"A Gettó csirke a legkisebb szelete annak, aki vagyok" - Pogány Induló-interjú

2023.03.26. 15:17, soostamas

wide8_11.jpg

Pogány Induló alig volt 17 éves, amikor tavaly berobbant a Gettó csirkével, és azóta az egyik leghallgatottabb hazai rapperré vált. A szegedi srác úgy hozott frisset a magyar hiphopba, hogy a régisulis raphez nyúlt, de első nagylemezével, a Megáll az idővel nem hagyja beskatulyázni magát az old schoolba. Szirmai Marci elárulta, hogyan viseli a túl korán jött sikert, melyik sorát vágta a fejéhez az anyja nap mint nap, és hogyan lett olyan hangja kamaszként, amilyen Lukács Lacinak lehet ötvenen túl egy durva másnapon. Ez az interjú először a Recorder magazin 102. számában jelent meg, a Megáll az idő lemezbemutató koncertje április 1-én lesz a Barba Negrában.

Hány évesen lett ilyen reszelős hangod?

Amikor felvettem az első trackem, a spanok még röhögtek, milyen vékony a hangom, de 15 éves korom körül bemutáltam. Kábé két évig tartott ez az időszak. Egyszer vékony volt, egyszer meg mély, de annyit ordibáltam, rappeltem és cigiztem, hogy egy idő után szétrekedt. Aztán ki tudja, lehet, tovább mélyül még 19 éves koromig.

Szereted?

Nagyon. Ez a védjegyem. A rapben az a legfontosabb, hogy milyen hangod van, és hogyan tudod használni. Én már megtanultam jól kamatoztatni.

wide1_232.jpg

Hogyan szippantott be a hiphop?

Szegeden mindenki rappel, kiskoromban ráadásul még jobban pörgött a színtér. Ahová csak jártunk a spanokkal, hiphoppal találkoztunk. Mire hatéves lettem, kipörgettem otthon apám Sub Bass-lemezét, és elkezdtem magamnak írogatni CD-ket: Bobafett, Bobakrome, aztán Kamara, Bio, Igazgatótanács, Hívatlanok. Elmerültem a Soundcloud UG rapben.

Hány évesen kezdtél rappelni?

Mióta az eszemet tudom, rappelek. Miután megtanultam beszélni, rögtön rímekben mondtam mindent. Anyám nemrég megtalálta a másodikos matekfüzetem: nincs benne semmi, csak verzék, szövegek.

Van olyan kiskori rímed, amiből családi szállóige lett?

Nincs, mert titkoltam a szüleim elől, hogy rappelek. Csúnya szövegeket írtam, amiket nem szabadott volna. Másrészt tök személyesek a szövegeim, ezért nem szívesen osztom meg őket senkivel. Még faterékkal se. Akkor tudták meg, hogy komolyabban rappelek, amikor kijött az első számom, a Jay és Néma Bob. Előtte írtam verseket is, meg tanultam hegedülni, és a dallam és a szöveg nálam a rapben ért össze.

Mondtad, hogy Ótvar Pestis volt az első, aki bátorított, hogy jó, amit csinálsz.

Nem arról van szó, hogy a többiek leszaroztak volna, de amikor valaki elkezd rappelni, bármilyen jó szövegeket is ír, eleinte csak legyintenek rá, hogy „jól van, öcsi, nyomjad csak”. Patrik volt az első, akinek felcsillant a szeme a szövegeimre. Érdekelte, mit mondok, és ez nagyon jólesett.

Ez egy régi barátság?

A koliban találkoztunk, ő végzős volt, én kilencedikes. Az iskolában még lehet, hogy barátkozna két ilyen arc, de a koliban csicskítod a kisebbet, különben vége a dalnak. De mivel ő is hallgatott rapet, hamar összebarátkoztunk, és összetákoltunk a koliban egy stúdiót, ahol elkezdtük felvenni a trackeket. Ott született meg Patrik legjobb, legsikeresebb száma, a Pisa is. Reggel hatkor mindig arra keltem, hogy Patrik berúgja az ajtót, a hátizsákjából bömböl a 90 BPM-es rapzene, aztán már nyomtuk is. Azóta is együtt zenélünk, ő a beatmakerem. Hallatszódik, hogy nem pontosan tudja, mit csinál, de ösztönből zseni. Rohadt egyedi beateket csinál, és rám írja mindegyiket. Olyan jól ismerjük egymást, hogy tudja, mi kell nekem.

wide4_77.jpg

A Jay és Néma Bobot egy makói vályogházban vettétek fel. Az egész Zártosztály EP ott készült?

Igen. Sokat jártam a makói spanomhoz, Söcihez, akinek egy vályogházban volt a stúdiója. Már esett le a fal, egy idő után a fűtést is lekapcsolták, és a Wishről rendelt szivacsokat raktunk a mikrofon köré. Először a Jay és Néma Bobot vettük fel, aztán Söci jól megmixelte, maszterelte, és egyből kiraktuk a netre. Nagy siker lett Szegeden, de az még nem ment a város határain túlra.

Hogy élted meg, hogy Szegeden felfigyeltek rád?

Annak a kicsi sikernek is annyira örültem, mint most a nagynak. A feltörekvő fázis a legjobb egy zenész életében. Én még mindig azt mondom magamra, hogy feltörekvő vagyok, de akkor még pláne az voltam, és nagy élmény volt, hogy az én számom szólt a kocsikból. A legszebb időszak volt. Nem volt egy forintom se, egész nap gördeszkáztam, ittam a Kőbányait, és rappeltünk a spanokkal. Több nem is kell.

2022 elején jött ki az első komolyabb kliped, a Zártosztály, ami azóta túl van a kétmillió lejátszáson. Meglepődtél, hogy ekkorát ment?

Nem. Tudtam, hogy annyira jó a zene és a klip, hogy simán elérhet Szegeden túlra, pláne, hogy itthon még nem nagyon csináltak ilyen UK stilót. Én inkább a Gettó csirke sikerén lepődtem meg. A Zártosztály után azt mondtam, megcsinálom a legkeményebb számot, ez lett a Vágod?. Amikor két hónap alatt 100 ezer megtekintés jött rá, azt gondoltam, itt a vége, egyslágeres gyerek maradok. Aztán összekaptam magam, gondoltam, csinálok valami kőrapet, hogy szeressék az emberek, és bamm, berobbant a Gettó csirke.

És miért lepődtél meg ezen?

Mert az egy lájti szám, és sok számom többet mutat meg belőlem, mint a Gettó csirke. Az tényleg csak arról szól, hogy utca meg drog meg faszméregetés. Ez a legkisebb szelete annak, aki vagyok, de mindenki ezt ismerte meg tőlem.

Zavar, hogy ez a legnépszerűbb számod?

Nem, mert ha nem lenne, akkor én se lennék az, aki.

Tényleg öt perc alatt írtad meg az egészet?

Tényleg.

Melyik számod tükröz téged a leginkább?

A 12+1, amiben a két báttyával, Ótvar Pestissel és Ekhoe-val featelek. Az a tizenhat sor nagyon én vagyok. Régebbről pedig a 9999.

A Tropicalliban azt mondod, „túl hirtelen jött a siker, talán még túl korán.” Mikor jött volna jókor?

A siker mindig rosszkor jön. Harmincévesen is nehéz feldolgozni, de akkor, amikor még iskolába jársz, és elvileg még nem kéne sikeresnek lenned, még nehezebb. Utána az emberek másképp néznek rád, és ez elég nagy teher tud lenni.

Néha eszedbe jut, hogy elcserélnéd ezt az egészet egy átlagos kamaszkorra?

Nem sokszor, de néha igen. Amikor sokan megbámulnak, vagy nagy a nyomás rajtam, olyankor. Az iskolában szerettem volna csak egy átlagos gyerek lenni. Jó lett volna még két évet lehúzni a suliban úgy, hogy nem vagyok témában, és érettségi után jöhetett volna a siker. Most már nem járok suliba, magántanuló lettem. Így könnyebb összeegyeztetni a zenélést is a sulival.

Volt olyan, hogy elszálltál a sikertől?

Ekkora sikertől mindenki elszállna kicsit. Velem is százszor előfordult, mert fiatal vagyok, és azt hittem, megtehetem. Ilyenkor nagyképű voltam, és nem becsültem meg a szeretteimet annyira, mint kellett volna. De amikor ezt kiadom magamból, az visszahúz a földre. Úgy érzem, most teljesen stabil vagyok. A siker megbabrálja az agyadat, de aztán alszol rá kettőt, és mész tovább az úton, nem szerényen, de nem is elszállva.

wide6_26.jpg

Ki az, aki visszahúz a földre?

Édesanyám, Zomblaze, L0c0, és a Rabló Laci bácsi. Legfőképp Zomblaze. Ha valami hülyeséget csinálok, belenéz a szemembe, de úgy, hogy beülök a sarokba egy hétig. Ölni tud a tekintete.

Zomblaze egy zenei apafigura számodra?

Ő a keresztapát játssza ebben a sztoriban. Az ő szavára adok a leginkább, mind zeneileg, mind emberileg. A legbiztosabb minőséget hozza, és figyel rám, hogy ne kallódjak el. Apám helyett az apám Pesten.

Hogyan kerültetek össze?

Rám írt, hogy csináljunk egy bulit a Központban, én meg azonnal rábólintottam. Utána szépen hoztuk együtt a bulikat, ő pedig azóta segít nekem mindenben.

Milyen volt az első pesti bulid?

Hatalmas! A Központban a közönség fele még a szegedi spanjaimból állt. Aznap tele volt a Szeged–Pest-vonatjárat. Miután lenyomtam a szettet, kimentem a Madách térre, mert a koncerteken be tudok néha rosszulni. Sok ember van, zárt tér, nagy forróság, én meg az első sortól az utolsóig mindent végigordítok, és nem bírom mindig szusszal. Akkor is rosszul lettem, és odajött hozzám a Beton.Hofi, hogy „gyere, testvér, látom, fázol”. Félmeztelen voltam, erre ő rám rakja a kabátot, átvisz a Telepre. „Kérsz valamit, báttya?” Pedig csak akkor ismert meg. Ő is fontos ember az életemben, sokat beszélgetünk, támogat.

2022 májusában volt ez a buli. Nyáron már elkezdtetek dolgozni az új számokon Zomblaze-zel, de akkor még nem tudtátok, hogy mi lesz belőle. Miért döntöttél a nagylemez mellett?

Mert a legnagyobb dolog, amit egy rapper lerakhat az asztalra, az a nagylemez.

wide3_113.jpg

Még a te generációdban is?

Lehet, hogy az enyémben már nem, de én nem generációknak akarok bizonyítani, hanem magamnak. Aki ír két slágert, amik milliós lejátszásokat hoznak, az még mindig csak egy sikeres előadó. Aki viszont csinál egy jó albumot, az már rappernek nevezheti magát. Amúgy én azt látom, hogy albumot csinálni a mi generációnkban is egyre inkább divat.

Hallgatsz is lemezeket?

Ami jó, azt igen. Ha nem fog meg az első három track, talán még mazsolázgatok egy kicsit, de akkor felejtős. Van azért öt-hat lemez, amit rendszeresen előveszek, de ne kérdezd meg a címüket.

Egyet azért mondjál.

Kripton: Szigorúan lentről. A legnagyobb forma volt. De VZS új EP-jét is folyamatosan pörgetem. Ő egy fain cigánygyerek a nyolckerből.

Van pár meglepő húzás a Megáll az időn, mint az Afro Beat, a Tropicalli, vagy a Pogi Trap. A nagylemezzel az is cél volt, hogy ne lehessen téged beskatulyázni old school hiphoparcnak?

Én már túl vagyok azon, hogy ez most old school vagy new school. Az old school hiphop áll hozzám a legközelebb, de van sok kikacsintás a lemezen, mert sokféle zenét imádok. Volt időszak, amikor ez nem így volt, de bebizonyították nekem, hogy a trap is sokat tud adni.

Kik bizonyították be?

Az OTL-esek. Miután felkerültem Pestre, összespanoltam velük, és egy idő után már nem is figyeltem rá, hogy ez egy trapbuli, csak nyomtam ott is az old schoolt. Rávettem őket, hogy csináljanak ők is ilyet, cserébe pedig azt kérték, hogy én is menjek rá a trapre. És rájöttem, hogy nem a BPM számít, vagy hogy milyen szorosan vannak egymás mellett a hi-hatek, hanem az, hogy tartalmas legyen a szöveg, jó a beat, és stílusos a zene.

Eleinte sokat beszéltél arról, hogy meg szeretnéd reformálni a régisulis rapet.

És sikerült is. Nézd meg, hirtelen mindenkinek eszébe jutott old school rapet tolni. Még T. Danny-nek is! Most a régi az új. A gyerekek hallgatják a trapet, és sokszor nem tudják, honnan jön. Aztán rácsodálkoznak, hogy az old school milyen jó zene. A miénk már úgy old school, hogy újszerű a zene.

Miért szeretsz klasszikus zenére rappelni? Már a Gettó csirkében is Chopint mintáztatok, és a Megáll az időn is sok a zongorás alap.

Nekem ez a természetes. Old school hiphopon szocializálódtam, amiben rengeteg jazz- és komolyzenei mintát használnak. Kamara, vagy Szegedről a Kwikka és az ASK mindig etalon mintákat hozott. Komolyzenére nagyon jól lehet rappelni, jól fekszik rá a hangom meg ez a stílus is. Plusz szeretem a klasszikus zenét, tanultam játszani mindenféle hangszeren, anyám pedig zongoratanár, ő el is tudná játszani ezeket a mintákat.

Szerepel a lemezen?

Nem, még nem jutottam el odáig, de majd egyszer. Poén lenne. Feat Anya.

„Folyjon a kurvák vére, csak azt akarom, hogy büszke legyél.” Kinek szól a Kötelező?

A családnak. Hogy bármi áron, de büszkék legyenek rám a szüleim. Az a szám egy elköszönés. Amikor fél az ember, hogy beviszik, mert csinált valamit, vagy bármi van, és el kell búcsúzni, olyan esetre írtam.

wide5_46.jpg

Miért akartál elköszönni a családodtól?

Néha parás leszek, és előjönnek a rossz gondolatok, hogy valami baj lesz velem. Ez is egy ilyen periódusban született.

„Múltkor le akartak lőni a nyílt utcán.” Mesélted, hogy ez sor a Pogi Trapben onnan jött, hogy Szegeden egyszer gázpisztolyt fogtak rád, de az az élmény nem volt számodra traumatikus. Az éjszakai életed traumatikus epizódjairól is rappelsz?

Csak azokról rappelek. Azért az éjszakai életről szólnak a számaim, mert ott értek traumák. És ezt ne úgy értsük, hogy gengszterkedek, hanem egyszerűen abból táplálkozom, amit magam körül látok. Ha jó kedvem van, berúgok. Csak a legrosszabb pillanataimban írok. Ha fel akarok dolgozni valamit.

Mondasz rá egy példát?

Például a Pogi Trap többi része. „Kedves hip-hop, ha meghalok egyszer, magammal együtt a sírba kísérlek.” Nekem tényleg nagy trauma volt, amikor belevágtam úgy a rappelésbe, hogy majd megreformáljuk az UG-t, és volt, amikor azt hittem, hogy nem feltörekvő, hanem csak egy lejövő forma vagyok. Voltak pontok, amikor úgy éreztem, elrontottam mindent, de aztán szerencsére sikerült visszajönni.

A szüleid mit szólnak a zenéidhez?

Támogatják. A fater intézi a pénzügyeket, adózást, satöbbi.

A szövegek miatt nem koppintanak néha a fejedre?

Hát, a jointokat és a gangelést nem szeretik. Anyám kérdezi mindig, hogy mikor fogok olyat írni, amiben nincs ilyesmi, de nem tudom. „Anyám kábé három hete nem tudja, hol van a gyereke.” Ezt a sort egy éve még minden nap idézgette nekem anyám a Gettó csirkéből, de ma már nem kapok a fejemre a szövegekért. Felnőttként kezelnek.

Mi volt számukra a fordulópont? Csak nyáron leszel 18.

A szüleim mindig elég komolyan fogtak, nagyon rám szóltak a hülyeségeimért. A fordulópont az elmúlt hónapokban jött el, amikor látták, hogy tényleg komolyan veszem a zenélést, rendszeresen járok fellépni, és már el tudom tartani magamat. Amikor már másoktól is kapták a visszajelzéseket, nem csak tőlem, akkor úgy voltak vele, hogy jól van, engedjük el a gyereket, tudja, mit csinál. Nyilván még mindig rám szólnak, mert mindig a gyerekük leszek, de most már lazábbak.

wide7_15.jpg

Ha valaki azt mondja a lemezről, hogy fain a flow, jók a beatek, de a szövegekben túl sok a gengszterkedés, arra mit mondasz?

Azt, hogy a hiphophoz hozzátartozik a gengszterkedés. Emiatt számon kérni egy rappert hülyeség. Másról is szólnak a számaim, de nem kerülöm ki, mert az élet része ez is.

Mennyire figyeled a reakciókat, kommenteket?

Amikor kijön egy új zeném, aznap és talán még másnap ránézek, de utána már nem szoktam.

Ha negatív kommentet kapsz, akkor…

Továbbgörgetek.

A lejátszási számokat milyen gyakran csekkolod?

Azokat gyakrabban. A Spoti Artiston nézem, hol tart a Megáll az idő. Szerencsére megy föl, mint a kisangyal. De akkor is nyomtam, amikor kevesen hallgattak, és bármi lesz is, nyomom tovább. Nem a számok miatt zenélek.

Milyen célokat tűztél ki magad elé a következő évekre?

Legyen meg a Barba Negrás koncert, majd utána tervezek. Az elmúlt hét hónap úgy ment le, ahogy Zomblaze-zel kitaláltuk. Ennek a csúcsa lesz a Barba Negra, aztán kis pihenés, és utána tiszta fejjel átgondolom a továbbiakat. Nyáron ott leszek a legtöbb fesztiválon, a zenék meg pörögnek folyamatosan.

Szeretnél egyetemre menni?

Nem. Ha kifulloztam a rapet, akkor átülök a produceri székbe és csinálom a kemény beateket. De lehet, hogy valami teljesen másba kezdek. Mindegy, csak művészet legyen.

interjú: Soós Tamás
fotó: Valami Hektor

 

MÉG TÖBB INTERJÚ A RECORDEREN:

BETON.HOFI AZAHRIAH KRÚBI 6363 DZSÚDLÓ SAIID TRANZKAPHKA 

LAZA LACA HUNDRED SINS GYURIS TINK BLUNT SHELTER AKC MISI 

SISI LIL FRAKK CO LEE BONGOR JAZZBOIS FILO KOLIBRI PHLAT

https://recorder.blog.hu/2023/03/26/_a_getto_csirke_a_legkisebb_szelete_annak_aki_vagyok_pogany_indulo-interju
"A Gettó csirke a legkisebb szelete annak, aki vagyok" - Pogány Induló-interjú
süti beállítások módosítása