Az év legizgalmasabb magyar SoundCloud-produkciója, az év hype dala, zseni anime-refrén, hiánypótló hyperpop és előremutató basszuszenék – na meg a nagybetűs stenkszex.
Miután listába szedtük a legjobb külföldi és magyar lemezeket, filmeket és sorozatokat, idén is megkértünk zenészeket, hogy gyűjtsék össze a kedvenc dalaikat, albumaikat az évből. Ezúttal Zorzt, akit épp tavaly neveztünk az egyik legegyedibb hangú producernek itthon, amit aztán nyáron egy újabb EP-vel bizonyított (double_edged.zip), a vele gyakran kollaboráló, szintén az egyik legizgalmasabb fiatal hangnak számító Lidokamit, az igéző dark noise ambientet játszó Zsüját („Ez az egyik legjobb ambient (és nem csak itthonról), amit mostanában hallottam” – írtuk a 2022 végén megjelent élő felvételéről), aki az első INOTA Fesztiválon is emlékezetes szettet játszott Emcsivel, valamint a meglepően fülbemászó, pszichedelikus funk-popot játszó towpe-t, aki tavaly adta ki első szerzői-produceri nagylemezét.
Fotó: Sztaricskai Tamás.
ZORZ
TOP 5 ALBUM
Control Freak: Nofortune
Tökéletesen klubkompatibilis, mégis előremutató basszuszene. Control Freak visszatérése és megújulása egy sokkal táncolhatóbb, változatosabb EP-t eredményezett a korábbi, főleg dubstepnek nevezhető munkáinál. Habár átmenetek nélküli, nem összefüggő anyag, mégis egy nagyon egységes zenei hangzást adnak ki ezek a dalok, nagylemezeket megszégyenítve.
Kedvenc dal: @NIGHT.
Hundred Sins: Operett
Hundred Sins hatása a magyar elektronikus zenei közegre tagadhatatlan. Neki köszönhetően már a producerek is artisttá válhatnak, az artistok pedig bátrabban mernek rámenni kísérleti alapokra. Az Operett az eredeti Opera lemezt sikeresen kibővítette, de igazából önmagában is egy nagyon erős projekt, mely pop- és elektronikus zenei vonalon is tud újat mutatni. Kritikánk.
Kedvenc dal: Fekete Macska Pt. 2.
ISOxo: kidsgonemad!
Nem gondoltam volna, hogy lesz tavaly EDM-lemez, amit többet hallgatok majd, mint Skrillextől a Quest For Fire-t, de az ISOxo debüt az év egyik legkellemesebb meglepetése számomra. Nemrég impróztam egy szettet a Dopaminban, és annak ellenére, hogy igyekszem maximum csak egy-két zenét játszani előadónként, mégis azon kaptam magam, hogy a fél lemez lement. A SHYPOP pedig fixen a kedvenc külföldi hyperpop dalom az idei évből.
Kedvenc dal: SHYPOP.
toldyuuso: SESSION_01
A másik popérzékeny magyar elektronikus zenei album, amit rongyosra hallgattam, pedig ez még csak két hónapja jött ki. A duóról biztosan hallani fogunk 2024-ben is, hiszen folyamatosan kollaborálnak feltörekvő és már berobbant előadókkal is, ezekből a zenélésekből raktak most össze egy véleményem szerint erős lemezt. Tavaly a KEMP-nek köszönhetően voltak közös sessionjeink, remélhetőleg azokból is napvilágot lát valami idén, szerintem izgi dolgok születtek.
Kedvenc dal: Beremeg a föld.
yvm3: a tragic beginning
Egy igazán tudatosan összerakott basszuszenei projekt, kiválóan ötvözi a dubstepet a metállal. Továbbra sem lehet tudni, ki ő, de egyértelműen felismerhető hangzást és látványvilágot teremtett magának rövid idő alatt, mely szerintem a szcénára is kihatással van, hisz a lemez megjelenése óta egyre több "breakdown" dalt hallok DJ-szettekben. Amúgy a torment és a Még nem veszíthetek meglepően jót ment együtt az idei bulikon.
Kedvenc dal: deliverance.
Futottak még:
100 Gecs: 10,000 Gecs
Imanu: Paradise
MUST DIE!: VAMPIRE WEAPON: CRIMSON
Skrillex: Quest for Fire
YaBalka: GEEKTAPE
---
TOP 5 DAL
2LGY: JUMPMAN
Tavaly egy általunk szervezett bulin debütált közönség előtt a rejtélyes 2LGYORS MAFIA, ami véleményem szerint az év legizgalmasabb magyar SoundCloud-produkciója. Csaknem 5 EP-t adtak ki 2023-ban, hiánypótlónak érzem a zenéjüket, elképesztően fun az egész projekt. A Vol. 4 talán a kedvenc anyagom tőlük eddig, amiről a JUMPMAN-t választottam ki, mert ez az év hype dala nálam. A Tolvai Reni sample zseniális húzás volt DJ GYORS-tól, Fastboy Bravo pedig határozottan megmentette a game-et, talán jövőre már kevésbé alszanak rajtuk.
előd, asvanyviz2: szürke ősz
Két alulértékelt magyar producer, akiknek a munkássága mindig is inspiráló volt számomra. A tavalyi megjelenéseik közül nálam ez volt az abszolút kedvenc, nagyon érdekes a dal struktúrája, imádom az érzelemteljes vokálokat és az energikus dobokat benne.
Machinedrum feat. KUČKA: VIOLET
Hajlamos vagyok túlzsúfolni a projektjeimet, pedig sokszor a letisztultságtól lesz tökéletes egy dal, valami ilyesmit érzek itt is. Ha a kedvenc Flume-dalaimat kéne felsorolni, valószínűleg az összes KUČKA-kollabot betenném, szóval lehetne mondani, hogy kicsit elfogult vagyok, de a zenei aláfestés is ugyanúgy csodaszép. Pontosan csak akkor üt be, amikor kell, iszonyat inspiráló.
Ramzoid: your armour will not protect me
Ramzoid évek óta a kedvenc YouTube-producerem, egy ideje már jelentet meg dalokat is, magasan ezt érzem a legerősebbnek eddig. Imádom, amikor részletgazdag és kísérleti a production, de mégis valamennyire még popdalról beszélhetünk. A chop snare pedig csodásan szól.
Skrillex, Boys Noize, Opus III: Fine Day Anthem
A kedvenc átdolgozásom idén, a Coachella B2B óta vártam, hogy megjelenjen. Skrillex tavalyi visszatérése rengeteg erős dalt hozott magával, így elég sokat gondolkodtam azon, hogy melyiket válasszam, de mivel ez egy szokatlanabb kollaboráció a Dog Bloodként is ismert duótól, ezért ez került be. A minimalizmus itt is kulcsfontosságú.
Futottak még:
AVANCE - ALIVE IN A COFFIN
Huzugha x Sickra - Vége Lesz
teku: lelkek virága
Travis Scott, SZA, Future - Telekinesis
Wink - Shaken
Fotó: Ferenczi Lili.
LIDOKAMI
1. Night Lovell – I Hope You Are Happy (album)
2. Berq – Rote Flaggen
3. Aidan – Crimson
4. Lana del Rey – Did you know that there’s a tunnel under Ocean Blvd (album)
5. Måneskin – Rush (Are You Coming?) (album)
6. april27 – prayer 1
7. d4vd – The Lost Petals (EP)
Fotó: Andrási Ingrid.
ZSÜJA
Igyekeztem vegyesen válogatni, mert mindent is hallgatok természetesen. Vicces, mert olyan zenét pont nem választottam, amihez hasonlót én játszok, de szerintem ez szép.
1. Gorg & Benzol: Trip to Hatland
Az év egyik kedvenc megjelenése számomra a Gorg & Benzol Trip to Hatland lemeze volt, de ha nagyon kellene választani, a Stenkmester2000-t mondanám, de az összes dal kérdés nélkül nagybetűs STENKSZEX.
2. Quack: Vízesés
Emlékszem, még nyáron mutatta nekem Álmos a dal alakuló állapotát ének-gitár kombóval, azóta vártam, hogy megjelenjen. Szerintem náluk ez egy különleges kitekintés, de örülök ennek a dalnak, mert egyszerűségében rejlik a komplexitása, és ez is nagyon jól áll a zenekarnak.
3. Kvi Baba: TOMBI
Nagy rajongója vagyok az animéknek és a mangáknak, és ez egy anime főcímdala. Az 1998-ban bemutatott Trigun animének egy újragondolt verziója, a Trigun Stampede. Én a régit is imádtam, de az új egy nagyon nagy élmény volt. A soundtrack zseniális, azt is nagyon ajánlom, sőt az animét is, de ez a dal nagyon átadja az egész sorozat hangulatát. Az első refrénnél lettem szerelmes, mert nem egy tipikus refrén szerintem, tetszik ez a kicsit anti, kicsit visszahúzós feeling benne, de inkább az, hogy az egész dal egyben van ezzel együtt, és van egy közös flow az egészben.
4. Stray Kids: S-Class
Még egy érdekes kitekintés, a Covid alatt elkapott a K-pop rendesen, és azóta vadászom a nekem tetsző dalokat és zenekarokat. A Stray Kids nagy kedvencem lett, mert egészen újszerűen és mondhatni „kortársan” fognak fel zenei apróságokat is a dalaikon belül. Nehéz volt választani, de az S-Class dalukat választottam. Amikor először meghallgattam, néztem, hogy miafasz... aztán meghallgattam még sokszor. Annyi érdekes apróság van zeneileg a dalaikban, hogy nagyon fincsi. Érdemes a klipet is megnézni hozzá, mert ez a komplexitás, amit a klipjeikbe és a táncba beleraknak, annyira szépen a zenét szolgálja, hogy egyszerűen wow.
5. Azahriah: delirium
És zárásként szintén egy magyar dal. Szerintem nem lehet ebből az évből Azahriah-t kihagyni, mert sok jó dalt és koncertet kaptunk tőle. A csodálatos memento lemezről választottam egy dalt, a deliriumot. Első hallgatásra imádtam, pont amiatt, ami miatt sok másik dalát is, mert a korosztályom új vonalát képviseli ő is, amit szavakban nehéz leírni, mert egyelőre szerintem mindenki csak érzi ezt az egészet, mert változás van éppen zeneileg sok helyen, és még nincsenek a „játékszabályok” megfogalmazva, pont ezért a kísérletezés minden irányból nagyon izgalmas. Interjúnk.
Fotó: Belinszky Fanni.
TOWPE
1. Paris Paloma: labour
Ez a dal szerintem nagyon fontos témákat feszeget, valamint struktúrájában, instrumentálban, szövegben, dallamvezetésben kiemelkedő, és minden hallgatásra felfedezek valami újat.
2. Gruppa Skryptonite: cкучаю
Az egyik kedvenc zenei projektem, elképesztően inspiratív számomra a diszkográfia, amivel rendelkezik. Sokszor hihetetlen egyszerű, de olyan dallamokat fog meg, amiktől ráz a hideg. Tyler, the Creator és még egy-két előadó mellett neki vannak olyan dalai, amiket bánok, hogy nem én találtam ki, mert olyan, de olyan elképesztőek.
3. Kali Uchis: moonlight (a dal, nem az album)
Erre nincs említésre méltó válaszom, ez egy jó szám. És mint a többi, kifejezetten inspirativ számomra.
4. Travis Scott: THANK GOD
Nekem általában első a production egy dalban, és ha az tetszik, onnantól a szöveg másodlagos. Ez a szám alkot egy olyan atmoszférát, ami belehúz a semmiségbe, nagyon inspiratív és kreatív.
5. Towpe: Bower Of Bliss
Számomra az egyik legkülönlegesebb ebben az évben azért a saját albumom lesz, mert az út, amin végigmentünk együtt ezekkel a dalokkal, nagyon meghatározta az évemet, és remélem, hogy lesz, akinek hasonlóképpen segít a mindennapjait vagy nehézségeit átvészelni.
Böngészd át a szerkesztőség kedvenceit is!
Még több 2023-as toplista zenészektől:
Jakab Zoltán és Makó Dávid (The Devil's Trade)
egy5egy és kisbetűs ünnepnapok
Dányi Krisztina, Triglav, Zsüd
bongor, cserihanna, Henri Gonzo, Mihalik Ábel
VENI, Hajós Kristóf, Szesztay Dávid
Somló Pál (Shell Beach, Sonya)
Barkóczi Noémi, Hegedűs Józsi, Hó Márton, Lovasi Eszter
Дeva, Szczuka Panka (Flanger Kids) és Zságer Balázs
Fattyú, Kókai Barnabás, Pogár László
Krecsmáry Zsolt (Manaky, PASO)