi lélegeztetőgép hangját is felfedezhetik.
Vizualitás terén a végtelenség monotonitásából adódó nyomasztós bezártság érzetet akartuk megjeleníteni. Egy pesti, barokk-kori pincerendszerben forgattunk, zenére koreografált fényekkel, Nagy “LeGrand” Dávid rendező-operatőr-vágó remek képi ötleteivel. Öröm volt megélni, hogy Scheich Dávid énekesünk szuggesztív előadásához egy nap alatt, viszonylag kis költségvetés mellett, kreatív ötletekkel, sok helyi improvizálással, a lelkes zenekari tagok filmes stábbá alakulásával sikerült egy egész erős képi anyagot létrehoznunk.”
Az Öröklét koncertet legközelebb március 5-én játssza a Fugato Orchestra a Turbinában. Jegyvásárlás, Facebook-esemény.
NÉZD CSAK, BACH, EZ EGY SZINTI! ELŐZŐ FUGATO-KLIPPREMIERÜNK
Fugato Orchestra a Facebookon. Bandcampen.
A Premier rovat cikkeinek megjelenését a Hangfoglaló Program keretében a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.