Mindennap egy steak, tesó, nem eszem a köretet - Rec.hu

2022.11.03. 10:32, RRRecorder

gloria.jpg

Már rappel a tesód, meg rappel a tesója, mára már rappel a faszom is. Ha van gyógyszer arra, ahogyan élek, abból én nem kérek. A szívemnek a szabadsága kéne. Miért hagyod, hogy ledaráljanak? A képtelenség határait átívelő péntek esték; autóban talált CD-s táska; elkerülhetetlen, valóságos tények. Olvasok inkább képregényt. A Recorder új magyar zenéket bemutató rovata.

Októberben itt a Recorderen debütált Kulka János filozofikus sanzonokat tartalmazó, 7 éven át készült lemezea Meteo a psych-rocktól a kísérleti elektronika felé elmozduló második albumaaz Alaszka az alt. rocktól a metalig sok mindent magába olvasztó lemezeKaltenecker Zsolt és Mózes Tamara sajátos (kb.) kamarazenei artpop albumaaz indusztriállegenda CMC verslemezénekAmott az elengedésről szóló deep house EP-je; valamint a következő dalok, klipek: Muck Éva Band: Mark King Style live sessionSungazers: BuliARONS feat. Noira: (Sun)shineKelemen Kabátban: Nem tudomgodfater.: Álmok házaBocskor Bíborka és Hajós Kristóf: Viharos időkPolyklinik: Rise of Floating CedarsBoggie: ÁrnyékBarkóczi Noémi: NagyvillanyokRÓQA x Sena: What I Gotta Dodel.grady: alienatedSzőke Barna: Utazunk. Magyarradar rovatunkban bemutatkozott a magyar hiphopba üdítő új színt hozó Sisi, a neorockabilly-t játszó, német kiadónál bemutatkozó King Cat Rhythm, a hazai alterszíntérbe friss vért hozó Raklap, az indie-folkot játszó Noémo.

A Power Puff, vagyis Grasa, Szalai (az Ibbigang fele) és Gyuris első közös EP-je tavaly jelent meg, a PP2 című folytatás pedig már kétszer annyi számból áll. A műfaj továbbra is mumble rap, és ismét végig működik az előadók - és olykor a vendégek, köztük Valter, Figura, Pogány Induló stb. - között a kémia; szórakoztató, szupergruphoz méltó lemez. (A cikk címe idézet a Baktérium Cypherből.) Közben egyébként szeptember végén hosszabb kihagyás után az Ibbigang egy saját slágerrel is jelentkezett . On The Low Inc. FacebookIbbigang Instagram


A hat év után megjelent második Iamyank-nagylemez előzetes kommunikációja (lásd a Recorderen itt) alapján az ember valami nagyon súlyos zenét vár a Láttam a jövőt meghalnitól. Való igaz, nem egy tinglitangli darab; súlyosak a dobok, nem egyszer horzsolnak a basszusok, a keményebb elektronikus zenék mellett a (poszt)metal irányába tett kirándulás hatása is érződik. Ugyanakkor azért felemelő szintiszólamokkal, mi több, akár egészen kedves dallamokkal is bőven lehet találkozni ebben a 11 számban. Bár csak a címadó számban hallható szöveg, tényleg igen erős érzelmi töltete van ennek a műfajok fölé emelkedő elektronikus lemeznek. A Bandcampen a lemez alatt látható cinematic címke sem túlzás, nem a szó legközhelyesebb értelmében, hanem inkább úgy, hogy rendkívül plasztikus a zene. "Egyetlen olyan elem van, ami folyamatosan cél volt ezekkel a zenékkel kapcsolatban: erősnek érezni magadat tőle, miközben olyan elkerülhetetlen, valóságos tényekkel nézel szembe, mint a halál, vagy az, hogy az élet egy csodálatosan összetett rendszer kis és nagy skálán is, és pont emiatt a kis szubjektív vágyaink, elképzeléseink a dolgok történéseiről a legkevésbé sem jelentősek. Ez a gondolat elsőre igen aggasztó, de ha elég idejig masszírozzuk, talán meg lehet vele békélni" - mondta róla Iamyank. Én néhány hallgatás után a megbékélésben még nem vagyok biztos (bár kétségtelen, hogy a záró 1986 erősen ebbe az irányba mutat), de abban igen, hogy tényleg erőt ad. HonlapFacebook


Takeshi
az egyik legizgalmasabb magyar beatmaker, aki szerencsére hosszú kihagyás után aktivizálta magát. A tavaszi Na’Conxypan után idei második megjelenése egy remix EP Slow Village-számokból. A Lassú Falváról Na'Conxypanba című gyűjteményen három szám eredetije a 201X-ről való, egy a miezmámegin' EP-ről, egy a Legyenegy EP-ről. Az mondható el róla, ami Takeshi saját kiadványairól is (de ez korántsem jelent önismétlést): messziről nézve jó kis bólogatós boom bap, de elég egy kicsit jobban figyelni, és kiderül, hogy a műfaj kötelező elemeit Takeshi számos ponton kreatívan megbolondítja. Az öt szám után az öt instrumentális verzió következik, és ezek is bőven hallgathatók saját magukban. Takeshi ezt írja az EP születéséről: "Tink és ONE-AB meghívtak a Sample Temple című műsorukba a Tilos Rádióba, ahová vittem magammal egy remixet. És hogy az a remix ne lógjon a levegőben, készült még pár darab mellé, szépen csokorba szedve." Takeshi FacebookSlow Village Facebook


A GranCanada 2020 vége felé jelentette meg Fénytörés című nagylemezét, amit most egy EP követ. Az I II III három száma a zenekar három különböző arcát mutatja. A BÖBE vendégeskedésével készült Done laza, megmozgató funky; a Taszít alt. R&B, ami a végén house-osba fordul; a Hazatér a legegyedibb műfaji keverék, soulos énekkel, fülbemászással, táncolható ritmussal, a másik oldalon pedig kísérletezéssel, izgalmas instrumentális részekkel (a vendégek: Zsüd és sara isthatyou). Az EP egyébként egy nyári elvonulás alatt született, ahol az volt a kihívás, hogy minden nap szülessen egy dal - olvasható a 24.hu-n. Facebook


A nyitóképen látható GLORIA ugyebár a dekonstruált house-ra váltott Dányi Krisztina új szólóprojektje. Idei két EP-je közül a másodikhoz, a WRD-hez készült most egy remix EP, három nagyon különböző számmal. Gryllus Ábris a "one at a time" szövegrészlet körül lebegő "konceptuális ambientet" készített. Iamyank az autójában talált régi CD-s táska, pontosabban az abban lévő, DJ-szetthez kiírt footwork-számok által inspirálva egy olyan remixet készített, amiben "a future garage finomsága, puhasága egy ponton átfordul a footwork szikárságába és onnan vissza" - mondta a Phenomnak. Végül LAU egy buli utáni hajnalban, az erkélyre kiülve készített remixe zárja az EP-t, ami a legegyértelműbben táncos szám, erős electrós beütéssel.


Empelde
utoljára tavasszal jelentkezett egy - kivételesen instrumentális - kiadvánnyal. A Demagógiai Intézet "a kísérleti formációt végérvényesen lezáró konceptalbum. Hamisítatlan és agyondrótozott, dark electropunk, anti-establishment anyag a mindennapjaink legsötétebb, dohos, penészes szellemi retrográd bugyraiból, a megfertőzött agyak tömegeiből, állandó létbizonytalanságban és háborús feszültségben élő áldozatok zsigereiből, fényes és mindenki elől elzárt termek gazdagon megterített luxusasztalairól, valamint a jövőnélküliség keserű mellékízéből ötvözve" - ez a kísérőszöveg jól jellemzi a zenét. A számok minimális eszközökkel dolgoznak, hideg, fémes EBM-s dob és egy-két szólam szinti, amik egy-egy dalban jellemzően egyetlen téma körül forognak (kivételek is vannak, pl. Fokhagymás vaddisznótokány, Logisztika, Acélgerincű droidok, vagy a záró Passzív rezisztencia, amiben hallható "a beteg hidraulika a Baranya IC-n"). A szövegek különféle szemszögeket vesznek fel, de a "a lélektelen, demagóg és kapzsi, autoriter rendszerek" (és nyilván ezek közül elsősorban a NER) elleni gyűlölet mindegyikből süt. Az utolsó lemez is igazolja, hogy Empelde igazán egyéni hang (volt) a magyar zenében, remélem, még folytatja a zenélést valamilyen formában. Hun Industrial Tech honlapFacebook


Az Atom zenekar dallamos kalifroniai punkot játszik. Új EP-jük is ebben a stílusban készült, néhány kiegészítéssel: a dalok most "szövegvilágban kicsit alternatívabbak, néhol kísérletezősebbek, elvontabbak. A tempón is tekertünk egy kicsit az előző két albumhoz képest. A dallamosságot az optimális Atom-értéken hagytuk" - mondták a Nuskullnak. Az öt szám közül a Szellem a gépben (1984) még némi elektronikát is tartalmaz. A negyedórás Éléskarma CD-n is megjelent a BASS-Atom Records gondozásában. Facebook


Ganxsta Zolee és a Kartel
13. nagylemeze több szempontból különleges: ez az első, amin már Siska Finuccsi teljes jogú tag, és a második, ami Józsa Alex producerrel készült. A régisulis, funky alapokon szóló szövegek azért hozzák azt, amit elvárunk a csapattól: gengszterkedés, szex, kendőzetlen vélemények a pályatársakról (beleértve a teljes újsulis rapet) stb. Van egy lírai darab is (Betemet a föld), a zárás pedig egy spoken word szám "a tízmillió kritikus, tízmillió szakértő" országáról, akik mindent jobban tudnak, csak "nem tudjátok csinálni". Facebook


Ritka az olyan magyar kiadvány, ami csak vinylen jelenik meg. A horhos Antennis című albuma viszont ilyen. Az album A oldalán a lebegő gitáré a főszerep, ezek már megjelent darabok kicsit újragondolt verziói; a B oldalon három számból kettő új, és ezekben a környezeti felvételek fontosabb fontosabb szerepet kapnak. A kiadó Mana Mana 1-1 perces részleteket tett fel a Bandcampre, de hát ez nyilván az a zene, amiről a lehető legkevésbé lehet ennyi alapján képet alkotni; a címadó számhoz pedig Végh Attila készített videót. Mindenesetre aki szerette eddig a horhost, az bátran szerezze be a lemezt, nem fog csalódni - aki pedig nem ismeri: a Recorderen sokat szerepelt Győrffy Ákos ambient projektje. Ő egyébként a Lángoló interjújában részletesen beszél az albumról. Facebook

Rónai András

https://recorder.blog.hu/2022/11/03/mindennap_egy_steak_teso_nem_eszem_a_koretet_rec_hu
Mindennap egy steak, tesó, nem eszem a köretet - Rec.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://recorder.blog.hu/api/trackback/id/tr1517969034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása