Igaz, kényszerű csúszással, de október 23-án végre újra eljutott Budapestre az egyik legfontosabb synthwave előadó, ráadásul két másik műfajból érkezett, de hasonlóan izgalmas fellépő társaságában. Galéria és beszámoló a tovább után.
Ez a turné is a covidos halasztások áldozatainak egyike volt, de pár más esettel ellentétben itt szerencsére a felállás nem, csak az időpont változott, és így a csúszás ellenére is az eredetileg meghirdetett három előadó érkezett hozzánk. A bivalyerős line-upból mindhárom fellépő külön-külön is nagyon izgalmas volt, és annak ellenére passzoltak össze tökéletesen, hogy markánsan eltérő zenei világokat képviselnek.
A LEGJOBB SYNTHWAVE-SZÁMOK BD-209 ÉS RADEC SZERINT.
Emiatt aztán az is nagyon változó volt, hogy a közönségből kit melyik előadó érdekelt leginkább, én például rögtön a nyitó Author & Punisherre voltam a legkíváncsibb. Az amerikai Tristan Shone 2004 óta aktív szólóprojektje 2019-ben már járt Budapesten, akkor a LÄRM-ban lépett fel és egészen brutális koncertet tolt le pár tucatnyi embernek. Ehhez képest a szépen megtelt Akvárium nagy ugrás volt, de maga a projekt is felfutott a három évvel ezelőtti, underground kult-favorit státuszához képest. A legutóbbi album, az idén februárban, a Relapse Recordsnál kijött Krüller elég nagyot ment a kritikusok körében, főleg az első hallásra meglepő választásnak tűnő, Portishead-féle Glory Box feldolgozásra kapták fel sokan a fejüket. De élőben is más lett a felállás, mivel a korábbi, tényleg szólóban lenyomott fellépések után Shone most már egy gitárossal kiegészülve érkezett. A zene viszont alapjában véve nem változott, és a súlyos, néha a doom metal határait is súroló industrial metal mellé most is felbukkantak jóval visszafogottabb, dallamosabb témák is, amelyek furcsa kontrasztban álltak a színpadkép nyers, poszt-apokaliptikus hangulatával, amit a Shone által épített hangszer-gépszörnyek domináltak.
Az utána következő Health trió is Amerikából érkezett, majdnem ugyanolyan régóta aktívak (2005), és náluk is nagy szerepet kap az industrial metal... azonban míg zeneileg néha még kaotikusabbak és zajosabbak, mint az Author & Punisher, a végeredmény mégis sokkal könnyebben befogadhatónak tűnik az énekesüknek köszönhetően, akinek szinte egy az egyben olyan hangja és énekstílusa van, mint a Placebo-frontember Brian Molkonak. És ez teljes törést tud okozni a hallgatóban. Amikor a brutál, néha már noise felé is elkalandozó iparimetál zúzda találkozik a dallamos, rádióbarátan melankolikus alter rockkal, akkor a végeredmény valami egészen bizarr keverék lesz, aminél nagyon kétesélyes, hogy az embernek tetszik-e vagy sem – itt nagy sikert arattak ők is.
Az este abszolút főattrakciójának számító francia Perturbator a szintis (és alkalmanként gitáros/énekes) James Kent szólóprojektje, aki a synthwave műfajnak nemcsak az egyik legismertebb képviselője, hanem egyben az egyik úttörője is, olyannyira, hogy 2012-ben ott volt azok közt, akik a műfaj áttöréséért nagy részben felelős Hotline Miami játék zenéjét jegyezték. Ennek apropóján felbukkant az Akvárium közönségében egy csirkeember is, a játék egyik központi karakterét, a Richard nevű titokzatos csirkefejű figurát cosplayelve. Kent régebben szintén szólóban nyomta le a koncerteket a gigantikus DJ pultja mögül, de mára ez megváltozott, és a műfaj több képviselőjéhez hasonlóan az utóbbi években már egy élő zenésszel (az ő esetében egy dobossal) kiegészülve lép fel, a színpadi díszletek is eltűntek, és az egész produkció minden szempontból zenekarszerűbb lett, aminek köszönhetően, ha lehet, még masszívabban szólalnak meg a synthwave alapvetései. Érdekes amúgy, hogy a műfaj berobbanásakor még inkább lehetett arra tippelni, hogy az egész synthwave hullám eltűnik majd 2-3 évnyi tündöklés után, de az, hogy tíz évvel később ekkora tömeg jött össze az Akváriumban, egyértelműen mutatja, hogy nagyon nem ez történt.
Szöveg és fotók: Frank Olivér (infinitebeat.hu)
Author & Punisher
Health
Perturbator
Perturbator feat Health