Miután listába szedtük a legjobb külföldi és magyar lemezeket, filmeket és sorozatokat, idén is megkértünk zenészeket, hogy gyűjtsék össze a kedvenc dalaikat, albumaikat az évből. Ezúttal a jazzkörökön kívül is népszerű, a Gólyától az Opuson át a Budapest Parkig mindenhova illő, artrockos hatású Nagy Emma Quintet tagjait, akik tavaly is kijöttek egy erős EP-vel (Return), játszottak a Carson Coma minifesztiválján, március 21-én pedig elhozzák a Müpába a brit jazz egyik különc figuráját, az altszaxofonos-rapper Soweto Kinchet.
Christian McBride's New Jawn: Prime – Dénes Ábel
Imádom az akkordhangszer nélküli zenekarokat. Az izgalmas hangszerösszeállításon túl pedig ebben a zenekarban minden megvan, amit a jazzben szeretek: tele van energiával, a groove-ok úgy lüktetnek, mint egy ezer lóerős mozdony, nem ódzkodnak a teljesen free részektől, a szép dallamok gyönyörűek, nagyon jók a kompozíciók (a nyolc dalból ötöt a zenekar egy-egy tagja írt, McBride kettőt, további három szám más jazzóriások szerzeménye), de nincsenek agyonbonyolítva, és csodás összhangban kamarazenélnek. Kb. tizenöt éve hallgatom McBride-ot, de a saját projektjei közül szerintem ez a legizgalmasabb. Akinek tetszik a lemez, mindenképp nézze meg az NPR-os és a KEXP-s koncertek felvételeit is. (Na meg az első, 2018-as lemezt is hallgassa meg!)
James Blake: Playing Robots Into Heaven – Nagy Emma
Biztos más listákon is rajta lesz, de muszáj megint James Blake-et mondanom, és nagyon remélem, hogy ez majd továbbra is így lesz, bármit csinál.
Eomac: Water Tracks – Klausz Ádám
Olvastam egy cikket, ahol különböző artistok beszéltek pár mondatban Aphex Twin hatásáról a zenéjükre. Néhányukat már ismertem, de Eomac zenéjét addig nem. Rákerestem, mert felkeltette az érdeklődésemet az a pár sor, amit írt. Ez a lemez volt az első, amit hallottam tőle. Úgy éreztem, hogy pont ez a zene volt, amit kerestem előtte. Azóta persze meghallgattam a többi lemezét is, meg elolvastam az összes interjút vele, amit találtam. Tetszik benne, ahogy mindenféle felvett zajból képes minőségi tánczenét készíteni. Itt például a vizet használja hangszerként.
Steven Wilson: Harmony Codex – Cseh Péter
Régen nagyon rajongtam egy csomó zenéért, amit mára már nem kimondottan élvezek. Steven Wilson olyan előadó, akinek a zenéjét tizenéve, hatalmas progresszívrock-rajongóként imádtam, de most is izgalmasnak és érdekesnek találom. Egyébként ugyanilyen magyarázattal gondoltam a svéd Meshuggah zenekartól választani zenét, de az ő legújabb lemezük 2022-ben jelent meg. Steven Wilson Harmony Codex nevű albuma viszont 2023-as, és így egyike a relatíve kevés általam hallgatott tavalyi albumnak. Kiemelném az Inclination és az Economies of Scale című dalokat.
Sullivan Fortner: Solo game – Oláh Krisztián
Rég kaptam fel ennyire a fejem, több szemszögből is. Harmónia, ellenpont, billentés, time… Elég nehéz dolog ma újat mondani a régi eszközökkel, de úgy érzem, neki sikerült. Hallatszik a játékán az elmúlt száz év jazz-zongora tradiciója, de minden mai kontextusban, nagyon aktuálisan. Nagy “drop” a lemez saját számokból álló elektronikus része, és még ha a Chopin Perckeringő feldolozása nem is pont az én izlésem, mindenképp többszöri hallgatásra érdemes album.
Böngészd át a szerkesztőség kedvenceit is!
Még több 2023-as toplista zenészektől:
Jakab Zoltán és Makó Dávid (The Devil's Trade)
egy5egy és kisbetűs ünnepnapok
Dányi Krisztina, Triglav, Zsüd
bongor, cserihanna, Henri Gonzo, Mihalik Ábel
VENI, Hajós Kristóf, Szesztay Dávid
Somló Pál (Shell Beach, Sonya)
Barkóczi Noémi, Hegedűs Józsi, Hó Márton, Lovasi Eszter
Дeva, Szczuka Panka (Flanger Kids) és Zságer Balázs
Fattyú, Kókai Barnabás, Pogár László
Krecsmáry Zsolt (Manaky, PASO)
Psychedelic Source Records és microdosemike
Mákó Mári, Kovács Balázs, Szabó Bálint
Nagy Laca és Riger János (The Lubricators)
Sorbonne Sexual és Soviet Monday
Cataflamingo és Mayberian Sanskülotts
Vidal, Imre Fia Imre, Stone Sober
nyitókép: Barcsik Géza