Ma jelent meg a Saviors, amin a kritikai konszenzus szerint rég nem látott formába lendült, és a legjobb lemezét hozta össze az American Idiot óta a Green Day.
Négy évvel a megosztó Father of all… után jött ki a Green Day új albuma, amiről azt ígérték, hogy az összekötő kapocs lesz a Dookie és az American Idiot, vagyis a két leghíresebb lemezük között. „Eleinte folyton meggondoltam magam, hogy milyen albumot szeretnék. Egy oldszkúl Green Day-punklemezt, netán egy gazdagabb arénaanyagot? Az is eszembe jutott, hogy na, milyen lenne poszt-punkosan? Rettenetesen összezavartam magam” – mondta a frontember, aki csak a dalok megírása után jött rá, hogy kábé a Dookie és az American Idiotot bővítette trilógiává a Saviors-ön, amin visszatér a klasszikus poppunkos hangzás és hozza a stadionrefréneket is, de a kétezres évek punkoperáinak monumentalitása nélkül.
Ebben kulcsszerepe volt a 12 év után visszatérő Rob Cavallonak, a klasszikus Green Day-lemezek producerének, akinek csak egy "hé, mizu" üzenetet küldött Billie Joe Armstrong, de ebből hamar közös munka lett. A Saviors-ön a nemrég bezárt hollywoodi Ocean Way-ben, a Green Day Abbey Roadjában kezdtek el dolgozni, ahová az 1995-ös Insomniac óta visszajártak, majd – életükben először – Londonba mentek stúdiózni, hogy kimozduljanak Amerikából (Billie Joe Armstrong ott akart dolgozni, ahol Liam Gallagher felvette legutóbbi szólólemezét, a C’mon You Know-t, vagyis a RAK Studiosban), és a brit zenei hatásaik előtt is adózzanak kicsit.
Az első kritikák szolidan vagy lelkesen pozitívak, konszenzus, hogy 20 év óta ez a legjobb Green Day, ami hozza, amiért szeretni lehetett őket, és ahogy a blink is az újra a klasszikus felállásban készült új lemezén, úgy a Green Day is besztofszerűen összefoglalta benne a pályáját. Az erős kislemezekkel felvezetett Saviors-ön Billie Joe Armstrong szembenéz a függőségeivel (Dilemma), a tízévesen elvesztett apja hiányával (Father to a Son), a politikai és közösségi médiás megosztottsággal (The American Dream Is Killing Me). „Mióta Bowie meghalt, semmi sem ugyanaz” – énekli Armstrong a Strange Days Are Here To Say-ben, emlékeztetve rá, hogy a Brexitet és Trump-elnökséget hozó 2016-os év a kulturális igazodási pontot jelentő Bowie halálával kezdődött.
A Green Day május végén nagyívű világkörüli turnéra indul, amin az új dalok mellett a 20 éves Dookie-t és a 30 éves American Idiotot is teljes egészében eljátsszák. Hozzánk legközelebb Berlinben lépnek fel június 10-én.
A napokban Howard Stern műsorűban is jártak, ahol eljátszottak pár régi és új számot is:
nyitókép: Emmie America