Jó emberünk Hollywoodban, a 38 éves operatőr, Rév Marcell tavaly tavasszal Beyoncét fényképezte az Oscar-díjkiosztó nyitányához, ősszel Emmy-díjat kapott az Eufóriáért, a kettő között pedig ő vette fel a klipet Miley Cyrus Flowers című számához, ami az idei év első igazi bombaslágere lett. Marcit telefonon értük utol Los Angelesben, és alaposan kifaggattuk a klipről. Ez az interjú először a Recorder magazin 101. számában jelent meg.
Mikor szereztél először tudomást Miley Cyrus létezéséről?
Tudtam, hogy szerepel a Hanna Montana című sorozatban, de abból egy részt sem láttam. Az első dolog, amire felfigyeltem tőle, a Wrecking Ball videóklipje volt. Akkoriban egyáltalán nem érdekelt a popzene, de az még hozzám is eljutott. Tetszett még a Nothing Breaks Like a Heart című száma, amit Mark Ronsonnal csinált. Azt is nagyon bírtam, amikor az Assassination Nation (az Eufóriával híressé váló Sam Levinson filmje, amit Marci fényképezett – a szerk.) végefőcíme alatt egy rezesbanda eljátszotta a We Can’t Stop című számát.
Milyen volt az első találkozásod Miley Cyrusszal?
Egy közös ismerősünk lakásán találkoztam vele először. Egy buli előtt bemelegítésképpen bokszmeccset néztünk a tévében, Miley is ott volt a kanapén, valami samponokról beszélgettek, és megkérdezték tőlem, hogy én milyen sampont használok. Mondtam, gyógysampont, mert ekcémás a fejbőröm. Így zajlott le az első találkozásom Miley Cyrusszal.
Hogyan lettél ennek a klipnek az operatőre?
Tavaly már dolgoztam vele. Felhívott egy ismerösöm, Kevin Abstract (a Brockhampton nevű, már feloszlott amerikai hiphopbanda tagja – a szerk.), hogy a haverja rendez Miley Cyrus koncertlemezéhez egy trailerszerűséget, amit majd a koncerteken is vetítenek, mielőtt színpadra lép, lenne-e kedvem felvenni. Megcsináltuk. Aztán Miley felkérte ezt a rendezőt, Jacob Bixenmant, legyen a creative directora. Így ő rendezte a Flowers videóklipjét is, amihez engem hívott. Így kerültem bele. És most megint csinálunk valamit együtt, amiről még nem beszélhetek (azóta kiderült, hogy Marci volt az operatőre Miley Cyrus új Backyard Sessionjének, amit a Disney+-on lehet megnézni - V.F.).
Lehet, hogy te leszel Miley Cyrus állandó operatőre?
Állandó operatőre csak Orbán Viktornak van, a popsztároknak nincs. Nem is tudnék az lenni, mert sok mást is csinálok.
De adta jelét annak, hogy szereti a munkáidat?
Igen, mondta, hogy tetszett neki az Eufória. A popsztárok között vannak, akik tényleg törődnek a videoklipjeikkel, és vannak, akik kevésbé. Aki profi, az komolyan veszi minden részletét a munkának. Tudja, hogy kivel dolgozik együtt, sőt, gondosan kiválasztja a munkatársait. És Miley Cyrus ilyen popsztár.
Elég személyesnek tűnik ez a klip. Miley hozta az ötleteket?
Amikor kialakul egy klip alapkoncepciója, én még általában nem vagyok ott. Akkor csak pár ember dolgozik ezen: egy kreatív szakember, egy menedzser, egy ember a lemezkiadótól, és maga az előadó. Mileyn azt láttam, hogy gondol valamit a dalról, és elég erős elképzelése van arról, hogy milyen klipet szeretne hozzá. Itt jön be a többi ember, akik ajánlgatnak neki dolgokat. Amire én képbe kerülök, van már egy elég jól kialakult koncepció. Én ennek a részleteiben tudok segíteni, ötletekkel hozzájárulni.
Ebben a klipben mi volt a te ötleted?
Főleg technikai ötleteim voltak. Például, hogy ezt a hollywoodi glamúr stílust hogyan lehet vizuálisan megfogalmazni. Vagy hogy anamorf objektívekkel forgassunk. Nekem hasonlóak a feladataim ilyenkor, mint egy játékfilmnél, csak nincs előtte három hónap előkészítés, hanem csak egy-két hét.
Mi volt az elképzelés a klip képi világával kapcsolatban? Nekem Robert Altman A hosszú búcsúja jutott róla eszembe, amit Zsigmond Vilmos fényképezett.
Furcsa, mert amikor ezt a klipet forgattuk tavaly augusztusban, A játékost kezdtem el nézni Altmantól. De egy ilyen klip tényleg kábé egy hét alatt áll össze, nincs időm filmeket nézni hozzá. Összerakok fotókat meg egy moodboardot magamnak, és leforgatjuk pár nap alatt.
Zsigmond Vilmos és Rév Marcell |
Ki a kamera ebben a klipben? Nekem úgy tűnt, mintha egy légy lenne, vagy egy láthatatlan paparazzi.
Hát, én sokszor egy filmnél sem tudom megmondani, hogy kinek a szemszögét jelképezi a kamera. Egy általános elbeszélőét, nem tudom. Arra gondolsz, hogy van egy meglesés jellege a klipnek?
Igen. Olyan a hangulata, mintha csak te lettél volna ott, és Miley Cyrus.
Egyszerűt és emberit akartunk. Éreztük, hogy ez egy nagyobb sláger, és az volt az elképzelés, hogy a klip nagy része legyen intim, és aztán a vége legyen elemelve.
A klip sztorija, hogy Miley jön haza reggel egy buliból, edz egy kicsit, aztán…
Az eredeti sztori az lett volna, hogy nem hazamegy, hanem egy idegen házba mászik be. Aztán ezt elvetettük, mert pont ellenement az egyszerűségnek. Azt megtartottuk, hogy a klip végén jön érte a rendőrség helikopterekkel.
Kinek a háza ez?
Frank Sinatráé volt. A legenda szerint itt lakott Marilyn Monroe a vendégházban élete utolsó hónapjaiban. Már korábban is terepszemléztem ezt a házat, mert úgy volt, hogy benne lesz az Eufóriában. Nagyon komoly korlátozások vannak, hogy mit lehet ott csinálni, például nem szabad lámpákat rögzíteni a plafonra, vigyázni kell mindenre.
A HÁZRÓL
A 12 millió dollár értékű, Farralone néven emlegetett ház Los Angeles egyik kertvárosi részében, Chatsworthben található. Az épületet és környékét előszeretettel használják filmes helyszínként, láthattuk a Kardhal, az Ali és a Dreamgirls című filmekben, illetve a Mad Men és a Kaliforgia című sorozatokban. Amikor Marilyn Monroe a vendégházban lakott, állítólag itt fogadta titokban John F. Kennedy elnököt, a színésznő életének egyik utolsó fotózására pedig annál a medencénél került sor, amelyben Miley Cyrus is megmártózik a Flowers-klipben.
Végig te tartottad a kamerát a válladon?
Igen. Kétnapos volt a forgatás. Az egyik nap egy kis stáb dolgozott, a másik nap nagyobb, akkor vettük fel az éjszakai háztetős jeleneteket. Az kicsit nehezebb feladat volt technikailag, mert létre kellett hozni azokat a helikopterfényeket. Ez a ház egy domb tetején van, és fölé kellett kerülni valahogy egy csomó lámpával.
Akkor a klip végén azok nem igazi helikopterek voltak?
Nem. Nagy darukon lámpák, amik mind Mileyra fókuszáltak, ha megnyomtunk egy gombot.
A forgatás közben döngettétek a dalt, vagy teljes csöndben kellett dolgozni?
Lehetett döngetni, arra táncolt. Szerencsére ez egy elég jó dal. Van, amikor olyat kell hallgatni három napig, ami borzalmas. Bár már nem csinálok olyan klipet, ahol nem tetszik a dal.
Kellett figyelni forgatás közben a nap állását?
Persze, ilyenkor pontosan ki van számítva, hogy mikor hol vagyunk. Ezért járunk terepszemlézni, hogy tudjuk, a kertnek meg a háznak melyik része mikor néz ki a legjobban.
Rév Marcell fotója Miley Cyrusról a Flowers-klip forgatásán |
Az gond volt, hogy teljesen üresen kellett tartani a helyszíneket?
A két utcai helyszínt úgy választottuk ki, hogy ne legyen ott senki. Az ilyet úgy hívják, hogy részleges zárás, tehát le tudod zárni két percre a felüljárót.
Sok vizet pazaroltatok a zuhanyzós jelenetnél?
Nem volt hosszabb idő, mint egy valódi zuhanyzás, amíg azt fölvettük.
Ez a klip a minimalizmusa miatt könnyű munkának számított neked?
Amikor a tetőn táncol, az viszonylag nehéz volt. Ezt leszámítva ez a feladat arról szólt, hogy próbálsz jó képeket csinálni egy viszonylag spontán szituációban. Nem volt megerőltető, de észnél kellett lenni.
Neked melyik a kedvenc felvételed a klipben?
Nagyon szeretem azt, amikor a naplemente után táncol a szobában, ahol a zongora van. Annak jó hangulata van.
Ott kábé neked is táncolnod kellett, nem?
Azért táncolásnak nem mondanám, mert volt egy 15-20 kilós kamera a vállamon. De ilyenkor érezni kell, hogy akit veszel, az hova fog lépni.
„NAGYON NEHÉZ LEHET AL PACINÓNAK LENNI” - korábbi Rév Marcell-interjúnk
Kíváncsi vagyok, annál a résznél, ahol Miley Cyrus két kötelet rángat, ott ki fogta a kötelek másik végét?
Semmi különös: két erős ember. Volt a forgatáson egy fitnessztréner meg egy koreográfus, az ő embereik.
Volt koreográfusa a klipnek? Amikor Miley Cyrus táncol, teljesen úgy néz ki, mintha improvizálna.
Nem úgy volt koreográfia, hogy mozdulatról mozdulatra be volt tanítva. Önmaga kellett, hogy legyen, és abban tudott segíteni a koreográfus. Amúgy ő egy elég menő arc, Stephen Gallowaynek hívják. Mesélte, hogy ment egy előadás a budapesti Operaházban, aminek ő volt a jelmeztervezője; épp akkor vették le a műsorról, ezért eléggé ki volt rájuk.
Rév Marcell Polaroid-fotója Miley Cyrusról |
Milyen embernek ismerted meg Miley Cyrust a forgatás alatt?
Király vele dolgozni. Sok energia van benne, még ő forszírozza, hogy vegyük fel még egyszer. Az első videóban, amit együtt csináltunk, egy koszos gyárépületben kellett a földön fetrengenie, és semmi baja nem volt. Meg jó vibe-ja van.
Miután kijött a Flowers klipje, sokan utalásokat fedeztek fel benne Miley Cyrus és volt férje kapcsolatára. Téged beavattak ezekbe?
Nem volt ezekről szó a forgatáson. Sőt, ezekről az utalásokról tőled hallok először. A mai napig fogalmam sincs Miley Cyrus szerelmi életéről. Amúgy szerintem ez az egész egy hatalmas kamu, bár lehet, hogy csak én maradtam le valamiről.
Kinek fényképeznél legszívesebben klipet?
Frank Ocean, Kendrick Lamar, Beyoncé. És hogy mondjak egy undergroundabb arcot is: Moses Sumney.
Legutóbb mesélted, hogy Beyoncével forgattál dolgokat. Azokkal mi lett?
Két hét múlva forgatunk megint, de még most sem tudom, hogy azokkal mi van.
Készültök harmadik évadot csinálni az Eufóriához?
Igen, nyáron kezdjük el forgatni. Én már hivatalosan előkészítésben vagyok. Ezt úgy hívják, hogy soft prep, amikor még nincs iroda, de páran már alkalmazásban vagyunk, és kezdjük kitalálni, hogy mi hogyan legyen.
Akkor te már olvastad a forgatókönyveket?
Nem, mert még nincsenek. De tudom a sztorit.
Rév Marcell (fehér pólóban) az Eufória forgatásán |
Két hónapja felvettek az Amerikai Operatőrök Társaságába (American Society of Cinematographers). Ez mit jelent számodra?
Amikor a főiskolára jártam, a Róna utcában ki volt rakva egy plakát a pincében, rajta a nagyon híres ASC-tagokkal. Sokszor nézegettem. Olyan távolinak és elérhetetlennek tűnt akkor, ezért most vicces, hogy tagja lettem ennek a szervezetnek. Mindig az a szakadt tabló jut eszembe róla.
Az Amerikai Filmakadémia tagjaként mostanában kell szavaznod az Oscar-díjakra (az interjú január végén készült - a szerk.). Próbálsz mindent megnézni?
Ilyenkor mi filmmaratont tartunk a feleségemmel. Minden este megnézünk egy filmet az Oscar-applikáción, amit nem láttunk a moziban, és együtt kitaláljuk, hogy mire adjuk le a szavazatot.
Rév Marcell az Emmy-díjával |
Az Emmy-díjadat hol tartod?
A dolgozószobámban van, a polcon. Beton.Hofi és Miki357 javasolta, hogy rakjam ki én is a Manna ABC-ben, majd meglatjuk, mi lesz...
interjú: Varga Ferenc
headerfotó: Rév Marcell
- - - - - - - - - - -
Köszönet @pappetranna, @juliskesafarkas, @eszterlikesrain és @zakkantanett a kérdésekért!